הבנייה בחופי הים של ישראל: מחר דיון מכריע במועצה הארצית

המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון מחר בפרק החופים בתמ"א 1 - אחד הפרקים הטעונים ביותר במסגרת תוכנית המתאר החדשה שתכליתה לאחד את כל תוכניות המתאר הקיימות לתכנית אחת ברורה

בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי
בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי

"אין מקום לקבל את הדרישות הנוספות של המיעוט המתנגד לפרק החופים שיעלה מחר למועצה הארצית",  כך כתבה היום מנהלת מינהל התכנון, בינת שוורץ, ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה שעומדת לדון מחר בפרק החופים בתמ"א 1. מנגד, המתנגדים לתוכנית שלחו מכתב לשר האוצר בו הם מבקשים לעצור את המשך הדיון בתוכנית

אחרי חודשים ארוכים של דיונים, מחר (ג') צפויה המועצה הארצית לתכנון ובנייה לדון בפרק החופים במסגרת תכנית המתאר הארצית מספר 1 (תמ"א 1).

מדובר באחד הפרקים הטעונים ביותר במסגרת תוכנית המתאר החדשה שתכליתה לאחד את כל תוכניות המתאר הקיימות לתכנית אחת ברורה. בעוד המתנגדים לפרק החופים טוענים כי ההחלטה של מנהל התכנון לאפשר בנייה בהיקף מסוים ברצועות חוף שיקבעו היא הרת אסון, במנהל התכנון טוענים שמדובר בתוכנית מאוזנת שהמתנגדים היו אף חלק מגיבושה.

לאור ההתנגדות לאישור פרק החופים שלחה היום (ב') מנהלת מנהל התכנון באוצר, בינת שוורץ, מכתב ליו"ר המועצה הארצית לתכנון ובנייה, אביגדור יצחקי, בו היא מבקשת מהמועצה לקבל את התוכנית. "כמו בכל הליך תכנוני עדין יש מיעוט המקטרג על ההסכמות", כך שוורץ ליצחקי על המתנגדים לתוכנית, "מיעוט זה היה שותף ראשי בהליך התכנון ולזכותו יאמר שהשפיע באופן מהותי על פרק החופים. אין מקום, לדעתי, לקבל את דרישותיו הנוספות שעניינן איננו חופי הים אלא גנים ופארקים עירוניים, שטחים צבאיים בנויים ומופרים ושחים מעובדים מרוחקים מהחוף שבינם לבין החוף מפרידים יישובים. הדרישות האחרונות של אותו מיעוט אינן מייצגות את האינטרס הציבורי הרחב ומפרות את האיזון העדין בין צרכי הציבור ורווחתו לבין השמירה על שטחים פתוחים".

עוד כתבה שוורץ במכתב כי: "לנגד עיננו עמדו כל העת צרכי הציבור המגוונים, ולכן אפשרנו במקומות יישוב בנויים לאורך החוף לחדש את הבנייה ולהשלימה, ללא כל הסטה לכיוון החוף, אפשרנו העברת תשתיות חיוניות המתקיימות אך ורק בזיקה לים, כמו תשתית הגז הטבעי, מעגנות ונמלים, וסימנו את המקומות המתאימים למלונאות וכפרי נופש מחוץ לרצועת ה-100 מטר מקו החוף".

"פגיעה קשה וחסרת היגיון"

כאמור, בעוד מנהל התכנון רואה בתוכנית גמורה ומוכנה לאישור סופי, המתנגדים טוענים כי מדובר בתוכנית בעייתית. אדם טבע ודין יחד עם ארגוני תושבים מרחבי הארץ וארגוני סביבה הארציים פנו היום לשר האוצר משה כחלון כנגד אישור פרק החופים. "אנו החתומים מטה, חלק משורה ארוכה של ארגונים וקבוצות תושבים, שפועלים לשמירת חופי הים, מרחביו ונופיו לטובת כלל הציבור, פונים אליך כדי שתורה לעצור מיידית את חיסולה, למעשה, של ההגנה על חופי ישראל, שמנהל התכנון במשרדך מקדם מזה יותר מחצי שנה", כך בפנייה לשר האוצר.

"מאז 1983 שומרת תמ"א 13, תכנית המתאר הארצית להגנת החופים, על רצועת שטחי חוף רציפה לאורך כל חופי המדינה. שמירת הרצועה החופית הזו חיונית לאיכות החיים בישראל, שלפי תחזית הלמ"ס, מספר תושביה צפוי להגיע ל-20 מיליון איש בתוך פחות מ-050 שנה. תמ"א 13 מספקת לרצועה זו, לנופה ולמרחביה, הגנה רציפה ברמה הארצית, שהיא ההגנה הטובה ביותר שהתכנון בישראל יכול כיום לספק. זו לא הגנה מושלמת, ולכן המחוקק מצא לנכון להוסיף עליה את חוק החופים בשנת 2004.

"בדרך כלל הצליחה התוכנית הקיימת לעצור את יוזמות הפיתוח בשטחים אלו, שיזמים כל העת לוטשים אליהם עיניים. בהגנה הזו מציע כיום מינהל התכנון לפגוע, עד כדי ביטולה בפועל. כעת, היכולת לעצור פגיעה קשה ומיותרת זו היא בידיך. מערכת התכנון של מדינת ישראל, שאתה, כבוד השר, ממונה עליה כיום, מקדמת פגיעה קשה וחסרת היגיון של ממש, במה שאמור להיות אחד האוצרות הטבעיים החשובים של המדינה. כבוד השר, החופים לא שייכים ליזמים או לבעלי עניין, אלא לכולנו, לילדינו ולנכדינו. אנו סמוכים ובטוחים שאם תבדוק את הנושא, תיווכח בצדקתנו ובחשיבות הרבה של עצירת המהלך. אין בהסרת ההגנה על החופים דחיפות כלשהי, ואין לכך כל קשר לפתרון בעיית הדיור. לכל היותר מדובר בעצירת יוזמות לכמה מגורי יוקרה".

 הארגונים מבקשים בסוף המכתב משר האוצר לעצור את הליך אישור פרק החופים: "אנו מבקשים ממך, בשלב הראשון, להורות ליו"ר המועצה הארצית, אליו פנינו בעבר ולא נענינו, לעצור מיד את המשך הדיון בתכנית לחיסול ההגנה על החופים שצפויה לעלות לדיון במועצה הארצית מחר, ובשלב הבא להוריד אותה בכלל מסדר היום. כפי שהסברנו, זו לא תכנית שראוי לקדם במדינה נאורה, שמבינה שהאינטרסים של מיליוני תושביה קודמים לאלה של יזמיה. זו ודאי לא תכנית שכאדם שהאינטרס הציבורי בראש מעייניו, היית רוצה להיות אחראי לתוצאותיה".