שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על "מסמכי פנמה"

האם המסמכים חושפים עבירות? מה תהיינה ההשלכות? ומה הקשר לפוטין?

מעטפה עם דולרים שוחד   / צלם: thinkstock
מעטפה עם דולרים שוחד / צלם: thinkstock

דליפה ענקית של מסמכים מפנמה חשפה רשת של חברות אוף-שור (שרשומות מחוץ למדינת פעילות) סודיות ששימשה כנראה להסתרת הון, העלמת מס והלבנת הון. מאות פוליטיקאים, אנשי עסקים וספורטאים, בהם 72 ראשי מדינות בעבר ובהווה, נחשפים בממצאים שפורסמו על-ידי הקונסורציום הבינלאומי של עיתונאים חוקרים, ICIJ. המסמכים הועברו לזידויטשה צייטונג, היומון הגרמני, וגם לקונסורציום הבינלאומי של עיתונאי תחקירים, ICIJ. בדיקתם, שנמשכה שנה, בוצעה על-ידי יותר מ-100 ארגוני חדשות. 

 

מה הודלף?

הדוח מתבסס על הדלפת נתונים ממוסאק פורנקה (Mossack Fonseca), משרד עורכי דין בפנמה, שמתמחה ברישום חברות זרות במקלטי מס. מדובר על 11.5 מיליוני מסמכים, בהם אי-מיילים, דוחות כספיים, נתוני דרכונים ורשומות של תאגידים וחברות. המסמכים מקיפים בערך 40 שנים, מ-1977 עד 2015, וקשורים לאנשים ביותר מ-200 מדינות בעולם.

האם המסמכים חושפים עבירות ופשעים?

ICIJ אמר כי "רוב השירותים של תעשיית מקלטי המס (אוף-שור) הם חוקיים", אבל המסמכים מראים כי הבנקים, משרדי עורכי הדין ויתר שחקני התעשייה הזו לא צייתו במקרים רבים לדרישות החוק, שנועדו להבטיח שהלקוחות אינם עבריינים, מעלימי מס או נגועים בשחיתות פוליטית.

הממצאים חושפים מקרים של הלבנת הון, העלמת מס ועקיפת עיצומים. הם מצביעים על לפחות 33 בני אדם וחברות שכלולים ברשימות השחורות של הממשל האמריקאי בגלל פעילות כמו עשיית עסקים עם ברוני סמים ממקסיקו, ארגוני טרור כמו חיזבאללה ומדינות כמו צפון קוריאה ואיראן.

משרד עורכי הדין הפנמי אמר ל-ICIJ כי הוא "אינו מעודד או מקדם פעילות לא חוקית". הוא תיאר את הדלפת הנתונים כגניבה, וטען כי פרטיות היא "זכות אדם בסיסית שנשחקת יותר ויותר בעולם המודרני".

יש להדלפה הזו תקדימים?

זו ההדלפה האחרונה בסדרת דליפות נתונים מחברות שפועלות במקלטי מס כולל שווייץ ואיי הבתולה הבריטים. ב-2013, לדוגמה, ICIJ פרסם נתונים שהראו כי פקידי ממשלה בסין, ברוסיה ובמונגוליה, בין היתר, השתמשו בחברות ובחשבונות בנקים סודיים. אבל ההדלפה הנוכחית היא גדולה בהרבה, ויש בה יותר דמויות בכירות מאשר בעבר.

האם פנמה חשאית במיוחד?

לפנמה יש מוניטין ותיקים של חשאיות וסודיות, והיא נחשבה לחסינה מפני לחץ בינלאומי בגלל חשיבות התעלה שלה. אבל כאשר מקלטי מס אחרים נכנעו ללחץ הבינלאומי להפוך לשקופים יותר, המוניטין של פנמה כמקלט לכספים מלוכלכים השתרש.

מה תהיינה ההשלכות?

רשויות מס במדינות כמו אוסטרליה, ניו-זילנד ובריטניה כבר הודיעו כי הן מוכנות לחקור את החשדות בהעלמת מס ובהלבנת הון שנובעים מההדלפה מפנמה. אבל מלבד מיצוי הדין עם עבריינים יחידים, פרסום "מסמכי פנמה" צפוי לקדם מאוד את המאבק העולמי במקלטי מס.

פנמה היא המרכז הפיננסי המשמעותי ביתר שהחזיק מעמד מול יוזמות השקיפות של הקהילה הבינלאומית. רק 4 מדינות בעולם - בחריין, נאורו, פנמה ורפובליקת ונואטו - סירבו לחתום על חוקי השקיפות העולמיים (מלבד ארה"ב, שאימצה חוקים דומים אך לא זהים).

הדלפת הנתונים ממקדת את אור הזרקורים בסירובה של פנמה לשתף באופן אוטומטי מדינות אחרות בנתונים חשודים. עסקים לגיטימיים ישקלו כעת אם ברצונם להמשיך להשתמש בשירותיה של מדינה זו.

מה הקשר לפוטין?

לפי ארגון העיתונאים החוקרים, המסמכים מראים כי עד 2 מיליארד דולר הועברו דרך בנקים וחברות אוף-שור שקשורים למקורבים ולידידים של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. פוטין אינו מוזכר במסמכים בשמו, אולם המסמכים מציירים רשת של קשרים בין מקורביו של הנשיא פוטין שצברו הון-עתק - ולפי העיתונאים החוקרים הם לא יכלו לצבור ללא אישורו של פוטין.

ואיך הכדורגל קשור לפה?

המסמכים מראים גם לכאורה כי חואן פדרו דמיאני, פרקליט מאורוגוואי וחבר ועדת האתיקה של פיפ"א, עזר לחברות שהיו קשורות למנהל לשעבר בפיפ"א שנעצר בחקירת השחיתות הנרחבת בגוף זה. ככל הנראה מוזכרים במסמכים שהודלפו גם כוכב הכדורגל ליאו מסי וגם נשיא אופ"א לשעבר מישל פלטיני.