יו"ר חברת החשמל: "הפקרה - מוכרים את החשמל לטייקונים"

יפתח רון-טל אמר את הדברים ביחס לדרישת האוצר לרפורמה במשק החשמל ■ המדינה דורשת מוועד עובדי חברת החשמל להסכים למכירת תחנות הכוח לפתיחה לתחרות של מקטע האספקה

יפתח רון טל / צילום: רוני שיצר
יפתח רון טל / צילום: רוני שיצר

הממונה על התקציבים באוצר, אמיר לוי, דיבר היום (ג'), בוועידה הלאומית לאנרגיה של מכון האנרגיה, על הרפורמה במשק החשמל אותה צריכה הממשלה לגבש עד סוף החודש. זאת בהתאם לדרישת בית הדין הארצי לעבודה. לטענתו, "הגיע הזמן לפצל את הייצור מחברת החשמל, ולחזק את המבנה הפיננסי של מונופול ההולכה והחלוקה בחברה. העובדה שיש חברה אחת שמחזיקה בייצור וקובעת גם איך תיראה התחרות, היא מצב לא הגיוני". לטענת לוי, הדרך היחידה להצליח ברפורמה היא אם "נלך עד הקצה. פתרונות ביניים לא יעבדו".

כפי שחשף "גלובס" בשבוע שעבר, המדינה דורשת מוועד עובדי חברת החשמל להסכים למכירת תחנות הכוח של החברה ואתרי הייצור, לפתיחה לתחרות של מקטע האספקה ולפרישה המונית של עובדים מהחברה. על-פי ההצעה, תחנות הכוח המופעלות בגז טבעי יימכרו לגורמים פרטיים בעוד שהתחנות המופעלות בפחם - ונחשבות לפחות יעילות יועברו לחברת אחות ממשלתית.

מנכ"ל משרד האנרגיה, שאול מרידור, טען כי המטרה הראשונה של הרפורמה היא לא הוצאת הייצור, אלא חשמל זמין ואמין "המטרה צריכה להיות לשמור על חברת חשמל מקצועית, אמינה, שיש לה גם אופק". 

יו"ר חברת החשמל, יפתח רון-טל, תקף את לוי, וטען כי הוצאת כלל ייצור החשמל מחברת החשמל היא "הפקרה". לטענתו, "יש תשתיות שלא משחקים בהן. תחרות במגזר הייצור היא מבורכת, אך לא במצב של חוסר וודאות, ולא אם מוכרים את התשתיות לטייקונים". היו"ר התכוון לתחנות הכוח הפרטיות שמקבלות הגנות ינוקא מהמדינה, מוכרות חשמל ללקוחות תעשייתיים (כי הרגולציה לא מאפשרת להן לעשות אחרת) ורושמות רווחים נאים.

אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, לא התייחס בצורה ישירה לרפורמה, אך טען כי ישראל צריכה להפסיק לייצר חשמל מפחם, וכי הטענה שייצור חשמל מפחם תורם לביטחון האנרגטי היא לא נכונה. במקום זאת, יש להגדיל כמה שיותר את השימוש בגז טבעי במשק, ולהפוך אותו לאטרקטיבי. עוד הוסיף השר, כי פרויקט התקנת הסולקנים של החברה, בו היא מתכננת להשקיע 7-10 מיליארד שקל "הוא הזיה". לטענתו "המדינה תשקיע מיליארדי שקלים על פרויקט שבמקרה הטוב ייצא לדרך עוד 10 שנים, ויספק חשמל ל- 5 שנים בלבד. זה פתרון שמתאים למאה ה-19, לא להיום".