הערכה: מודן תפטר את רוב עובדי כתר; במודן מכחישים

כתר מעסיקה כ-30 עובדים ■ עמוס עוז: "היו לי 25 שנים נהדרות עם כתר, ומעבר לכך איני יודע מה יקרה" ■ מודן: "בכוונתנו לשמור ולפתח את ההוצאה כעצמאית ואף להגדיל את פעילותה"

שבוע אחרי שנודע על העסקה למכירת כתר ספרים, שבשליטת משפחת רשף, לידי הוצאת מודן תמורת 26.5 מיליון שקל, הרוחות בכתר סוערות על רקע עתידה הלוט בערפל.

גורמים בכירים בענף, כך נודע ל"גלובס", מעריכים כי התוכניות של הרוכשים הן לשמר את הנכס של ההוצאה בדמות הספרים הקיימים ("בק ליסט"), ההפצה וכנראה גם הקשרים עם הסופרים הבולטים שעובדים עם ההוצאה - ומנגד לסיים את העסקת רוב או כל עובדי ההוצאה, כ-30 במספר.

במודן מכחישים לעת עתה תוכניות אלה. בעל השליטה, עודד מודן, אף דיבר למחרת היוודע העסקה בפני עובדי כתר ואמר כי התוכניות להתקשרות איתם הן לטווח ארוך וכוללות את שמירת כתר כהוצאה פעילה ועצמאית. ייתכן גם כי תוכניות הפיטורים ישתנו עם ההיכרות המעמיקה יותר של משפחת מודן עם פעילות ההוצאה.

ממודן נמסר בתגובה כי "לאחר הודעת רכישת הוצאת כתר על-ידי מודן אנו נדרשים להמתין לאישור הממונה על ההגבלים, וכך נפעל. אנו לא נוהגים להגיב לשמועות שנוצרו על-ידי בעלי אינטרסים כאלה או אחרים שבוחרים לזרוע פחד ובהלה. רק נדגיש כי ההוצאות ככלל והעובדים בעיקר נמצאים בראש סדר העדיפויות, ונציין כי לא שילמנו סכום כל-כך גבוה על מנת לרכוש רק מלאי ספרים, וכפי שמסרנו גם לעובדי כתר המסורים, בכוונתנו לשמור ולפתח את ההוצאה כעצמאית ואף להגדיל את פעילותה".

לא ברור אם הסופרים יישארו

על רקע אי-הבהירות, יש חששות גדולים בקרב עובדי ההוצאה והסופרים שהתקשרו עם כתר ועכשיו אמורים להמשיך עם מודן. רשימת הסופרים של כתר היא מהמרשימות בארץ, וכוללת את עמוס עוז, צרויה שלו, סייד קשוע, ירון לונדון, מתן חרמוני, רונית מטלון, דנה ספקטור, שלי גרוס, שולמית לפיד, שמי זרחין, יונתן דה שליט ויואל הופמן.

ייתכן גם כי חלק מהסופרים לא יישארו עם מודן. עמוס עוז אמר היום (ג') ל"גלובס" כי "היו לי 25 שנים נהדרות עם כתר, ומעבר לכך איני יודע מה יקרה", וייתכן שאפשר ללמוד מכך שהוא פתוח להצעות להתקשרות מהוצאות ספרים אחרות.

כל זאת על רקע ההמתנה להחלטת הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, אם לאשר את העסקה, ותהיה בידיה החלטה לא פשוטה. מצד אחד, הכנסות מודן וכתר יחד נמוכות בהרבה מאלה של ידיעות ספרים או כנרת-זמורה-ביתן. מאידך, הגוף שייווצר יגביר את הריכוזיות בענף משתי בחינות נוספות. ראשית, כי הפעילות שנמכרת כוללת גם את ההפצה של עוד הוצאות בולטות, כמו מטר, הספרייה החדשה, הקיבוץ המאוחד/פועלים ואופוס; ושנית, בשל חלקה של מודן בבעלות על רשת צומת ספרים.