חב' החשמל רוכשת גז מחו"ל במחיר נמוך מזה של תמר

חח"י רוכשת מ-BP שלוש מיכליות גז טבעי נוזלי (LNG) ותשלם 4.9 דולר ליחידת חום (BTU) - בעוד שבמקביל היא רוכשת גז ממאגר "תמר" ב-5.7 ד' ליחידה ■ הגז המיובא זול מהישראלי חרף עלויות השינוע ועלויות המרת הגז הנוזלי

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

חברת החשמל תייבא גז טבעי נוזלי מחו"ל במחיר זול יותר ליחידת חום מזה שהיא רוכשת מהמשק הישראלי. החברה תרכוש מחברת BP הבריטית 3 מיכליות של גז טבעי נוזלי (LNG) ותשלם 4.9 דולר ליחידת חום (BTU) - בעוד שבמקביל היא רוכשת גז ממאגר "תמר" ב-5.7 דולרים ליחידה.

הגז ישמש לצורכי החשמל של המשק הישראלי במקביל לגז שחברת החשמל רוכשת מ"תמר", והוא יסייע גם להתמודד עם עודפי הביקוש לחשמל בישראל. למרות שהגז מיובא, המחיר ליחידת חום עדיין נמוך מזה שהיא רוכשת מ"תמר" וזאת כולל את עלויות השינוע שלו והעלויות של המרת הגז הנוזלי.

הגז המיובא הנוזלי מגיע לאוניה שנמצאת מול חופי ישראל, 10 ק"מ מחדרה, ובה מתבצעת פעולת הגיזוז (המרה לגז) ומשם הגז מוזרם בצינור תת ימי לחופי ישראל. בשעות שבהן הגז מתמר לא זורם, או שאינו מספיק לענות על ביקוש החשמל המקומי, יכולה האונייה להתחיל את פעילותה בתוך דקות, להפוך את הגז הנוזלי למצב "גזי" ולהזרים אותו לישראל. 

בקיץ הקודם, לאחר שנשבר שיא הביקוש לחשמל, חברת החשמל רכשה מטען של גז טבעי נוזלי (LNG) בהיקף 2.7-3 מיליון mmbtu. המהלך, כמו המהלך הנוכחי, מגיע בעקבות המחסור בגז שנוצר בישראל בשנים 2011-2012 לאחר הפסקת זרימת הגז הטבעי ממצרים והידלדלות מאגר הגז ים תטיס. כך הוקם מצוף ימי 10 ק"מ מערבית לחדרה, והושכרו שירותיה של אונייה מגזזת השייכת לחברה אמריקאית - אקסלרייט.