מארס בתיקים המנוהלים: הנגידות החזירו השד לבקבוק, בינתיים

לאחר ארבעה חודשים שהמשקיעים היו מעדיפים לשכוח, תיקי ההשקעות של הציבור רשמו תשואות חיוביות במארס ■ את הדחיפה לשווקים סיפקו בעיקר הרוחות שנשבו מהבנקים המרכזיים, שאותתו על המשך הריביות הנמוכות

ג'נט ילן / צילום: בלומברג
ג'נט ילן / צילום: בלומברג

תיקי ההשקעות החופשיים של ציבור המשקיעים רשמו חודש של תשואות חיוביות במרבית התיקים. ההתאוששות נבעה הן מעליית שוקי המניות, והן מעליות בשוקי האג"ח בארץ ובעולם. העליות, שעליהן כתבנו בהרחבה במאמר הקודם בציפייה להמשך העליות, החלו במחצית השנייה של חודש פברואר. היה זה מחיר הנפט שהמשיך לדחוף את השווקים למעלה אל תוך מארס, ולאחר מכן דברי הנגידה בארה"ב אשר נשפו בהם רוח גבית.

בהובלת שני גורמים אלו, אשר נחזור ונרחיב עליהם בהמשך, התיקים עלו במרבית החתכים והרכבי הסיכון. מדד תיק האג"ח ללא מניות עלה במארס בשיעור של 0.31%, ואילו בקצה השני, מדד התיק המורכב ממניות בלבד עלה בשיעור של 2.14%. מדד התיק המכיל 10% מניות בלבד עלה החודש בשיעור של 0.49%, והוא עדיין רווחי מתחילתה של השנה. בניגוד לכך, מדד תיק ה-20:80, המכיל עד 20% מניות, סיכם את הרבעון בתשואה מצטברת שלילית, מינוס 0.16%, למרות עלייה נאה בשיעור של 0.67% בחודש מארס.

מדדי אג'יו, המציגים את ההתפתחויות בתיקים המנוהלים של ציבור המשקיעים, פרטיים, קיבוצים ומוסדות, מבוססים על נתונים מבתי ההשקעות, בהם פסגות, פעילים, מגדל, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב-דש, הראל, אלטשולר-שחם, תפנית-דיסקונט, הלמן אלדובי, אנליסט ותמיר פישמן, המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות. המדדים עוקבים אחר "תיק הנכסים המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

הנגידות מספקות סמי הרגעה

העלייה בשוקי ההון אוששה את תיקי ההשקעות, שסיכמו כאמור חודש חיובי, לאחר ארבעה חודשים שליליים אשר אותם המשקיעים היו שמחים לשכוח. התאוששות זו החלה עם עליית מחיר הנפט מרמות השפל הבלתי סבירות שבהן הוא נסחר עד פברואר, מחיר של 27 דולר לחבית, אשר מהווה מחיר הפסד עבור יותר מ-75% מהמפיקים בעולם. הנפט, שהיה כפי שציינו בסקירותינו לברומטר עבור שוקי המניות, אכן משך את השווקים בעולם לעליות שערים בולטות וחזקות משמעותית מהעליות בשוק המקומי. זה האחרון עלה בהרכבו בתיקים בשיעור של כ-0.6% בלבד, בעוד שהעלייה במניות חו"ל על פי הרכבן בתיקים הייתה כ-4.4%, במונחים שקליים.

העליות בחו"ל דוכאו במקצת בתרגום לשקלים. העליות בשוק המניות המקומי היו מתונות יותר ביחס לאלו בחו"ל, בדיוק כפי שהירידות בחו"ל בחודשים האחרונים היו משמעותיות יותר. נראה כי השוק המקומי יציב יותר משוקי חו"ל לטוב ולרע, ונראה כי החולשה שליוותה אותו בשנים האחרונות ביחס לשוק בארה"ב פועלת לטובתו בדמות ירידות מתונות יותר.

מנוע עיקרי נוסף שכמובן הניע את שוקי המניות היה ההשפעה המשכרת והמעוררת של הריבית השלילית, ובעיקר הודעת הנגיד האירופי מריו דראגי, שהניעה מחדש את השווקים בפרץ של שיכרון חושים כתוצאה מזריקת הרגעה. הדבר חיזק את ההימור שלקחו המשקיעים על מדיניות הריבית של ארה"ב. עוד בפברואר, וביתר שאת במארס, התחזקה ההערכה כי מצב הכלכלות, הריבית השליליות והאינפלציה הנמוכה בחלקים גדולים של הכלכלה העולמית, ירחיקו את ה'פד' מכוונתו להעלות את הריבית. הערכה זו הניעה את השווקים לעליות, שהלכו והתחזקו בכל פעם שהנגידה ילן דיברה בפומבי, וסיפקה לשוק את תרופות ההרגעה הרגילות, באיתות כי אכן ה'פד' לא רואה עלייה מהירה בריבית.

דברי הנגידה האמריקאית הובילו להיחלשות הדולר בעולם, למרות שבמקביל, גם בישראל הנגידה ד"ר פלוג העריכה כי הריבית תישאר נמוכה עוד זמן רב, לפחות אל תוך עומק שנת 2017. השקל, אשר אינו מחמיץ ולו הזדמנות אחת להתחזקות, אכן פתח בראלי אל מול הדולר, ועלה בשיעור של 3.7% במהלך החודש, מהלך שקיזז מהתיקים כ-2.2% על פי הרכב ההחזקות בחו"ל. ברור כי ככל שמנהל התיק גידר את החשיפה הדולרית, ותרגם אותה למונחים שקליים, כך השפעתו השלילית של ייסוף השקל, הייתה מתונה יותר.

הקו המרגיע של הנגידות נתן את אותותיו בחיוב גם במרכיבי האג"ח, בעיקר הקונצרניות, אשר עלו יחד עם התאוששות המניות. כך בישראל וכך היה גם בחו"ל. בנוגע לאג"ח בחו"ל, השפעתן התקזזה במלואה, ואף הפכה לירידה קלה בתיקים, עקב ייסוף השקל ביחס לדולר. לעומת זאת, האג"ח הקונצרניות המקומיות תרמו לתיקים עלייה בשיעור ממוצע של כ-0.37% החודש.

עוד בשוק המקומי בלטה הנטייה לאג"ח צמודות המדד שעלו במארס, לעומת ירידה בשקליות, היפוך בכיוונים שראינו מעל שנה וחצי שבה האינפלציה היתה שלילית.

אפשר כי אלו הם המשקיעים הראשונים המריחים את ניחוח השינוי בתוואי, אשר סביר להניח כי בוא יבוא. אפשר כי זוהי עליית מחיר הנפט במהלך החודש לסביבה של 40 דולר לחבית, עשרות אחוזים ביחס לרמות של תחילת החודש, אז המחיר היה קרוב יותר לקו ה-30 דולר לחבית. עוד ראוי לציין, כי הסיכונים הגלומים בריבית הנמוכה עדיין נראים רחוקים, אך באותה נשימה ראוי לציין כי נראו החודש סימנים ראשוניים של חולשה באג"ח הארוכות.

לקראת סוף המסיבה?

מגמות אלו ללא ספק מציבות את חודש מארס כחודש חיובי הבולט ביחס לחדשים הקשים שחוו משקיעים בתיקי ההשקעות מאז הקיץ של 2015. שוב ראינו כי המרכיבים הסולידיים, למרות התשואות הנמוכות, ממשיכים לייצב את התיקים, לבלום חלק מהזעזועים ולעיתים אף לפצות על נזקים הנגרמים משוקי המניות.

למרות הביצועים הטובים, מארס מחק באופן חלקי בלבד את החולשה שנרשמה בתיקים בתחילת השנה. ביצועי מארס אלו אינם מספרים את סיפורי הסערה של השנה האחרונה בשוקי ההון, אך בעיקר רצוי שלא לשאוב מהם רוגע בנוגע לעתיד הקרוב. נראה כי השד - פחדי המשקיעים שיצאו מהבקבוק - שב ונכלא בעזרת סמי ההרגעה של הנגידות.

האם גם בפרץ הבא של פחדים והתנהגות מבוהלת של משקיעים - הנמצא אולי כבר בפתח - יעלה שוב בידיהם של הנגידות והנגידים ברחבי העולם לתת תחושת רוגע עם הריבית הנמוכה? האם הם לא ייכשלו שוב בלשונם עם הזעזוע הבא, ויאבדו את אמון המשקיעים בשוקי ההון בעולם? האם סמי הרגעה אלו עדיין יעילים, ובכלל מצויים באמתחתם של הנגידים? האם הכלכלה העולמית די חזקה בעידן הנוכחי בכדי לעמוד בפני זעזוע ואובדן יציבות?

נראה כי הגל השלישי של חששות, אובדן אמון ונפילות בשוקי ההון יהיה קשה יותר לעצירה באמצעות סמי ההרגעה הרגילים. או אז אנו עלולים לשלם את מחיר המסיבה ושיכרון החושים שנגרמה על-ידי הריביות הנמוכות בשנים האחרונות.

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

מדדי אג'יו במארס וברבעון הראשון: התאוששות חלקית בלבד
 מדדי אג'יו במארס וברבעון הראשון: התאוששות חלקית בלבד