האם הבנקים המרכזיים חתמו על הסכם סודי להרגעת השווקים?

בשווקים עלו ספקולציות לגבי הסכם סודי בין ראשי הבנקים המרכזיים עוד לפני חודש, אך הן היו רק בגדר שמועות לא מבוססות ■ אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, מעריך כי אחת האפשרויות שיכולות להסביר את מדיניות "הפליק פלאק" של הפד והיחלשות הדולר היא ההסכם הסודי שנחתם כביכול בין הבנקים המרכזיים

ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג
ג’נט ילן ומריו דראגי / צילום: בלומברג

האם ראשי הבנקים המרכזיים של ארה"ב, גוש האירו, יפן וסין חתמו על הסכם סודי שמטרתו ליצור "הפסקת אש" במלחמת המט"ח, לחזק את הכלכלה הסינית ולהרגיע את השווקים הפיננסים? אם שואלים את אורי גרינפלג, הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות, זו בהחלט אפשרות שיכולה להסביר את המצב בשווקים כיום.

בשווקים עלו ספקולציות לגבי הסכם סודי בין ראשי הבנקים המרכזיים עוד לפני חודש, אך הן היו רק בגדר שמועות לא מבוססות. לדברי גרינפלד, מטרת הסכם ההסודי שמכונה "אמנת שנחאי", היא להחליש את הדולר והיואן ולהרגיע את הלחץ על סין. "התחזקות האירו והין מאפשרת ליואן להמשיך בתהליך הפיחות מול סל המטבעות ולחזק את הכלכלה הסינית מבלי לגרום לפיחות חד מול הדולר ולהטריד את השווקים", מסביר גרינפלד. "לראיה, מאז ה-10 במארס, אז לכאורה התקיימה הפגישה בשנחאי, נותר היואן יציב באופן יחסי מול הדולר אך נחלש ב-1.9%, ב-4.1% וב-1% מול האירו, הין וסל המטבעות".

גרינפלד ממשיך ומסביר את ההיגיון שמאחורי ההסכם הסודי: "מכיוון שקריסה בסין, אם תתממש, תהיה הרבה יותר כואבת מסתם התחזקות של כמה אחוזים במטבע (במיוחד באירופה ויפן שחשופות לסין ולשווקים המתעוררים הרבה יותר מארה"ב), נראה כי לדראגי וקורודה (נגיד הבנק המרכזי היפני. מ.ג) לא הייתה ברירה אלא להסכים, שכן בד"כ עדיף לעצור את המשבר עוד לפני שהוא מתרחש. האם הגיון זה ימשיך לפעול גם קדימה? לא בטוח. ככל שהאירו והין ימשיכו להתחזק כך גם הפגיעה הכלכלית תתגבר וההתאוששות במגזר העסקי תיעצר. בנוסף, הלחצים הדפלציוניים כמובן יתגברו גם הם בעקבות התחזקות המטבע ואי העמידה של הבנקים המרכזיים ביעדים תהדהד עוד יותר. במצבים כאלו, הפוליטיקאים הם בד"כ אלו שנשברים ראשונים והלחצים על דראגי וקורודה להודיע על הרחבות נוספות ילכו ויצטברו".

 

האם הבנק המרכזי היפני ישגר בקרוב "בזוקה" חדשה?

הסקירה של גרינפלד מגיעה על רקע היחלשות הדולר מול המטבעות המרכזיים בימים האחרונים. ביום חמישי הדולר נחלש מול הין היפני לרמה של 108 ין לדולר, שפל של 17 חודשים. היחלשות הדולר מגיעה בין היתר על רקע ה"פליק פלאק" שביצעה יו"רית הפד ילן, כאשר הצהירה במספר הזדמנויות כי היא הפד ינקוט במשנה זהירות בכל הנוגע לקצב העלאות הריבית. זאת כשבוע לאחר שהפד הפחית את את התחזית ל-2016 וכעת צופה רק שתי העלאות ריבית השנה במקום 4 העלאות בתחזית הקודמת שפורסמה בדצמבר אשתקד. "אפשרות אחת היא שבפד פשוט מעדיפים להחליט שלא להחליט וטומנים את הראש בחול", מציין גרינפלד. האפשרות השנייה היא כאמור ההסכם הסודי שנחתם בין ראשי הבנקים המרכזיים.