דוח: תמיכה מזערית בטראמפ בקרב יהודי ארה"ב

תורמים יהודיים למפלגה הרפובליקאית - שאירח שלדון אדלסון במלונו בלאס וגאס – בוחנים האם בכלל לתמוך במועמד רפובליקאי כלשהו בבחירות לנשיאות ■ כמה הביעו תמיכה בטד קרוז, אך אחרים הביעו ספקות לגבי סיכוייו בבחירות הכלליות, אם הוא ייבחר למועמד הרפובליקאי

דונלד טראמפ / צילום: בלומברג
דונלד טראמפ / צילום: בלומברג

דוח פנימי שהכין יועץ הבחירות המפורסם ארתור פינקלשטיין לקואליציה היהודית הרפובליקאית - גוף של יהודיים עשירים שתורמים לפוליטיקאים רפובליקאים - מראה שדונלד טראמפ, המתמודד המוביל במירוץ למועמדות המפלגה הרפובליקאית לנשיאות, זוכה בתמיכה מזערית בקנה מידה היסטורי בקרב יהודי ארה"ב. במילים אחרות: שום מתמודד רפובליקאי לא קיבל תמיכה מועטה כל כך מהיהודים האמריקאים במערכות הבחירות הקודמות. תמיכת היהודים בטד קרוז, שעושה עתה מאמצים לחזר אחר קולות היהודים בניו-יורק, אינו גדולה בהרבה מהתמיכה בטראמפ. כך מדווח אתר החדשות הפוליטיות "פוליטיקו".

כמנהגה בשנים שחלפו, התכנסה הקואליציה היהודית הרפובליקאית בסוף השבוע במלון "ונישן" בלאס וגאס בבעלות איל ההימורים שלדון אדלסון, אחד מהחברים המרכזיים בקבוצה. על פי "פוליטיקו", שורר ב"קואליציה" יאוש לאחר שתהליך הבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית נהפך למלחמה מכוערת שפוגעת בראש ובראשונה במפלגה עצמה. כמה מהתורמים הגדולים ביותר בקבוצה היהודית בוחנים עתה אפשרות לא לתרום אפילו סנט אחד למתמודדים הנוכחיים במירוץ הרפובליקאי בגלל הערכות שאין להם סיכויים לשרוד בדרך לבית הלבן.

בין אלה שיושבים על הגדר - אדלסון עצמו, שמגלה יחס אמביוולנטי למה שמתרחש כעת במפלגה. רבים מהתורמים כבר החליטו לא לתמוך בשום מתמודד רפובליקאי לנשיאות, ואחרים החליטו להתמקד במרוצים לקונגרס. אחרי התבוסות של מתמודדים מהזרם המרכזי, כסקוט ווקר, מושל וויסוקנסין, או ג'ב בוש, לשעבר מושל פלורידה, לתורמים יהודיים פשוט נמאס לפתוח את הארנק. כך, למשל, מל סמבלר, משקיע נדל"ן מפלורידה, שתמך בקמפיין של בוש, עד שזה החליט לפרוש מהמירוץ, אמר שהוא מפנה את תשומת לבו למאבק נגד יזמות חקיקה ברמת המדינות שיתירו שיווק מריחואנה על פי מרשם של רופא.

בעקבות התדרוך של פינקלשטיין - ששימש, אגב, יועץ הבחירות של רה"מ נתניהו במערכות הבחירות ב-1996 ו-1999 - התכנסו חברי הקואליציה לדיון על הדרך הנאותה להתמודד עם המצב הנוכחי בפריימריז. כמה מהנוכחים דבר בשבחו של קרוז, אך אחרים הביעו ספקות לגבי סיכויו להצליח במערכת הבחירות הכללית. אף לא משתתף אחד הביע נכונות לתרום כסף לטראמפ אם הוא יהיה מועמד המפלגה. אדלסון לא אותת במי בדעתו לתמוך, אם בכלל. במערכה הקודמת לנשיאות, ב-2012, הוא תרם יותר מ-100 מיליון דולר לכמה מהמתמודדים, ובכללם ניוט גינגריץ', שנבעט בעיצומו של המירוץ, ומיט רומני, שנבחר כמועמד הרפובליקאי, אך ניגף לפני ברק אובמה.

קרוז היה המתמודד היחיד שהופיע לפני חברי ה"קואליציה" בסוף השבוע. שני המתמודדים האחרים, ג'ון קייסיק, מושל אוהיו, וטראמפ, בחרו שלא להופיע. בנאום לפני העשירים היהודים, הוא קרא ליהודים הרפובליקאים לתמוך בקמפיין שלו בגלל תמיכתו העקבית בישראל, ולהתעלם מהפער האידיאולוגי שנפער בינו לבינם. "אני מכיר בכך שזו שאלה שאנשים רבים כאן מתחבטים בה", הוא אמר. קרוז הגיב בכך להערה של אחד מהתורמים, שלפיה העמדות של קרוז נגד הפלות ונישואים חד-מיניים מרחיקות אותו מרוב יהודי ארה"ב. הערה זו זכתה בתשואות של הנוכחים.

בכל זאת, קרוז הכריז, שאין בדעתו לזנוח את עמדותיו השמרניות. "אין רפובליקאי שזכה אי פעם אם הוא לא הציג את עצמו כשמרן פיסקלי, שמרן בנושאי ביטחון לאומי, ושמרן חברתי", הוא אמר. עם זאת, במאמץ להרגיע את חששות מאזיניו מנשיאות של קרוז, הוא אמר, כי בנושאים המרכזיים ששנויים במחלוקת - הפלות ונישואין חד-מיניים - ההכרעה תתקבל ברמת המדינות, לא ברמה הפדרלית. הוא אף טען, שאין בדעתו לאכוף את דעתו האישיות על האזרחים. "אך אחד אינו רוצה לבחור במטיף נודניק", הוא אמר. "אני רץ כדי להיבחר לא ככומר הראשי אלא כמפקד הראשי של הצבא".