ערוץ 20 והערוץ הערבי נכנסו לרשימת הגופים הריכוזיים

בשל החלטת הממונה על ההגבלים, בעלי ערוץ 20 והערוץ הערבי הלא טי.וי והערוצים עצמם יהיו מוגבלים ביכולתם לרכוש עסקים בתחומים אחרים

לוגו ערוץ 20
לוגו ערוץ 20

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, החליטה להוסיף את הערוץ הערבי הלא טי.וי ואת ערוץ 20 לרשימת הגורמים הריכוזיים. המשמעות היא כי מעתה בעלי השליטה של הערוצים הייעודיים הקטנים, כמו גם הערוצים עצמם, יהיו מוגבלים ביכולותיהם לרכוש עסקים בתחומים אחרים במשק הישראלי, זאת על-פי החוק שחוקק בשלהי שנת 2014.

הלא טי.וי הוא ערוץ ייעודי דובר ערבית הניזון מפרסום. בעל המניות שלו הוא בסאם ג'אבר, העומד בראש קבוצת פנורמה המחזיקה במספר גופים במדיה הערבית, ובהם אתר האינטרנט המוביל פאנט. בערוץ 20, ערוץ המורשת הייעודי, מחזיק יצחק מירילשווילי, בנו של המליארדר מיכאל מירילשווילי. למשפחה יש עסקים נרחבים בתחום האנרגיה והתקשורת ברחבי העולם.

ההחלטה להכניס גם את ערוץ 20 לרשימה הגופים הריכוזיים נובעת אך ורק מהעובדה שבאחרונה קיבל הערוץ אישור ממועצת הכבלים והלוויין לשדר 25% תוכן אשר אינו קשור בהכרח למורשת ואף תוכן הקשור באקטואליה. כמו כן, הערוץ מבקש בימים אלה אישור לשדר חדשות, מה שמחדד עוד יותר את הכנסתו לרשימה. כל אחד מהגופים המשדרים או מפרסמים תוכן אקטואליה או חדשות בישראל מצוי ברשימה בשל השפעתו האפשרית על המשק הישראלי.

העובדה שמירילשווילי מוצא את עצמו ברשימה עשויה לפגוע במהלך עסקיו העתידיים, שכן למשפחתו יש עניין בענפים נוספים במשק. במקרה כזה, של רצון לרכוש רישיון מהמדינה בענף אחר, הרגולטור הרלוונטי עשוי לקבוע על הגבלת המהלך, שכן הימצאותו ברשימה משמעותה כי הוא גורם ריכוזי שיש לבדוק אותו בהיבטים מסוימים. אזי יכול אותו רגולטור להתייעץ עם ועדת הריכוזיות, בראשה עומדת הלפרין.

מרשות ההגבלים נמסר כי "ערוצים ייעודיים אלה נכנסו לרשימת הגורמים הריכוזיים, משום שהם משדרים תוכניות בענייני היום (אקטואליה), ולכן עונים על ההגדרה 'גורם בעל השפעה בתחום השידורים או העיתונות הכתובה', שנחשב על-פי חוק הריכוזיות גורם ריכוזי. המשמעות של הופעת חברה ברשימות היא שמתן רישיונות או זיכיונות בתשתיות חיוניות לחברות הכלולות ברשימה, או הפרטה של חברות ממשלתיות על-ידי המדינה לגורם שכלול ברשימות, מחייבים את הרגולטור לשקול שיקולי ריכוזיות כלל-משקית והיוועצות עם הוועדה לצמצום הריכוזיות, לגבי ההשלכות על הריכוזיות הכלל-משקית".