קלינטון: אני נגד התנחלויות, אך יש לי מחויבות אישית לישראל

בראיון ל"ניו-יורק דיילי ניוז" אמרה המתמודדת הדמוקרטית המובילה, ברמז לשיחתה הידועה עם נתניהו, שבה היא דיברה במשך 43 דקות: "הייתי גלויית לב בשיחותיי עם עמיתיי הישראלים... אנחנו חברים, ולא הייתי ממש חברה אם לא הייתי חולקת את דעותיי" ■ "אפעל נגד BDS"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ למועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, אומרת שהיא, כמו הנשיא הנוכחי וכמו נשיאים קודמים, משתי המפלגות, מתנגדת להתנחלויות, אך היא רואה עצמה ידידה נאמנה של ישראל ויש לה מחויבות אישית למדינה.

בראיון לעורכים הבכירים של העיתון "ניו-יורק דיילי ניוז", הזכיר לה אחד מהעורכים את שיחתה הטלפונית המפורסמת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבה היא הרצתה באוזניו במשך 43 דקות על נזקן של ההתנחלויות. נתניהו הצליח לדבר במשך דקה אחת בלבד באותה שיחה.

קלינטון: "אני חושבת שזו קרוב לוודאי הגזמה.."

לגבי עמדתה בסוגיית ההתנחלויות היא אמרה: "ממשלים דמוקרטים ורפובליקאים גם יחד אימצו אותה עמדה: הרחבת ההתנחלויות אינה מועילה בהקשר של האינטרס האמריקאי המתמשך לסייע לקרב את הצדדים כדי לנסות להשיג פיתרון של שתי מדינות לסכסוך. מבחינה זו, עמדתי זהה לעמדות של דמוקרטים ורפובליקאים. בה בעת, יש לי היסטוריה ארוכה ומחויבות אישית לביטחונה של ישראל ולעתידה, ונתתי לכך פומבי. אני ידידה חזקה ומסורה לישראל מכל בחינה שהיא".

"כאשר הייתי שרת-החוץ, התייחסתי ברצינות למאמץ לתמוך בתהליך השלום", הוסיפה קלינטון. "הייתי כנה וגלויי לב בשיחותי עם עמיתיי הישראלים. אני חושבת שכך צריך לנהוג באנשים שאתה מכבד ושאתה מכיר אותם במשך שנים רבות, כפי שאני מכירה את ראש הממשלה נתניהו, ולפניו את ראש הממשלה אולמרט, ראש הממשלה ברק, ראש הממשלה רבין ודמויות מרכזיות רבות אחרות בזירה הזו. אני ידידה, ולא הייתי ממש ידידה אם לא הייתי חולקת את דעותיי. כך אמנם עשיתי וזה היה הדדי".

המתמודדת הדמוקרטית הדגישה: "אני חושבת שצריך לטפל במחלוקות ובאי הסכמות בצורה מכובדת ובאופן פרטי לגמרי, כדי לא לשמח את אויבי ישראל ולא לסייע להם, או לתקוע טריז ביננו". את המשפט הזה אפשר אולי לראות כביקורת עקיפה על התנהלותו של הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, כלפי נתניהו.

"כפי שהדגשתי באריכות בנאומי בוועידת אייפ"ק (השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון - ר.ד.), אני אוסיף לוודא שישראל תוכל לשמור על היתרון האיכותי שלה; אני אמשיך לעשות כל דבר למען ביטחון ישראל, כפי שנהגתי כאשר הייתי שרת-החוץ וסנטורית; ואני אמשיך לפעול נגד תנועת BDS (חרמים, משיכת השקעות וסנקציות), שלדעתי היא תנועה חד-צדדית, מפלה ובלתי הוגנת", אמרה קלינטון.

היא הוסיפה: "כנשיאה, אני אנסה תמיד לתמוך בישראל באו"ם או בכל פורום בינלאומי אחר, כפי שנהגתי בעבר".