נציג פוסון בישראל: "לסינים יהיה קל לאהוב את AHAVA"

בתאגיד ההשקעות הסיני מתייחסים לרכישת AHAVA ומדגישים כי לא מדובר ברכישה פיננסית אלא ב"החזקה אסטרטגית לטווח ארוך, שתהווה פלטפורמה לפעילות הקוסמטיקה" ■ "הפוטנציאל הגדול של AHAVA הוא בסין, וקידום המכירות שלה באירופה לא יהיה בעיה"

חה ייז'ואו /צילום: תמר מצפי
חה ייז'ואו /צילום: תמר מצפי

אחרי חצי שנה של מו"מ, בתחילת השבוע חתמו בעלי יצרנית מוצרי הקוסמטיקה אהבה (AHAVA) מעבדות ים המלח על הסכם למכירת החברה לידי קבוצת פוסון הסינית תמורת 290 מיליון שקל. השלמת העסקה, הצפויה תוך כמה חודשים, עדיין כפופה לכמה תנאים.

הנציג הראשי של פוסון בישראל, שמשמש גם כדירקטור בפוסון קפיטל, הוא חה ייז'ואו (He Yizhou), וכעת הוא מתפנה לספר, בריאיון ל"גלובס", על מה שעומד מאחורי מהלך הרכישה הזה, והתוכניות של פוסון לגבי החברה הישראלית.

- מה הפוטנציאל שזיהיתם באהבה?

"אהבה הוא המותג המוכר ביותר בעולם בתחומו, ורוב הלקוחות שלו כיום הם תיירים מסין שמגיעים לישראל וקונים את המוצרים. יש דמיון בין הסינים ליהודים ששניהם טובים בלעשות עסקים. לכן, כשהם מגיעים לפה ורוכשים ממוצרי אהבה, הם לא רוכשים רק לעצמם אלא גם לוקחים הביתה ומוכרים אותם באינטרנט. אז עד היום אהבה לא הגיעה באופן רשמי לסין, אבל ממכירות שאנחנו מזהים שהסינים מבצעים נותנות לנו אינדיקציה לפוטנציאל המכירות הגדול הגלום בפעילות של החברה בסין".

אהבה היא חברה פרטית שעם בעלי המניות שלה נמנים החברה הציבורית גאון אחזקות (שדיווחה כי תרשום רווח של 18 מיליון שקל ממכירת החזקותיה - כ-16% מההון), קרן ההשקעות האמריקאית שמרוק, משפחת לבנת וקיבוץ מצפה שלם. החברה מייצרת ומשווקת מוצרי קוסמטיקה לטיפוח עור לנשים ולגברים, המכילים מינרלים ובוץ מים המלח.

אהבה מעסיקה 225 עובדים ומפעילה באופן ישיר שמונה חנויות בישראל וחנות אחת בברלין. כמו כן היא משווקת מוצרים לבתי מרקחת, רשתות פארם, דיוטי פרי וחנויות שונות ביעדי תיירות בארץ וב-25 מדינות נוספות בעולם. בשנת 2015 הסתכמו הכנסותיה בכ-184 מיליון שקל, נתון שנותר כמעט ללא שינוי בהשוואה למכירות ב-2014.

ייז'ואו מדגיש כי "רכישת חברת אהבה היא אינה השקעה פיננסית, אלא החזקה אסטרטגית לטווח ארוך, שתהווה פלטפורמה לפעילות הקוסמטיקה שלנו".

- איך אתם מתכננים לפתח את הפעילות הזאת?

"כבר לפני השלמת ההשקעה הייתה לנו תוכנית איך להשיק את פעילות אהבה בסין, ורק אחרי שקיבלנו את הביטחון לגבי ההצלחה האפשרית של המותג החלטנו להיכנס להשקעה. צריך לזכור שהשוק הסיני הוא מאוד מורכב וגדול, עם טעמים משתנים, לכן בהחדרת המותג יכולים להיות לא מעט אתגרים. זאת הסיבה שייסדנו קבוצה של מנהלים ומשווקים סיניים בעלי ניסיון שמכירים את השוק ויודעים איך לעבוד בו והם יידעו להתמודד עם האתגרים".

"מעבר לכך", הוא מוסיף, "השקעות רבות שביצענו בעבר יכולות לתרום לסינרגיה ולהתפתחות פעילותה של אהבה, כמו לדוגמה החזקה באחת מסוכנויות התיירות הסיניות, והחזקה בקבוצת תומאס קוק שעוסקת בתיירות. אנחנו גם בעלי מניות ברשת קלאב מד וברשת המלונות אטלנטיק ועוד. באמצעות כל אלה אפשר לקדם את המוצרים והפעילות של אהבה, לפתוח חנויות ולייצר סינרגיה בין הפעילויות".

- מה התוכניות לגבי ההנהלה הנוכחית של אהבה?

"בדרך כלל פוסון מאוד ידידותית להנהלות החברות שהיא רוכשת, מתוך תפיסה שאם ההנהלה הנוכחית של החברה הנרכשת לא טובה, אז לרוב ממילא אין סיבה להשקיע בה, משום שבמקרה כזה אין ביטחון שהחלפת ההנהלה תוביל לשינוי הכיוון המיוחל.פוסון נכנסת להשקעה בחברות עם הנהלה טובה ומעניקה הרבה תמיכה ולימוד להנהלות החברות שנרכשות. גם באהבה זה המצב, ואנחנו מקווים שההנהלה הנוכחית תוכל להתמודד עם ההתרחבות המתוכננת של הפעילות בעקבות הכניסה שלנו, ותוכל להסתגל למציאות החדשה ולאתגרים החדשים".

- אהבה הוא מותג שמזוהה עם ישראל ולכן מתמודד עם קשיים לא פשוטים בפעילותו הגלובלית, כמו לדוגמה סגירת סניף החברה שפעל בלונדון, לאחר הפגנות פרו-פלסטיניות. חלק מזה קשור למיקום המפעל בקיבוץ מצפה שלם, הנמצא מחוץ לתחומי הקו הירוק. איך תתמודדו עם הקשיים האלה?

"אני לא חושב שיש שנאה לישראל בכל העולם, ואנחנו לא מתכננים לקדם את המוצר בכל העולם", אומר ייז'ואו. לדבריו, "סין היא חברה של כל מדינה, לכן קידום מכירות אהבה שם לא תהיה בעיה והפוטנציאל הגדול הוא בסין. ים המלח מופיע בספרי הלימוד של ילדים בבתי ספר יסודי בסין, ולפי הסיפורים מספק לאנשים תחושה טובה ומסתורית, לכן יהיה קל לגרום לסינים לאהוב את המותג הזה.

"מעבר לכך, צריך לזכור שחצי מהמכירות של אהבה כיום הם בישראל, רובן לתיירים וחלק גדול מאותם תיירים הם סינים, כך שגם פה יש פוטנציאל גדול בזכות קשרי הגומלין המתהדקים בין שתי המדינות והתפתחות התיירות בסין".

ייז'ואו צופה כי "בעתיד יתגבר זרם התיירים מסין לישראל. בחמש עד עשר השנים הבאות אנשי מעמד הביניים בסין יהפכו לכוח הקנייה העיקרי, ויש להם את היכולת לטייל בעולם ולקנות מוצרים מפנקים כמו של אהבה".

- ובכל זאת, מה לגבי התגובות באירופה והמיקום של המפעל מעבר לקו הירוק?

"אני יודע שיש שם ארגונים שפועלים נגד ישראל, וניקח את זה בחשבון בהרחבת הפעילות שלנו. לגבי המפעל, הבעיה הזו ניצבה לנגד עינינו כבר מתחילת המו"מ, ואנחנו בתהליך של חתימה על חוזה מול קיבוץ עין גדי, לשם אנחנו מתכננים להעביר את הפעילות. כל הצעדים האלה הם צעדים חיוניים כדי לייצר את הדרך הנכונה לחברה, ולכך שלא יווצרו סביב פעילותה בעיות מהסוג הזה".

בעלי מניות אהבה
 בעלי מניות אהבה