לאחר 10 ימים: הסתיימה שביתת הפרקליטים; יחזרו למו"מ

פרקליטי המדינה מחו על פגיעה בכבודם ובמעמדם בעקבות הכוונה לחוקק חוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

בתום שעות ארוכות של מגעים הצליח אתמול (ג') בשעות הלילה המאוחרות נשיא בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופט אייל אברהמי, להביא לסיום את שביתת פרקליטי המדינה, שפרצה כמחאה על קידום תזכיר חוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, ולהחזיר את הפרקליטים למשא-ומתן עם צמרת משרד המשפטים.

לפי המתווה שאליו הגיעו הצדדים בהסכמה אמש, בהמלצת בית הדין, הפרקליטים ישובו החל מהיום (ד') לעבודה סדירה, ובמקביל הצדדים ידווחו תוך 3 ימים על רשימה של 3 מועדי מפגש, לפני חג הפסח, שקבעו ביניהם לצורך המשך המשא-ומתן. לפי ההחלטה, הצדדים ידווחו עד 21 באפריל על תוצאות המשא-ומתן. יחד עם הדיווח יודיעו הצדדים על המועדים הנוספים שקבעו לפגישות ביניהם לאחר חג הפסח.

"התרשמנו כי הנהלת משרד המשפטים מבקשת לפתור את המשבר ולאחות את הקרעים, וכי יש הבנה עמוקה בדבר הצורך בשמירת כבודם ובמעמדם של הפרקליטים הפועלים לטובת הציבור", כתב השופט אברהמי בהחלטתו. "כן התרשמנו כי יש נכונות לעשות את כל שנדרש כדי לשמור על כבודם של הפרקליטים, בד-בבד עם השלמת מהלך חקיקה, זאת כדי לחזק את אמון הציבור ומתוך דאגה עמוקה לרווחתם ולכבודם של הפרקליטים".

לדבריו, "מתוך עיון בבקשה ובתשובה אכן עולה כי הפרקליטים יצאו למאבק לאור תחושה מתמשכת של פגיעה בכבודם ובמעמדם ומתוך רצון לשמור על עצמאותם המקצועית הנדרשת לביצוע עבודתם באופן מיטבי לטובת הציבור. אכן מאבק על דמותה ומקצועיותה של הפרקליטות והפרקליטים ראוי ונכון. ההסכמות שהושגו עד כה בין הצדדים אכן נראות נכונות וראויות לטובת שני הצדדים, כמו גם לטובת כלל הציבור".

הפרקליטים שבתו במשך 10 ימים במחאה על קידומו של תזכיר חוק בנוגע לעבודת נציבות הביקורת על הפרקליטות, בראשות השופטת בדימוס הילה גרסטל, שלטענתם פוגע בפרקליטות. לטענת הפרקליטים, תזכיר החוק מפלה אותם לרעה ביחס לתובעים מהמשטרה (שלפי התזכיר יוכפפו לביקורת רק בשנה הראשונה).

כן הם מחו על כך שהתזכיר קובע כי בשנה הראשונה לאחר החקיקה, הביקורת הפרטנית והמערכתית על הפרקליטים תיעשה על-ידי גוף אחד - ולא תפוצל לשני גופים (נציבות ואומבודסמן), כפי שהמליץ השופט גולדברג וכפי שרוצים הפרקליטים.

 

השביתה ניכרה היטב ופגעה בהתנהלות התקינה של בתי המשפט ברחבי הארץ - פסקי דין, הכרעות דין וגזרי דין נדחו למועדים אחרים, דיונים בוטלו, ומערכת המשפט הפלילית הושבתה כמעט כליל.

בתחילת השבוע הגיש משרד המשפטים בקשה להוצאת צו מניעה נגד שביתת הפרקליטים, שחשפה קרע חריף בין שרת המשפטים איילת שקד וצמרת משרדה לבין ארגון פרקליטי המדינה (ועד הפרקליטים) בשל העיצומים שלהם.

עם הגשת הבקשה של משרד המשפטים להוציא צו מניעה, אמרה השרה שקד: "צר לי שחרף המאמצים הרבים שהושקעו בהידברות עם ועד הפרקליטים ביחס לנוהל עבודת נציבות הביקורת, החליטו הפרקליטים שלא להפסיק את העיצומים". לדבריה, "עיצומי הפרקליטים אינם מוצדקים וחסרי בסיס. אי-התייצבות הפרקליטים לדיונים בבתי המשפט מביאה לפגיעה גדולה בציבור ובמדינה, שאותה איננו יכולים לקבל".