סקר של ה-OECD: עלייה במיסוי על העובדים בישראל

ארגון המדינות המפותחות פרסם סקירה בנושא מיסוי על עבודה ■ העלאת נטל המס על העובדים - כתוצאה  מהעלאת מס ההכנסה ברבע נקודת האחוז ■ עם זאת, ישראל שומרת על מקומה בין 5 המדינות בעלות נטל המיסוי הישיר הנמוך ביותר

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ישראל היא אחת מ-5 מדינות מפותחות בעולם שהעלו ב-2015 את נטל המס על העובדים - כך עולה מסקירה בנושא מיסוי על עבודה שמפרסם ארגון המדינות המפותחות (OECD). מהסקירה עולה כי נטל המס הישיר בישראל עלה אשתקד בכמעט מחצית נקודת האחוז, זאת כתוצאה מהעלאת מס ההכנסה ברבע נקודת האחוז. מס הביטוח הלאומי נותר ללא שינוי.

שר האוצר משה כחלון יזם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו הפחתה של 1% במע"מ (החל ב-1 בנובמבר) ושל 1.5% בשיעור מס החברות (החל ב-1 בינואר השנה) אך לא הפחית את שיעור מס ההכנסה.

פורמלית, שיעורי מס ההכנסה בישראל לא עלו מאז 2013, ולכן ייתכן שהסיבה לעליית נטל המיסוי הישיר בישראל היא האינפלציה השלילית שנרשמה ב-2015 (1% -) וב-2014 (0.2% -). הסקירה שפרסם אתמול (ג') ארגון ה-OECD מנתחת את נטל המיסוי על עבודה ב-34 המדינות החברות בארגון. מסים על הכנסה מעבודה מכונים גם מסים ישירים, להבדיל ממסים על הוצאה או צריכה - המכונים מסים עקיפים. ישראל נחשבת למדינה שנטל המיסוי הישיר בה נמוך, אך נטל המיסוי העקיף גבוה יחסית.

מהנתונים שפורסמו אתמול עולה כי למרות העלאת נטל המס ב-2015, שומרת ישראל על מקומה בין 5 המדינות בעלות נטל המיסוי הישיר הנמוך ביותר, אחרי דרום קוריאה ולפני מקסיקו, ניו-זילנד וצ'ילה.

נטל המיסוי הישיר בישראל עומד נכון לסוף 2015 על 21.6%, לעומת 35.9% - ממוצע ה-OECD. נטל המס לעובד שיש לו ילדים נמוך יותר, ומגיע ל-18.9% למשפחה שבה יש מפרנס יחיד ושני ילדים.

נטל המיסוי הישיר בישראל מורכב ממס הכנסה ששיעורו הממוצע הוא 8.9% מההכנסה על עבודה ומס ביטוח לאומי המתחלק בין העובד (7.5%) למעסיק (5.1%). עלות העסקת עובד בישראל מגיעה ל-36,094 דולר במונחי שוויון כוח קנייה, וההכנסה הממוצעת עומדת על 34,241 דולר לשנה.