לשכות המסחר: כך נגדיל הצמיחה במשק ב-10% ב-5 שנים

המהלכים שמציע האיגוד כוללים בין היתר את הגברת ההשתתפות של העסקים הקטנים והבינוניים ברכש הממשלתי; הגברת המעורבות של השלטון המקומי בקידום ובעידוד של עסקים קטנים ובינוניים; קידום חוק עסקים קטנים רחב והרחבת הנגישות של העסקים הקטנים והבינוניים לאשראי אטרקטיבי 

אוריאל לין / צילום: תמר מצפי
אוריאל לין / צילום: תמר מצפי

איגוד לשכות המסחר בישראל חשף היום (ד') תוכנית חדשה לעידוד העסקים הקטנים והבינוניים תוך העלאת שיעור הצמיחה במשק. התוכנית מבוססת על חמישה מהלכים מרכזיים שלדעת נשיא האיגוד, אוריאל לין, יש ביישומם כדי להעלות את הצמיחה במשק בשיעור של 10% במהלך תקופה של 5 שנים.

"בשנים האחרונות המשק שלנו לא צמח: 2.3% הם לא צמיחה, אלא תוצאה של הגידול באוכלוסייה. למשק הישראלי יש את היכולת לחזור לשיעורי צמיחה כמו שראינו באמצע העשור הקודם - תוך נקיטת כמה צעדים נכונים", אמר לין: "הפסקת הצמיחה היא פועל יוצא של מדיניות כלכלית מוטעית שמתנהלת זה מעל עשור. מדיניות זו מבוססת על ההנחה שניתן להעמיס בלי הרף על המגזר העסקי מסים, הכבדות, דרישות ושכושר הספיגה שלו בלתי מוגבל".

המהלכים שמציע האיגוד כוללים את הגברת ההשתתפות של העסקים הקטנים והבינוניים ברכש הממשלתי; הגברת המעורבות של השלטון המקומי בקידום ובעידוד של עסקים קטנים ובינוניים; קידום חוק עסקים קטנים רחב; הרחבת הנגישות של העסקים הקטנים והבינוניים לאשראי אטרקטיבי מהבנקים והגברת הייצוא של עסקים קטנים תוך חשיפתם לשווקים הרלוונטיים בעולם.

במסיבת עיתונאים שקיימו היום ראשי האיגוד, אמר לין כי רוב המהלכים שמוצעים בתוכנית לא כרוכים בעלויות כספיות למדינה.

את התוכנית יקדם מטעם האיגוד, מוטי שפירא, שכיהן בעבר בתפקיד מנכ"ל להב, לשכת ארגוני העצמאים והעסקים. בקרוב היא תוגש לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת ובכוונת איגוד לשכות המסחר לבקש מהם לכנס דיון מיוחד למען קידומה.

לדברי שפירא, שעתיד לקדם את התוכנית אל מול הכנסת ומשרדי הממשלה, "השלטון המרכזי והשלטון המקומי מכבידים על התפתחותם ועל קיומם של העסקים הקטנים והבינוניים. זאת, במקום להקל עליהם באופן שיאפשר להם לקלוט עוד עובדים, להיחשף לשווקים בינלאומיים ולשפר את הגישה שלהם למכרזים ממשלתיים ולאשראי נוח. עסקים טובים מתקשים, ונופלים".

באיגוד לשכות המסחר ציינו היום כי גם חוקים שנועדו להיטיב עם עסקים קטנים ובינוניים שחוקקו בשנה האחרונה לא מיושמים. לדברי לין, בשנה האחרונה חוקקו 14 חוקים כאלה ו"רבים מהם לא באים לידי יישום כי ההתעניינות הציבורית בנושאים שבהם הם עוסקים יורדת והם נזנחים". לדברי המשנה למנכ"ל האיגוד, דן כרמלי, "חיזוק השדרה המרכזית של המגזר העסקי, שמונה כחצי מיליון עסקים קטנים ובינוניים שמניעים את גלגלי המשק ונושאים בעול של יצירת מקומות עבודה בישראל - צריך להתבסס על חקיקה ייחודית מרכזית בדמות חוק עסקים קטנים ובינוניים מורחב. חוק זה יצור את התשתית הכוללת לביסוס ולהוצאה לפועל של החלטות ממשלה נכונות תוך הגבלת מהלכי חקיקה פופוליסטיים והכבדות מיותרות אחרות".

עיקרי התוכנית לעידוד עסקים קטנים ובינוניים
 עיקרי התוכנית לעידוד עסקים קטנים ובינוניים