לא רק מנקיינד: גם חברת הביומד נבידאה היא פיאסקו לא קטן

המלווה העיקרי של החברה כתבה לה כי אינה עומדת בתנאי החוב, אם כי בינתיים אין דרישת פירעון מיידי

חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס
חוקרת במעבדה / צילום: רויטרס

מניית חברת הביומד האמריקאית נבידאה   ירדה היום בשיעור חד של כ-9% במהלך המסחר בת"א והשלימה ירידה של 50% מאז רישומה למסחר בספטמבר 2015. שווי השוק הנוכחי של נבידאה עומד על 615 מיליון שקל. החברה הודיעה היום כי קיבלה מכתב מהמלווה העיקרית שלה, Capital Royalty Partners, לפיו היא אינה עומדת בתנאי החוב.

CRP טוענת כי החלפת שליטה בחברה ושינוי תנאי הסכם מול לווה אחר מבלי להודיע ל-CRP ולקבל את הסכמתה, מהווה הפרה של תנאי ההסכם. CRP אינה דורשת לפרוע את החוב מיידית, אולם היא פנתה לבית המשפט בטקסס בדרישה לפיצויים וריבית מוגדלת על הפיצויים הללו.

נבידאה חייבת ל-CRP הון בהיקף של 51.3 מיליון דולר נכון לסוף 2015, בהלוואה הנושאת ריבית של 14% לשנה המסתיימת במארס 2019. לחברה גם אג"ח לתשלום והחוב ארוך הטווח שלה עומד על 105 מיליון דולר. לנבידאה יש כ-7 מיליון דולר במזומן בקופה נכון לסוף 2015 וגירעון של 380 מיליון דולר בהון העצמי. בסוף השנה החולפת חתמה החברה על הסכם קו אשראי עם קרן פלטינום, ממנו היא יכולה למשוך 27.3 מיליון דולר נוספים.

נבידאה מפתחת מוצרי אבחון ותרופות, מהם אחד בלבד הוא כבר בשלב המסחרי: מוצר ה-Lymphoseek לשיפור אבחון סרטן. החברה רשמה אשתקד הכנסות של 13.7 מיליון דולר, כפול מב-2014. הסכם החוב מול CRP מחייב אותה להכנסות של 22 מיליון דולר ב-2016. החברה העריכה בשיחת הוועידה כי תגיע לאיזון עוד השנה (אם כי אמרה זאת גם לגבי השנה שעברה). הפסדיה אשתקד הסתכמו ב-27.6 מיליון דולר.

מתיחות בין היו"ר למנכ"ל החברה

המכתב מגיע על רקע מתיחות בהנהלת החברה, בין היו"ר מייקל גולדברג למנכ"ל ריק גונזלס. גולדברג החל כמשקיע בחברה בגלגול הקודם של קרן פלטינום, לאחר מכן מונה בלחץ המשקיעים למנכ"ל חברה בת של נבידאה, ואז נכנס לעימותים עם גונזלס.

עם חתימת הסכם קו האשראי מול פלטינום, הוחלפו שני דירקטורים בחברה וגולדברג קודם ממנהל החברה הבת ליו"ר נבידאה כולה. כעת שני הניצים, גולדברג וגונזלס, אמורים להמשיך להוביל את החברה ביחד.

נבידאה היא אחת מן החברות האמריקאיות שנרשמו למסחר בתל אביב כשהן כבר נסחרות בארה"ב, בעיקר כדי לנצל את גודלן היחסי לעומת רוב החברות בת"א ולהיכנס אוטומטית למדדים. נבידאה נרשמה למסחר באוגוסט 2015 לפי שווי של 1.2 מיליארד שקל ומאז כאמור איבדה כמחצית מערכה.