חיובי, אבל לא היסטרי

בסביבה הדפלציונית שלנו, הזהב ושאר המתכות הן עדיין ביטוח לבעיה סיסטמית

מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק
מטילי זהב / צילום: שאטרסטוק

מהומה ומבולקה בעולם המתכות היקרות.

תיאוריות הקונספירציה סביב המניפולציות במחיר המתכות מתחילות להיווכח כמשהו קונקרטי הרבה יותר מאשר קובעי המדיניות והרגולטורים רצו שנאמין. במיוחד כאשר אנו עדים להסכמים בין בנקים, וגופי נפגעים. כרגע, מרכז כובד הדרמה האחרונה נמצא בבנק הגרמני דויטשה בנק, כפי שתוכלו לקרוא בדיווחים המגיעים מרויטרס, ומקומות אחרים.

האם לפנינו יד המקרה, שאנו נתקלים בגילוי הזה עכשיו כאשר מחיר הזהב נראה כמשתפר מגמתית? לפני שאנסה לענות על השאלה הזו, הבה נבדוק את הגרף השבועי של הזהב וננסה למצוא בו רמזים למצבה הפיננסי של המתכת:

משה-שלום-זהב-19-04
 משה-שלום-זהב-19-04

הדברים הלכו בשלבים, כפי שכל מערכת של חיזוק בטחון עצמי אמורה להתנהל. תחילה, ראינו סטייה חיובית בין המחיר והמומנטום, כפי שהעיגולים הירוקים מדגימים היטב. המתבקש מתופעה טכנית זו הייתה פריצה מעל רמות מחיר היסטוריות, או אלמנטים טכניים חשובים. וזה מה שקרה: מעבר מעל הממוצע הנע 200 יום, כאן בירוק, ולאחר מכן קו המגמה הזוטר יותר (1 סגול). בצורה מהירה כברק ראינו את המתכת עוברת רמות התנגדות מינוריות כאשר מסלול הטיסה מעלה נעצר סביב 1282, דהיינו לא רחוק מן הסביבה העגולה של 1300.

ושם, עצירה. עצירה שהניבה דשדוש צר במיוחד ומפתיע רבים.

בנכס הזה אנו רגילים לתנועות חדות, בשני הכיוונים, וכאשר תיקון מתבקש בין שליש, ושני שליש, מניב תנועה פחותה משליש, זה מפתיע, ובו זמנית מרמז על החוזק הגדול של הביקוש העומד מאחורי התנועה האחרונה (2 סגול). שימו לב שבאינדיקטור המומנטום (3 סגול) התאוצה החיובית אמנם ירדה במקצת, במסגרת אותו דשדוש מקומי, אבל האינדיקטור עצמו עומד במקומו הגבוה למדי.

אם נניח שלפנינו עיכול בזמן, ולא בעומק, של התנועה העולה מן התחתית של 1045, אזי נשער שאחרי אותו הזמן הלא ידוע הזהב יתמודד עם ההמשך מעלה. וכאן עומדות לפניו מאגרי רמות היסטוריות מתנגדות. הראשונה בין השיא האחרון של 1282 ו-1434 (4 סגול), ולאחר הפסקה קצרה, בין 1616 ו-1798. הבה נתרכז במאגר הראשון בלבד, בינתיים.

זהו המאגר הנובע מן השלב האחרון שבירידה הגדולה. אותו מאגר מייצג את הטפטוף האינסופי של המתייאשים משיקום המחיר אחרי המכה הגדולה של שני שלבי הירידה הקודמים. מהות זו מקנה קושי טכני מיוחד לאזור כולו, כי בכל שלב ושלב יבואו אלו שיכולים עכשיו לצאת בשלום, ללא הפסד, וימכרו את סחורתם. רק אם המחיר יצליח להתגבר ולעבור את שדה המוקשים הזה, הוא יפגוש את קו המגמה הקריטי ביותר, קו המגמה 1, שפריצתו מעלה תכניס דם חדש למערכת.

מן התמונה הזו אנו למדים שלזהב יש עוד הרבה עבודה קשה להחדרת אופטימיות מחודשת ביכולתו המגמתית החיובית. ואיך כל זה מתקשר עם הגילויים החדשים של מניפולציות למיניהן? ייתכן מאוד שהתחתית של 1045 הייתה פשוט השיא ביכולת המתערבים לבצע את זממם.

כאשר דיברו על "מניפולציה", הכוונה הייתה כמעט תמיד לעידוד הכיוון היורד, עקב ההנחה שהגופים הגדולים בעולם המפותח נמצאים בשורט מאסיבי על המתכות. תוצאה של מדיניות השאלות ושל ספקולציה שהפוליטיקאים לא ייתנו לשוק הזה להוכיח לעולם שמשהו לא בריא מתנהל מאחורי הקלעים הפיננסיים.

ומיד נשאלת השאלה: מה שונה עכשיו מהמגמה העולה האדירה שבין 2001 ו-2011? למה אז הקונספירציה לא קרסה? לדעתי, יש פשוט הבדל גדול במשאבים העומדים לרשות המבצעים. הרגולציה החדשה, ובמיוחד חוסר הנזילות הדולרית, הייתה לנר שבמנהרה ולציפור שבמכרה.

עכשיו, כאשר המתכות יכולות לנוע ללא מאט מלאכותי מאחורי הקלעים, האם נראה את הפוטנציאל האמיתי שלהן? לכשעצמי, ובסביבה הדפלציונית הבולטת, אני עדיין רואה בהן כביטוח לבעיה סיסטמית, וזו, למרות שהיא בלתי נמנעת, עדיין אינה מתרחשת. לכן: חיובי, כן. התלהבות או אפילו היסטריה, עדיין לא.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב-FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com .

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.