בכיר באריקסון מדבר על עתיד הטלוויזיה בעידן נטפליקס ואמזון

דורי בן-משה מאריקסון העולמית מתייחס לעתיד של הטלוויזיה הרב-ערוצית ולצורך של חברות התקשורת להמציא את עצמן מחדש

דורי בן-משה שייך לקבוצה קטנה של אנשים שהתאגידים הגדולים בעולם מחפשים בפינצטה. הוא עבד באלקטל לוסנט, היה אחראי על תחום ה-IPTV בכל הקבוצה והסתובב בכל העולם בין לקוחות כדי להתאים להם פתרונות. בהמשך הוא כיהן כ-CTO בחטיבת הרשת באמדוקס, והיום הוא מנהל TV& Media במרכז המצוינות של אריקסון העולמית. במסגרת התפקיד הוא עוסק שוב בתחום של טלוויזיה על גבי האינטרנט, אבל הפעם בהיבט הרבה יותר רחב.

- מה השתנה בשוק מאז שהיית באלקטל ועד היום? עזבת כשהבאזז היה סביב ה-IPTV ורשתות מנוהלות. היום אנחנו במקום אחר?

"השוק השתנה לחלוטין. האמת שבלי כוונה גם בתפקידים שעשיתי אחרי אלקטל, בעצם בסוף כל הדרכים מובילות לרומא, והכול שוב מתנקז לעולם הזה של IPTV, אבל היום זה עולם אחר. לא מדובר רק בטלוויזיה על גבי האינטרט ברשתות הנייחות - היום הכול עובר למובייל. לפני שש שנים היה קשה לצפות את היקף התעבורה, את הגידול בצריכה וגם את זהות השחקנים".

- אתה מתכוון לתופעות כמו נטפליקס ואמזון?

"כן, פתאום יש שחקנים שפועלים על גבי הרשת כמו נטפליקס, ולעומתם תראה כיצד מיקרוסופט התכווצה בתחום הזה. המפעילים הפכו להיות העפר שכל שחקני התוכן דורכים עליו. והם לא רוצים להיות אלה שרק משתמשים בהם. בעצם המפעילים בכל העולם הבינו שכדי להיות רלוונטיים ולא להיות העפר שנטפליקס דורכת עליו - הם צריכים להמציא את עצמם מחדש ולנצל את התשתיות שלהם בעצמם. בגלל זה המפעילים הלכו וכרתו בריתות עם ספקי תוכן. הם פתאום מבינים שהם יכולים לייצר פתרונות עם ספקי תוכן, פתרונות של ביג דאטה. הם גילו שאם אתה עושה קונסולידציה של התוכן, הלקוח והמיקום שלו, אז אתה יכול לשפר את חוויות הצפייה של הלקוחות בכל התקן שהוא. החזון הנוכחי של המפעילים הוא מה שיאפשר להם לעמוד מול הנטפליקסים למיניהם".

- אתה מתכוון למפעילים קווים או סלולריים או קבוצות תקשורת?

"גם וגם כי מפעילי הרשתות הנייחות הבינו מה שהמפעילים הסלולריים הבינו - אם אנחנו לא נספק חוויית משתמש שתאפשר למשתמש לעשות מה שהוא רוצה אז נראה ממנו פחות הכנסה. כל אחד מהשחקנים מבין את זה. אני יודע שגם הוט בארץ התחילו להבין את הכוח של העניין הזה וגם yes, והם יתחילו לזלוג לכיוון של עוד מסך. yes משחקים כבר כמה שנים בעולם הזה".

"לשפר את חוויית הלקוח"

- yes והוט מציגות את רוב התוכן שלהן בטכנולוגיות הישנות. אתה חושב שהן יעברו לאינטרנט ויוותרו בהדרגה על הרשתות המסורתיות?

"בוודאי. הן יעשו שימוש לא באינטרנט אלא גם בסלולר. תראה את שיתוף הפעולה בין ורייזון לקומקאסט. הם רוצים שהלקוח יוכל לראות את התוכן שלו גם בהתקנים הניידים. תראה את איי טי אנד טי ודיירקט טי וי. הרכישה האסטרטגית היא לא רק למטרות אסטרטגיות. זה בפירוש נועד לשפר את חוויית הלקוח והמשתמש בכל הממדים. לא אומרים 'בוא נלך על האינטרנט ונהרוג את הלוויין, להיפך בואו נחבר אינטרנט ללוויין'. כולם רוצים לחזק את עצמם ומרחיבים את היריעה".

- היום בעצם החסם הטכנולוגי נעלם? החסם עובר לתוכן?

"חלקית זה נכון. הרשתות הסלולריות, גם בדור הרביעי, עדיין לא יכולות לספק את כל התוכן שחברות טלוויזיה רב-ערוצית מספקות על גבי הרשת שלהן באיכות הרצויה לכל המשתמשים".

- מה לגבי הרשתות הנייחות?

"הן מסוגלות לשדר ולהגיע לכולם אבל אני לא חושב שהייתה בעיה לפני זה. מבחינת הקיבולת להגיע הביתה אני מניח שיש את היכולות להגיע כמעט לכל בית ולתת איכות מאד טובה אם רוצים. בוודאי שהסכמי התוכן עדיין נשארים מחסום מסוים ברמת העלות".

"זה יילך ויתעצם"

- אתה חושב שהלקוחות יעברו לשחקנים החדשים או שהם צפויים להישאר אצל השחקנים הוותיקים, כמו yes והוט, שיודעים לארוז את התוכן ולהנגיש אותו?

"ערכנו סקר גלובלי ב-20 שווקים ו-62% מהמשיבים אמרו שהם עדיין משלמים עבור טלוויזיה רב-ערוצית. ל-57% יש גישה לאינטרנט בבית והם משתמשים בכל מיני אמצעים כמו כרומקאסט אפל טי וי ועוד. זאת אומרת שבגדול מחברים כרומקאסט ודומיו למרות החיבור לטלוויזיה רב-ערוצית.

"אצלי הילדים כמעט ולא רואים שידורים ישירים. זה יוביל לסוף של הטלוויזיה הרב-ערוצית. הירידה לא תהיה מהכיוון של מחיר או איכות אלא מכיוון של עצמאות.

"אנשים ירצו יותר לנהל את זמן הצפייה שלהם בעצמם והטלוויזיה הליניארית לא משרתת את זה. אני רואה את זה קורה. אם אתה רוצה לראות ריאליטי אז אתה תלך להקלטה שלך בענן ותראה את זה. מנגד זאת הדרך שבה חברות הטלוויזיה ינסו להתחרות - הן יוסיפו יכולות ללקוחות לראות תכנים מתי שהם רוצים. היום זה עדיין בקטנה אבל זה יילך ויתעצם".

- מה זה מרכז המצוינות של אריקסון?

"מרכז המצוינות זו אסופה של מומחים שנשלחים להתאים פתרונות ללקוחות בכל העולם. כמו שדיברנו - זה לא רק IPTV. היום הצרכים של המפעילים הרבה יותר מגוונים. יש את עניין השידורים בכל התקן שהוא בכל מקום ובכל זמן, יש את עניין מערכות ההפעלה והניהול, ביג דאטה, סלולר ועוד. וכשאתה רוצה לבנות חבילה שלמה למפעיל, כולל הכול, אתה צריך אנשים שיהיה להם את הידע הזה".

בן-משה מוסיף כי "כשאני יודע מה זה אופטימיזציה ברשתות סלולר ומבין בטלוויזיה - אני דואג לכך שאתה תוכל לראות שידור ספורט ב-HD בטלוויזיה עם עוד מיליוני לקוחות. בנוסף אנחנו דואגים לכך שתהיה רציפות בגלישה באצטדיון כדורגל שיש בו אלף איש בו זמנית - כולם מעלים תמונות לפייסבוק והרשת נחנקת. צריך ידע פרטני בכל תחום ותחום והמרכז של אריקסון מחזיק את הידע הזה".

איך אתם צופים בטלוויזיה
 איך אתם צופים בטלוויזיה