המחלוקת על הסכם הביצים: נדחתה פגישת החקלאים והאוצר

הפגישה נדחתה בנימוק של "אילוצים בלוחות הזמנים", אך ברקע עומדות גרסאות סותרות סביב מידת המעורבות של האוצר בהסכמות שהגיעו אליהן במוצאי שבת ושעליהן דיווחו אתמול החקלאים

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

פתיחת המשא-ומתן בין בכירים באגף התקציבים באוצר לבין ראשי התאחדות החקלאים, בניסיון לעגן בהסכם הבנות המסדירות את הפעילות בענף ההטלה - נדחתה. הפגישה הייתה אמורה להתקיים הערב (ב') בין נציגי החקלאים, בראשות יו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור, לבין סגן הממונה על התקציבים באוצר, אודי אדירי, בין השאר על רקע המחלוקת שהתגלעה בין החקלאים לאוצר בנושא הסיכומים מהדיון הלילי במוצ"ש. ככל הנראה, המשא-ומתן יחל מחר (ג') בצהריים.

הפגישה נועדה לפתוח את המשא-ומתן בין הצדדים, בניסיון להגיע בסופו להסכם מקיף בענף ההטלה, והיא נדחתה בנימוק של "אילוצים בלוחות הזמנים". זאת, בין השאר לאחר שנציגי החקלאים הבהירו הבוקר כי לא יגיעו למפגש המתוכנן שכן התחייבו לשורה של מפגשים עם חקלאים ולטקסים של הרמת כוסית לקראת חג הפסח.

בין החקלאים לאוצר קיימת מתיחות על רקע הודעת החקלאים מאתמול, שלפיה במהלך משא-ומתן לילי עם משרד החקלאות ועם משרד האוצר הושג הסכם. עיקרי ההסכם שהציגו החקלאים היו: התכנון בענף ההטלה, הכולל מכסות לחקלאים, יישמר למשך 15 שנה; חוק הגליל יוארך ב-15 שנה; לולנים יקבלו מענקים מהמדינה של 60% מעלות השדרוג של הלולים; והחקלאים והקמעונאים יוזילו בהדרגה על פני 7 שנים את מחיר הביצים ב-12 אגורות לביצה.

משרד האוצר דחה את הדברים וטען כי אין כל הסכם בנושא, שנציגיו לא לקחו חלק בדיון הלילי וכי בכל מקרה להבנות האמורות משמעות תקציבית של יותר ממיליארד שקל, "ואלה לא דברים שסוגרים בדיון לילי של שעתיים", כטענת בכיר באוצר.

בין האוצר לבין נציגי החקלאים נפתח קרב גרסאות: בהתאחדות החקלאים טענו כי בכיר באגף התקציבים באוצר עודכן כל העת במהלך הדיונים על הסיכומים עם משרד החקלאות. בכיר במשרד האוצר הכחיש את הדברים בתוקף ואמר כי בימים שקדמו לדיון הלילי נציגי האוצר לא לקחו חלק בכל משא-ומתן.

גורמים באוצר אמרו כי הסכם עתידי שיסדיר את הפעילות בענף ההטלה יכלול מהלכים שייטיבו גם עם הצרכן וגם עם החקלאים. לדברי הבכיר, ההבנות שעליהן דיווחו החקלאים אינן מחייבות את משרד האוצר, וכי עדיין לא התקיים משא-ומתן אמיתי בנושא.