ניצחונות סוחפים לטראמפ וקלינטון בניו-יורק - אך הכרעה אין

הדילמה הגדולה של המפלגה הרפובליקאית: אם טראמפ יהיה המועמד, הילארי קלינטון תהיה הנשיאה הבאה; אם טראמפ ייבעט מהמועמדות, המפלגה הרפובליקאית תקרוס ■ הדילמה של הדמוקרטים: מתי סנדרס יבין שהגיע הזמן להרים ידיים

דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו
דונלד טראמפ והילארי קלינטון, בחירות ארה"ב / צילום: וידאו

דונלד טראמפ והילארי קלינטון זכו אמש (ג') בניצחונות סוחפים בבחירות המקדימות במדינת ניו-יורק, בדיוק כפי שניבאו הסקרים. ניסים גדולים לא קרו פה. האוהדים השרופים של ברני סנדרס והשונאים המושבעים של המיליארדר מניו-יורק, שייחלו לנס, לאיזה מהפך פתאומי בהלכי הרוח של הבוחרים, נאלצו לבלוע את גלולת המציאות המרה: טראמפ קידם במידה רבה את סיכוייו לזכות במועמדות הרפובליקאית לנשיאות, אם כי היא עדיין רחוקה מלהיות מונחת בכיסו, וקלינטון נהפכה למועמדת, כמובן עדיין בלתי מוכתרת, של הדמוקרטים.

מנתונים מדגמיים, נכונים ל-6:00 בבוקר, שעון ישראל, מצטיירת התמונה הבאה: טראמפ זכה ב-60.9% מקולות הבוחרים הרפובליקאים. ג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהאיו, שבכל הקמפיין הארוך זכה רק במדינה אחת - מדינתו שלו - קיבל 24.6%. טד קרוז, הסנטור הארכי-שמרני מטקסאס, נאלץ להסתפק בשיירים - 14.5%, אולי גמול יאה על התבטאויותיו בגנות "הערכים הניו-יורקיים" לפני קהלים שמרניים בחודשים שחלפו.

בשלב זה טרם ברור כמה צירים יקבלו המתמודדים, מפני שחלק מהצירים מחולקים על-פי הישגי המתמודדים ברמת מחוזות הבחירה והפילוח טרם הסתיים סופית. אך נתונים ראשוניים מראים, שטראמפ זכה כנראה ב-92 מתוך 95 הצירים שהמפלגה הרפבוליקאית בניו-יורק מעניקה למתמודדים. שלושה צירים ניתנו לקייסיק. בסך הכל, עומדים עתה לרשות טראמפ 804 צירים. קרוז צבר 559 צירים וקייסיק - 147.

 

במחנה הדמוקרטי, זכתה קלינטון ב-59.2% מקולות הבוחרים, וסנדרס ב-40.8%. נתונים ראשוניים מראים, שהדמוקרטים בניו-יורק העניקו לקלינטון 104 צירים לוועידת המפלגה ביולי, ובסך הכל עומדים עתה לרשותה 1862 צירים. סנדרס קיבל 85 צירים, וסך כל הצירים שצבר עד עתה הוא 1161. כדי לזכות במינוי הדמוקרטי. יש צורך ב-2,383 צירים. חישוב ברמה הבסיסית ביותר מראה, שסנדרס לא יוכל לסגור את הפער והשאלה הגדולה היא מתי הוא יחליט להרים ידיים ולפרוש מהמירוץ.

טראמפ, שניו-יורק היא מדינת הבית שלו, ניהל קמפיין קדחתני במדינה במאמץ לתקן משגים טקטיים שעשה המטה שלו בחודשים שחלפו. המעידות האלה אפשרו לקרוז לנחול ניצחונות בכמה מדינות והטילו ספקות ביכולתו של טראמפ לנווט בהצלחה את מבוכות התקנון והמנגנון הרפובליקאים הסבוכים. אך הוא שכר כמה מקצועני בחירות מנוסים, הכניס שינויים מבניים במטה הבחירות שלו, מיתן את התבטאויותיו הפרועות והגסות והמאמצים האלה הניבו פרי בניו-יורק.

הוא זכה ברוב הקולות בכל הקבוצות הדמוגרפיות וכמעט בכל מחוזות הבחירה במדינה. מעל הכל, הניצחון המסיבי שלו נתן לו דחיפה פסיכולוגית חזקה, עובדה שבאה לידי ביטוי בנאום הניצחון שלו, אמש, בלובי המפואר של הבניין שבו הוא מתגורר ושנושא את שמו בשדירה החמישית במנהטן.

הוא הופיע לפני קהל גדול, רובו מורכב מעיתונאים, כשהוא מוקף ב"אנשי העסקים הגדולים ביותר בעולם", כדבריו. הוא הכריז: "אנו עומדים להיות עתה גדולים שוב, באופן לגיטימי... המירוץ כבר לא קיים יותר לאחר שסנטור קרוז חוסל מבחינה מתמטית". באופן מודגש נמנע טראמפ מגידופים ושמות תואר שליליים. הוא נמנע מלהדביק את המילה "שקרן" לשמו של קרוז, כפי שנהג בעבר. הוא אף לא הזכיר את ה"חומה" שהבטיח לבנות לאורך הגבול עם מקסיקו, ולא הזכיר את הילארי קלינטון. במונחים של טראמפ, זה היה נאום כמעט משעמם.

קלינטון, שניו-יורק היא גם מדינת הבית (המאומצת) שלה, הכריזה שהמירוץ הדמוקרטי הגיע עתה לשלב הגמר ורמזה לסנדרס ולתומכיו שהגיעה העת לאחד את המפלגה, תחת דגלה שלה, כמובן. "המכנה המשותף שלנו גדול ממה שמפריד בינינו" היא הכריזה. בכל זאת, למרות הקצנת ההתבטאויות של סנדרס נגד קלינטון בימים האחרונים, הוא אינו צפוי להיות מכשול משמעותי בדרכה למועמדות הדמוקרטית לנשיאות. במוקדם מאוחר הוא יתקפל.

לא כך הדברים במחנה שמנגד. הסקרים האחרונים מצביעים על הדילמה הגדולה של המפלגה הרפובליקאית: הניצחונות של טראמפ וקלינטון מציבים את המפלגה בסיטואציה בלתי אפשרית מבחינתה. על-פי סקרים ארציים, קלינטון היא מועמדת חלשה יחסית. מועמד רפובליקאי יוכל להביס אותה בבחירות לנשיאות בנובמבר.

אבל המועמד הזה לא יהיה טראמפ ולא יהיה קרוז. עם כל החולשות האלקטרליות של קלינטון, השניים האלה חלשים יותר, כפי שמראים הסקרים. מועמד רפובליקאי אחר יוכל אולי להגיע לבית הלבן. השניים האלה לא. ובמילים אחרות: קלינטון תביס את טראמפ או את קרוז בנובמבר, בעוד שמועמד רפובליקאי אחר יוכל להביס אותה.

אבל, בשלב זה, לרפובליקאים אין מועמד שיוכל לגבור על קלינטון בבחירות בנובמבר. אין ודאות שטראמפ יגיע למספר הצירים המינימלי שנחוץ כדי לזכות במועמדות, אבל הוא יהיה, ללא ספק, המתמודד עם מספר הצירים הגדול ביותר. אם טראמפ אכן יהיה המועמד הרפובליקאי, הילארי קלינטון תהיה הנשיאה הבאה. אם טראמפ ייבעט איכשהו מהמועמדות, כפי שזומם הממסד הרפובליקאי, המפלגה תקרוס מבפנים.

תומכי טראמפ לא ירימו ידיים וילכו הביתה נוכח מאמץ לנשל אותם מהבכורה. בשלב זה, רק אם טראמפ יגיע למספר הקסמים - 1,237 - יש למפלגה הרפובליקאית סיכוי להיוושע מקריסה: להיכנע לטראמפ. אבל, אז, כמובן, היא לא תהיה המפלגה הרפובליקאית המוכרת והידועה, אלא המפלגה הרפובליקאית של טראמפ, וטראמפ עצמו יראה את טקס השבעתה של קלינטון לנשיאה ב-CNN בפנטהאוז שלו בשדירה החמישית.