מכרז ערוץ הכנסת יוצא לדרך: אדלשטיין קיבל את רוב המלצות פריש

בין היתר החליט יו"ר הכנסת לאמץ באופן חלקי את "סעיף הביזוי" השנוי במחלוקת, וקבע כי הסעיף יתייחס למוסד הכנסת כבית הנבחרים בלבד, אך לא לחברי הכנסת – אשר לדברי אדלשטיין יהיה חופש עיתונאי מוחלט בסיקורם

יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן
יולי אדלשטיין / צילום: יוסי כהן

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, החליט לקבל את עיקר ההמלצות של ועדת פריש לערוץ הכנסת, לקראת מכרז להפעלת הערוץ שאמור להתקיים בקיץ הקרוב.

בין היתר החליט אדלשטיין לאמץ באופן חלקי את "סעיף הביזוי" השנוי במחלוקת, וקבע כי הסעיף יתייחס למוסד הכנסת כבית הנבחרים הישראלי בלבד, אך לא לסיקור וכיסוי חברי הכנסת - אשר לדברי אדלשטיין יהיה חופש עיתונאי מוחלט בסיקורם.

אדלשטיין הדגיש גם כי "אין בסעיף זה כדי לטעון כל טענה שכאילו נעשה ביזוי כלשהו בשידורי הערוץ מיום הקמתו ועד כה". ב-10 השנים האחרונות מופעל ערוץ הכנסת על-ידי חברת החדשות של ערוץ 2. 

סעיף אחר שאדלשטיין דחה הוא זה הממליץ לאסור על עיתונאים מכלי תקשורת שאינם מפעילים את ערוץ הכנסת להשתתף בשידוריו. כיום עובדים בערוץ עיתונאים מגופים שונים כמו "הארץ", גלי צה"ל ו"ידיעות אחרונות". על-פי אדלשטיין, האחריות על חופש ההעסקה של עיתונאים כאלה היא על גופי השידור שמעסיקים אותם, ואין בכוונתו להתערב בכך.

הוועדה בראשות השופטת בדימוס שרה פריש ביקשה לשנות את מבנה הפיקוח הרגולטורי על ערוץ הכנסת ולהוסיף למועצת הכבלים והלוויין 4 חברים בכל הנוגע להחלטות הקשורות בערוץ. אדלשטיין קיבל את ההמלצה לפיה יו"ר האופוזיציה והוא עצמו ימנו כל אחד שני נציגים, שלא יהיו חברי כנסת מכהנים ויהיו "בעלי הבנה עמוקה בתחום העבודה הפרלמנטרית".

לדברי אדלשטיין, "סיעות האופוזיציה כוללות סיעות השונות זו מזו בהשקפת עולמן, וראוי לתת ייצוג הולם לאותן השקפות שונות... השיקול באימוץ סעיף זה הוא מן ההכרח שבדיוני המועצה בכל הקשור לעניין ערוץ הכנסת יהיו נציגים בעלי הבנה עמוקה בכל הקשור לפרלמנט בישראל". 

סעיף אחר שנוי במחלוקת, שאדלשטיין בחר להעביר לבדיקת משפטית, הוא הסעיף המתייחס לגורמים שיוכלו להתמודד במכרז להפעלת הערוץ. על-פי ההמלצות, גם גופים שאין להם חברת חדשות יוכלו להתמודד במכרז, בניגוד למצב היום. אדלשטיין, כאמור, עדיין לא הכריע בנושא.

לעומת זאת, אדלשטיין דחה את הסעיף לפיו בתום מספר שנים יעבור ערוץ הכנסת באופן אוטומטי לתאגיד השידור הציבור הישראלי, לאור העובדה שלדבריו אין זה הוגן כלפי הגופים שיתמודדו במכרז להפעלת הערוץ. התאגיד יוכל להתמודד במכרז באופן שוויוני לגופים מסחריים.

אדלשטיין קיבל את הסעיף המתייחס להקמת אתר אינטרנט שילווה את הערוץ, אך לא קיבל את ההמלצה להקים רדיו דיגיטלי, משום שלשיטתו הדבר אינו מצדיק את העלות הכספית הכרוכה בכך.

באשר לשידור הוועדות - אדלשטיין קבע כי כל ועדות הכנסת, למעט ועדות חסויות, יחויבו להיות משודרות באתר האינטרנט ובערוץ הטלוויזיה. השידורים שלא ישודרו בשידור חי ילוו בכתוביות בעברית ובערבית, ואדלשטיין מבקש להגדיל את שעות השידור בערבית בערוץ, אשר כיום עומדות על חצי שעה בלבד. כמו כן, בכוונתו לדרוש להנהיג את ההפרדה החשבונאית עליה המליצה הוועדה.

באשר לאופן צילום המתרחש במליאת הכנסת, אדלשטיין החליט שלא לקבוע הנחיות כלליות לצילום דיוני המליאה כפי שהמליצה הוועדה הציבורית, וזאת, לדבריו, מחשש לפגיעה בחופש העיתונאי. אדלשטיין קבע כי בדומה למתרחש בעולם, תחול חובה על צילום חבר או חברת הכנסת העומדים ומדברים מעל גבי הדוכן. כל צילום נוסף של המתרחש במליאה - יועבר אך ורק במסך מפוצל, על-פי שיקול הערוץ.

לעניין הגבלות על צילום חומרים פרטיים של חבר כנסת במליאה, יו"ר הכנסת החליט שלא להמליץ על תיקון החוק בנושא, אך קרא למועצת הכבלים והלוויין לשקול קביעת הגבלות לאי-חשיפת חומרים פרטיים, כדי למנוע פגיעה בפרטיות ואולי אף בביטחון המדינה. 

לגבי הגדלת התכנים הפרלמנטריים בשידורי הערוץ - יו"ר הכנסת החליט לאמץ את ההמלצה במלואה, כיוון שהוא רואה חשיבות רבה בהגדלת התכנים הפרלמנטריים בערוץ.

יו"ר הכנסת גם מדגיש את ההנחיה הגורפת ליושבי-ראש הוועדות לאפשר צילום ושידור של הדיונים בוועדות, כל עוד דיונים אלה אינם חסויים. עוד החליט יו"ר הכנסת כי משדרים מוספים בערוץ יתמקדו בעבודת הכנסת על מגוון היבטיה, וקרא למועצת הכבלים והלוויין להוסיף לתנאי המכרז את החובה להוסיף למשדרים המוספים תוכניות המתייחסות לדיוני ועדות הכנסת ומסכמות אותם. 

היו"ר קיבל את ההמלצה להגביר את כמות השידורים של אירועים ממלכתיים ולאומיים המתרחשים בכנסת, אך בשל העלויות הכספיות החליט כי מספרם לא יעלה על 10 אירועים בשנה. כמו כן, הוא קבע כי אין לקטוע את שידור דיוני מליאת הכנסת בעבור חדשות, אך ההחלטה לגבי שידור מהדורת החדשות תהיה בשיקול-דעת של ערוץ הכנסת.

לגבי ההמלצה לשידור מבזקי חדשות, נמסר כי "יו"ר הכנסת מאמץ עקרונית את ההמלצה, אך סבור כי יש להותיר למועצה לשידורי כבלים ולוויין לקבוע את דרך ביצועה". 

אדלשטיין גם החליט לקבל את המלצות הוועדה באשר לפגרת הכנסת, וקבע כי בתקופה זו על ערוץ הכנסת לתת ביטוי רחב יותר לעבודת הכנסת "התומכת בעבודה הפרלמנטרית" - באמצעות שידור תוכניות שחושפות גם עבודה זו.

לעניין תכליתו של ערוץ הכנסת, אדלשטיין קיבל את ההמלצה להוסיף למטרות החוק את "חיזוק מעמד הכנסת כבית הנבחרים של המדינה". 

יו"ר צוות התיאום לערוץ הכנסת, מנכ"ל הכנסת רונן פלוט, העביר היום (ד') למועצת הכבלים והלוויין את החלטותיו של אדלשטיין, והיו"ר עצמו עדכן בכך את השופטת פריש.

לדבריו, "אני מלא הערכה לחברי הוועדה הציבורית ולשופטת בדימוס שרה פריש על עבודתם היסודית. אני מאמין שבאמצעות אימוץ ההמלצות והבאתן לחקיקה נצליח להגביר עוד את שקיפות הכנסת ואת חשיפת העבודה הפרלמנטרית האמתית לציבור, כך שכל צופה יוכל להבין את המתרחש על המרקע. גם עצמאות הגוף המשדר והחופש העיתונאי שלו נשמרו בהקפדה. אני סבור שמצאנו את האיזונים הנכונים, ומאמין שערוץ הכנסת ימשיך לתרום לאופן שבו מונגשת הכנסת ועבודתה לציבור".