"התנהלות המדינה הייתה מרשימה. היה דיון רציני והקשיבו לנו"

בתעשיית הסייבר מרוצים מהחלטת ראש הממשלה נתניהו לסגת מצו הפיקוח על יצוא מערכות סייבר לחו"ל ■ "במקרה הזה התעשייה ניצחה"

שביעות-רצון בתעשיית הסייבר הישראלית מהחלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש מטה הסייבר הלאומי ד"ר אביתר מתניה, לעצור את ההליכים לגיבוש הצו לפיקוח על יצוא של מערכות סייבר לחו"ל. על פי ההחלטה, שפרסמה אמש (ג') לשכת ראש הממשלה, ישראל תחיל פיקוח על יצוא סייבר התקפי בלבד באמצעות האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני (אפ"י) במשרד הביטחון ויצוא של מערכות סייבר אזרחיות ייעשה בפיקוח של משרד הכלכלה. לדברי גורמים במטה הסייבר הלאומי, הפיקוח הביטחוני ייעשה במשורה ויהיה רלוונטי למספר קטן מאד של מערכות.

ישראל תמשיך להיצמד לכללי הפיקוח על יצוא מערכות לפי כללי הסדר ואסאנר - אמנה בינלאומית שאומצה בידי מדינות רבות בעולם וגם בידי ישראל.

"אנחנו עוד לומדים את החלטת ראש הממשלה ומטה הסייבר הלאומי", אמר היום (ד') בשיחה עם "גלובס" עו"ד דניאל רייזנר, שותף ומנהל תחום התעשיות הביטחוניות ורגולציה במשרד הרצוג פוקס נאמן. "במקרה דנן, התנהלות המדינה הייתה מרשימה: ניכר שנעשה דיון רציני, שבו הקשיבו להערות של התעשייה ולאחר מכן קיבלו את ההחלטה הנכונה. זה לא דבר טריוויאלי בהתנהלות שילטונית - שמתגבש רעיון, פונים אל הציבור, דעתו נשמעת בקשב רב ובעקבות כך גם מחליטים לשנות כיוון וקו. הייתי רוצה לראות התנהלות כזאת בעוד מצבים ובעוד תחומים".

עו"ד רייזנר, לצד עורכי דין נוספים, הובילו בחודשים האחרונים את ההתנגדות מצד חברות ומצד יזמים העוסקים בסייבר לתוכנית הפיקוח על יצוא של תוכנות סייבר.

לטיוטת צו הפיקוח, שנחשפה ב"גלובס" לראשונה לפני כשלושה חודשים, הוגשו עשרות הסתייגויות. ההסתייגויות התמקדו בחשש שפיקוח ביטחוני על יצוא מערכות סייבר יוביל לעצירת השקעות בתעשייה הישראלית, לבריחת חברות, לאובדן של עסקאות, לחשש של לקוחות מרכישת מערכות שאולי "טופלו" בידי גורמים ביטחוניים ישראליים ועוד.

"אין ספק כי במקרה הזה התעשייה ניצחה. המשמעות של החלטת ראש הממשלה היא שישראל נסוגה מהכוונה הראשונית שלה להטיל פיקוח הדוק על תעשיית הסייבר", אמר ל"גלובס" עו"ד אלי גרינבאום, שותף במחלקת היי-טק ומומחה לקניין רוחני ולסייבר ממשרד יגאל ארנון ושות': "אי אפשר לנהל תעשיית סייבר תוך קביעה שהתעשייה הזאת לא תהיה חלק מהעולם הגדול. כדי להתקדם התעשייה המקומית צריכה להיות חלק מהעולם ופיקוח הדוק, יחנוק אותה".

מנכ"ל איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, שלמה וקס, אמר כי "זה צעד נכון לכיוון הנכון ואני מברך עליו. זאת החלטה נבונה וכעת עלינו לעקוב ולבחון כיצד היא מיושמת הלכה למעשה בשטח כי לצערי הרב ראינו בעבר מקרים שבהם כוונות מאד טובות הובילו לגיהנום. הזעקה של תעשיית הסייבר נשמעה היטב ואני שמח על כך שבמשרד ראש הממשלה הבינו שאם יש כוונה להפוך את ישראל למעצמה בתחום זה לא ניתן יהיה להשיג את היעד ולפתח את התעשייה הזאת בזמן שברקע יש צו שמגביל אותה בצורה כל כך קשה".