נתניהו החליט לבטל את הצו לפיקוח על יצוא הסייבר

הצו נחשף לראשונה ב"גלובס" בחודש ינואר וערר סערה בחברות הסייבר הישראליות ■ כחלופה להחלת צו פיקוח הוחלט כי ישראל תיצמד בנושא זה לאמנת ואסנאר הבינלאומית, המסדירה יצוא של אמצעים דו-שימושיים

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

התפתחות דרמטית בתוכנית של מטה הסייבר הלאומי והאגף ליצוא ביטחוני (אפ"י) של משרד הביטחון להחיל פיקוח על יצוא של מערכות סייבר מישראל: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לבטל את המשך ההליכים לגיבוש הצו. הצו נחשף לראשונה ב"גלובס" בחודש ינואר וערר סערה בחברות הסייבר.

ההחלטה של נתניהו התקבלה לאחר שאימץ את המלצות הצוות שהקים באחרונה, לבחינת ההיבטים הקשורים לטיוטת הצו וההשפעות של צו כזה על תעשיית הסייבר הישראלית. חברי הצוות שמעו את עמדת התעשיינים וראשי חברות הסייבר שהביעו חשש כי יש בהחלת צו זה כדי לפגוע בהתפתחות הענף בישראל, לבריחת מוחות ולהסטת השקעות מתוכננות בחברות למדינות שבהן לא מתקיימת רגולציה בנושא זה.

כחלופה להחלת צו פיקוח על יצוא מערכות סייבר, החליטו ראש הממשלה וראש מטה הסייבר הלאומי, ד"ר אביתר מתניה, כי ישראל תיצמד בנושא זה להסדר ואסנאר - אמנה בינלאומית שישראל אימצה ומסדירה יצוא של אמצעים דו-שימושיים. מדובר באמצעים אזרחיים שבהתאמות מסוימות ניתן לעשות בהן שימושים צבאיים והתקפיים. כל מדינות העולם מקיימות את הפיקוח על יצוא של מערכות סייבר על בסיס אמנה זו.

ניסוח גורף מדי 

חלק מהביקורת שהופנתה בחודשים האחרונים מצד תעשיית הסייבר לעבר מגבשי הצו עסק בכך שבזמן שכל מדינות העולם נצמדות בנושא הפיקוח על הסייבר להסדר ואסנאר - ישראל היא היחידה בעולם שפועלת לקידום צו שכזה, המשית רגולציה על ענף תעשייתי צומח.

למשרד הביטחון ולמטה הסייבר הלאומי הוגשו בחודשים האחרונים עשרות הסתייגויות של חברות בתחום בבקשה לעצור את קידום הצו. אלה טענו בין השאר כי הצו מנוסח באופן גורף מדי, ואין בהירות לגבי המצבים שבהם מוצר מחייב קבלת אישור טרם יצואו. עוד נטען כי עסקאות שנעשות בידי החברות- יתעכבו ויעמדו לפני סיכון, עד יינתנו אישורים מרשויות המדינה לביצוען.

בכיר במשרד ראש הממשלה אמרו היום (ד') כי "לטובת ודאות מרבית ולמזעור הנטל הרגולטורי יפורסמו הגדרות שיבהירו את תכולת הפיקוח על הסייבר ותבוצע בחינה יסודית של מתן פטורים והקלות מחובת רישיון לפי מדינות ולפי סוגים של מערכות. זאת, תוך מעקב רציף אחר ההתפתחויות בהסדר וסאנאר ובמדיניות הפיקוח על יצוא סייבר במדינות אחרות".

על פי החלטת ראש הממשלה, האגף לפיקוח על היצוא הביטחוני יפקח על יצוא של מערכות סייבר לשימושים ביטחוניים - כמו סייבר התקפי או סייבר הגנתי - ואילו פיקוח על יצוא של מערכות סייבר בעלות אופי אזרחי ייעשה באמצעות מנגנון חדש שיוקדם במשרד הכלכלה והתעשייה.

גורם בכיר במטה הסייבר הלאומי אמר כי בכל מקרה, הפיקוח על מערכות סייבר ביטחוני ייעשה במקרים בודדים בלבד ובאופן שלא ישנה את דפוסי הפעילות של הרוב המוחלט של חברות הסייבר.