הבנק המרכזי הסיני: סיכוני האשראי במערכת הבנקאית גדלו

המערכת הפיננסית בסין מתמודדת עם חובות בעייתיים בהיקף עתק של כמעט 600 מיליארד דולר ■ סגן יו"ר הבנק המרכזי הסיני: הגורמים שפועלים לייצוב הכלכלה גודלים

נשיא סין, שי ג’ינפינג  / צילום: רויטרס
נשיא סין, שי ג’ינפינג / צילום: רויטרס

סוכנויות הידיעות מצטטות הבוקר את סגן יו"ר הבנק המרכזי הסיני כמי שאמר כי סיכוני האשראי של המערכת הפיננסית הסיני גדלו, יחד עם זאת גם הגורמים שפועלים לייצוב הכלכלה גדלים.

בעולם הפיננסים חוששים כבר תקופה ארוכה מבועת האשראי במערכת הבנקאית הסינית, בועת אשראי שבהיקפים של סין היא מבהילה למדיי. בוול סטריט העריכו לא מכבר כי היקף החובות הבעייתיים בסין עומד על יותר מ-600 מיליארד דולר ונראה שגם לממשל ריכוזי כמו זה הסיני, יהיה קשה עד בלתי אפשרי להתמודד עם גל של חדלות פירעון בסדר גודל כזה.

לפני מספר חודשים איפשר הבנק המרכזי הסיני למערכת הבנקאית להמיר חובות בעייתיים של חברות למניות, המהלך אמור היה להוזיל מהותית את הוצאות המימון של הפירמות ובמקביל לנקות את המאזנים של הבנקים אולם עד לא פורסמו נתונים על מידת ההיענות של המערכת הבנקאית למהלך. בנוסף, הבנק המרכזי הסיני הוריד את יחס הרזרבה של המערכת הבנקאית המקומית כדי לאפשר לה להעמיד הלוואות נוספות לשוק המקומי אולם עד לא פורסמו נתונים על הצלחת המהלך.

לא מכבר פורסם כי בנקים בינלאומיים המליצו ללקוחותיהם להוציא כסף מסין כג'ורג' סורוס, אף צוטט כמי שאומר שסין נמצאת במצב בו היה העולם המערבי רגע לפני הקריסה הגדולה של סוף 2008.