רוצים לדעת למה זקינתוס הוא האי היווני המועדף עליי?

זקינתוס זוקף לזכותו לא רק חופים, נופים ואווירה רוגעת ■ יש בו גם פרויקט שימור של צבי ענק וקשר מיוחד לעם היהודי ■ בשנות ה-50 החזיר חיל הים הישראלי טובה כנגד טובה

חוף נבאגיו ובקצהו הספינה הטרופה / צילום: גילי מצא

איי יוון הם ניקוי הראש הלאומי בקיץ. מתוך תפריט עשיר שכולל כאלפיים איים, המועדף עליי בעיניים עצומות הוא זקינתוס - "זנטה", בשם החיבה הרשמי שלו. ביקרתי בו לראשונה לפני כ-15 שנה, ואני זוכרת עדיין היטב את הדרך הארוכה שנלעסה כמו מסטיק פג תוקף. 12 שעות מאתונה באוטובוס שוקק, גדוש באלמנות לובשות שחורים שצחקקו ביוונית ובמעט בריטים כמהי שמש, ובמעבורת דחוסה אל חופי זקינתוס היפהפיים.

השקיעות שחיכו לנו, החופים הבתוליים, חיי הלילה הסוערים ויתר נפלאות האי השכיחו את תלאות הדרך, אבל היה נחמד לגלות שיש לאחרונה טיסה ישירה מהארץ ("קשרי תעופה"), שמביאה אותך בשעתיים בלבד כל הדרך מתל אביב לזקינתוס.

זקינתוס הוא הגדול והדרומי מבין שבעת האיים האיוניים (Ionian Islands). יש בו 46 כפרים וכ-41 אלף תושבים, כעשירית ממספר התיירים שפוקדים אותו בשנה. הרומאים ששלטו באי בתחילת תולדותיו הוחלפו במאה ה-16 ברפובליקה ונציאנית, שהנחילה שלטון פיאודלי, עם מעמד אצילים אליטיסטי. מאותה תקופה השתמרו כנסיות ונציאניות, אקוודוקט וכיכר שמכונה סן מרקו, כמו זו שבוונציה. עד היום שרים כאן קנטדס (Kantades), סרנדות שמלוות בנגינת מנדולינה איטלקית, ולא בבוזוקי יווני.

האיטלקים הובסו על-ידי צבא עות'מאני-רוסי, אחר כך האי סופח לפרובינציות צרפתיות, ולבסוף השתלטה עליו האימפריה הבריטית, שבסופו של דבר העניקה אותו לממלכת יוון.

הקשר היהודי-ישראלי

עוד לשבחו של זקינתוס ייאמר שזהו אחד המקומות הלא-רבים, לצערנו, שהשם ישראל מתקבל בו באסוציאציות חיוביות. זאת בשל מאורע שהתרחש ב-1953, אז פקדה את האי רעידת אדמה חזקה, שהחריבה אותו ואת האי השכן קפלוניה. רצה המקרה, ושייטת של חיל הים שלנו שטה לא רחוק והייתה בין הראשונים שהגיעו לסייע. אנשי חיל הים הגישו עזרה ראשונה, פינו פצועים וחילקו מזון. עוד נרשם לזכותה, שהקדימה את כוחות הסיוע מהיבשת בשלושה ימים תמימים.

כאות ההערכה ותודה, העניק מלך יוון דאז תואר אבירות ואות כבוד למפקד השייטת, אל"מ שלמה אראל. באי השכן, שגם הוא נהנה מהסיוע הישראלי, קראו לרחוב ראשי "ישראל", ומאז, בשני האיים, שמורה לנו פינה חמה בלב.

לאמיתו של דבר, ראשיתו של הקשר היהודי עם זקינתוס נעוצה בעבר רחוק בהרבה. זה היה אחד המקומות שאליהם היגרו היהודים לאחר גירוש ספרד. במשך 500 שנותיהם באי לא היו מאורעות חריגים, למעט עלילת דם אחת. ב-1712 נמצא ילד מת במהלך השבוע הקדוש של הפסחא. המקומיים, שגם ככה טענו שאת המצות לפסח מכינים מדם ילדים, מצאו בכך עילה לתקוף את יהודי האי בתקריות אלימות. המושל הוונציאני באי הורה ליהודים לגור באזור מסוגר בשערים, וכך בא לעולם הגטו היהודי באי.

כ-150 שנה לאחר מכן, ב-1860, שוב במהלך הפסחא, חזרו מהומות נגד יהודים. ב-1864, כאשר האי אוחד עם יוון, היהודים קיבלו זכויות אזרח מלאות, וכמובן גם חובות. הם השתתפו כחיילים במלחמת הבלקן, במלחמת אסיה הקטנה ונגד האיטלקים והגרמנים. כל אלה כתובים בחוברת ששלח לי סמואל מורדוס, ראש מטה הקהילות היהודיות של יוון, שחקר את תולדות יהודי האי.

שקט יחסי נרשם עד מלחמת העולם השנייה. אז נקראו ראש העיר ג'ורגיו קרר והארכיבישוף המקומי דימיטרי כריסוסטומוס, לתת ביד הכובש הגרמני את כל יהודי האי. השניים התחכמו ומסרו דף עם שני שמות בלבד. כאשר המפקד הנאצי ההמום ביקש הסבר, ענה ראש העיר: "אנו היהודים הראשונים באי, אם ברצונך לקחת את היהודים שלנו, אנחנו הולכים איתם".

היהודים הסתתרו באסמים ובכפרים סמוכים ופרטיזנים יוונים סייעו להם. זהו האי היחיד ביוון שכל יהודיו, כ-275, ניצלו. כאות הוקרה, תרמה הקהילה היהודית ויטראז' לכנסיית סנט. דיוניסוס. לאחר שהרובע היהודי נחרב ברעידת האדמה של 1953, עלו לישראל אחרוני בניה.

אחד צדיק, השני פחות

ביקרתי במה שהפך לשרידי בית הכנסת של הרובע, שעליהם שתי אנדרטאות שיש המוקדשות לכומר ולראש העיר, שזכו בתואר חסידי אומות העולם. הגעתי למקום כדי להדליק נר נשמה, יחד עם דימטיריוס קפריס (Kaparis), מהנדס בדימוס של חברת רויאל קריבייאן, וסיפור בפני עצמו.

כששמע קפריס שאני מישראל, לקח אותי לראות את בית החרושת לסבונים של הוריו, שנחרב גם הוא ברעידת האדמה. שם עבדו לדבריו שתי משפחות יהודיות, שלטענתו ניצלו על-ידי הוריו. בחשאיות של סוכן סמוי, פתח בדרמטיות דלת בווילה והראה לי את החדר האחורי, שבו לדבריו הוחבאו שש נפשות. ביקשתי קצה חוט כדי לאתר את הניצולים. שם משפחה, תמונות, מכתבים, משהו. כל העדויות נשרפו ברעידת האדמה, אמר.

איך עד עכשיו הסיפור לא התפרסם? "אני גר במיאמי ובקושי נמצא פה, וגם אין למי לספר", טען, בעודו מוליך אותי ברחבי הווילה בת שלוש הקומות. לפני שנפרדנו הדגיש שהיא תתאים מאין כמוה להשכרה למשפחות ישראליות בקיץ.

בירור קצר עם ההיסטוריון סמואל מורדוס מאתונה, העלה שככל הנראה הסיפור אינו נכון. מורדוס הפנה אותי לשמואל גני (גרשון) מנהריה, בן 82. גני היה אחד מילדי האי שניצלו וזה שכתב את אילן היוחסין של המשפחות היהודיות במקום עבור בית התפוצות. השניים אישרו לי שמדובר באגדה מצוצה מהאצבע.

לעומתו, מצאתי צדיק - בבית הקברות היהודי. ניקוס קוריס (Nikos Kouris), שגר ושומר עליו. "גם סבא וסבתא שלי שמרו על המקום", אמר הגוי החביב. בבית הקברות התרגשתי לגלות מצבה שעליה כתוב משה מצא, ששמו כשם משפחתי. התברר שהוא היה המוהל והחזן של כלל האיים האיוניים. לאחר מותו, כלי המילה שבהם השתמש בעבודתו הובאו לאוסף החפצים של מוזיאון יד ושם.

אז מה עושים שם כל היום

אבל עם כל הכבוד למטען ההיסטורי, לא אלה הסיבות שבגללן "הלונלי פלנט" ועוד מדרגים נחשבים, בחרו בזנטה בעשיריית האיים הטובים ביותר של יוון. צבי ים נדירים, חוף שספינה עלתה עליו, אתרים עם מים בעלי סגולות מרפא, אקו-תוריזם, ובכל תפנית בכביש, טבע שעשה לעצמו פוטושופ ומחכה לקהל ולמחיאות כפיים.

טיול היום הכי פופולרי באי כולל הפלגה למערות הכחולות, שרשרת של מערות שקיבלו את שמן מהשתקפות של מי הקרקעית בטורקיז. הזמן המומלץ לבקר הוא מוקדם בבוקר, כאשר קרני השמש הנשברות על המצוק מעליהן מייצרות קליידוסקופ ססגוני. משם ממשיכים בטיול לחוף נבגיו (Navagio), שידוע בכינוי "הספינה הטרופה".

זהו חוף קומפקטי, עשוי מחול גרגירי כמו של דיונה, שספינה נסחפה ועלתה עליו בתחילת שנות ה-80, עם סטוק לא חוקי של סיגריות מוברחות מטורקיה. דייג מצא אותה ודיווח לשלטונות. התיירים, שעושים איתה סלפי, שוחים במים הצלולים, קולטים ויטמין די חיוני ומלטפים תמנונים שצצים בהתנדבות.

ברחבי האי ראיתי הרבה בתים מוגפים ושלטי "למכירה" עליהם. בדיקה באתר אינטרנט יווני גילתה שהמחירים יכולים לנוע בין 100 ל-200 אלף אירו ויותר, וכמובן השמיים הם הגבול. טיסות ישירות ממגוון יעדים תורמות לקונים משיקולי השקעה, להשכרה תיירותית.

"נדל"ן ביוון" הוא סוגיה חמה מאז 2013, כאשר ראש ממשלת יוון הודיע שלא-אירופים, שישקיעו בנדל"ן, ירוויחו את זכותם לגור במדינה. "אשרת הזהב" הזו, שמקנה מעמד תושב, עודדה רכישות מצד קונים סינים, נסיכים מהאמירויות, וגם ישראלים. המשבר הכלכלי ביוון הוביל לצניחת מחירים של כ-40%-70%, מה שמאפשר לממש את הפנטזיה לרכוש וילה ליד הים באי יווני פסטורלי, במחיר דירה בפריפריה בישראל.

צבי הענק המופלאים

צבי הים המכונים careta careta , נחשבים לאוצר לאומי וגם הם זוכים למעמד של כמעט תושבים, בעלי זכויות מוגדרות בחוק. בתחילת האביב הם נודדים מהים התיכון לחופים מסוימים בזקינתוס, במטרה להזדווג. את ביציהם יטילו בין אמצע מאי לסוף אוגוסט. מהביצים הללו, שגודלן ככדור פינג-פונג, יבקעו צבונים. רק אלה שיצליחו לעשות דרכם בחול אל הים ישרדו.

הארגון להגנת הפארק הימי קבע תקנון קשוח, שמגדיר שורה של איסורים. אין לצעוד בחופים "שלהם" משעת שקיעה, אסור להרעיש, ספורט ימי אסור, וכך גם לצלול בקרבת הצבים או לשחות איתם, אסור לבנות ארמונות בחול ואין למקם שמשיות. בקיצור: עצור, צב לפניך.

עם זאת, לא ברור איך מתיישבת אטרקציה אחרת באי עם רווחת הצבים, מעין "מרדפים" אחריהם בסירת זכוכית עם תחתית שקופה. מה חושבים הצבים כאשר מצבור סירות סוגר עליהם וכל רוכש כרטיס מנסה לתפוס פריים הגון?

בהליכה מקרית על החוף הגעתי למעגן הסירות בגב האי הזעיר קמיאו (Cameo). שם גיליתי את ספירוס, שיש לו צבת ים פרטית, שתסלח לי, אבל שכחתי את שמה. הצבה ניזונה מדי יום משלושה קילוגרמים של קלמרי, שספירוס מספק לה החל בשש בבוקר. בשמונה ורבע הגברת כבר שבעה ולא תרים ראשה מעל המים. לכן גם לא ניתן היה לשכנע אותה להצטלם.

חופי מרפא וקסם

שיא העונה הוא כמובן יולי-אוגוסט, אז מגיעים המוני צעירים, גם ישראלים, למסיבות עתירות אלכוהול ומוזיקת טכנו. גם תיירי נודיזם אוהבים את זקינתוס, וזו תופעה מקובלת בחופים שאינם מוגדרים כמשפחתיים. נחמד לראות אנשים מרגישים נוח בעור של עצמם, וזה אפילו מדבק.

מעבר לחופים נהדרים להתבודד בהם ולצפות בשקיעות מרהיבות, יש בין החופים גם כאלה שהם בעלי סגולות מרפא, כמו חוף Gerakas, בדרום מזרח האי. הוא מהווה חלק משמורת הטבע של הצבים, אזור קינון מרכזי שלהם, והקיר המזרחי שלו עשוי מחמר טבעי, בעל איכויות טיפוליות לעור. מומלץ לטבול במים הרוויים במינרל הבריא.

חוף Xigia, בצפון האי, מדיף ריח חזק של גופרית עוד בטרם מגיעים אליו. בעייתי למדי למי שרגיש, אבל טוענים שטבילה של כרבע שעה מסייעת לדלקות מפרקים, ויש שאומרים שגם לצלוליטיס. כדי להיווכח, צריך להתמיד.

חובבי רכיבה על סוסים ייהנו מדהירה בדיונות החול של חוף לאגאנס. החוף הוא אתר קינון של צבים, ולכן הרכיבה מתבצעת רק בפס המקביל אליו, בדיונה. עדיין אושר צרוף.

כשעה לפני השקיעה התנועה בעקלתונים של כבישי האי העולים להרים נעשית אטית. שיירת אופניים ואופנוענים, בזוגות חבוקים, מזדחלת. באי הזערורי Cameo שחיתי בשעת שקיעה ורציתי לצעוק "גן עדן זה כאן".

מידע מעשי

טיסות - טיסות שכר ישירות מנמל התעופה בן-גוריון לזקינתוס יש רק בקיץ. קשרי תעופה מתחילה לטוס מיוני עד סוף אוקטובר, פעמיים בשבוע. בחודשים יולי-אוגוסט יהיו ארבע טיסות שבועיות, במחירים שבין 429 ל-599 דולרים בשיא העונה. טיסות דרך אתונה יקרות וארוכות בהתאם לקונקשן, למשל, כעת באיגאן איירליינס, בכ-650 דולרים. אם בכל זאת מתעקשים לכלול גם ביקור באתונה, האופציה להוזלה היא לנחות באתונה, לקחת מעבורת ואוטובוס (כ-30 דולרים), ולהביא בחשבון נסיעה של כשש שעות. מומלץ לשכור מכונית, הכי יעיל, וגם כדי לטייל באי. מחירי השכרה יומית תלויים בעונה. עוד מידע ניתן לקבל באתר www.rome2rio.com

לתיאום ביקור בבית הקברות היהודי עם ניקוס קוריס: טל' 30-6938139717

אוכל ולינה - העונה הרשמית נפתחת במאי, ובתחילתה ובסופה (אוקטובר) המחירים הכי זולים. בכפר קיליומנס (Kiliomenos), בטברנת אמפלוסטרטס (Ampelostrates) אכלתי את הסלט הכי טעים בחיי. המעדנים המוגשים לשולחן כוללים גם פשטידה מזוקיני. ראוי לציון גם יוגורט מרענן עם צימוקי האי המיניאטוריים.

ענבים הם גם ההשראה לציורי השמן של בעלת המקום, מיקה סימולידו. הגלריה שלה, שממוקמת מעל המסעדה, עם חלונות לנוף שמחייב כן ציור. הכרם הגדול של המשפחה, הנוף ההררי מסביב, וכמובן הים, הם מוטיבים למכירה בציור עם או בלי מסגרת.

אפשר לתאם עם מיקה ביקור, בטל' 30-6947776692 או 30-2695043718

מלון גלקסי שייך לקבוצת מלונות בסט ווסטרן-זנטה פארק. מלון בדגש משפחות בסגנון הכול כלול, במזנונים מגוונים במיטב האוכל היווני. יש לו בריכת שחייה, מוצר הכרחי במלונאות האי. הוא שוכן בקצה המרוחק של חוף לאגנס, מוקד הבילויים, כך שעדיין נשארים במרכז. בחודש מאי המחירים לחדר זוגי הם בין 110 ל-160 אירו, חצי פנסיון או מלא.

www.zanteparkhotels.gr, טל' 30-2109343468.

מלון קסטלי (Castelli) - מלון בוטיק קטן ורומנטי שמתאים לזוגות. טובל במטע זיתים, עם תרנגולות שמטילות את הביצים של ארוחת הבוקר. מתאים להגדרה האקולוגית של האזור, כמגדל תצרוכת עצמית. עשר דקות הליכה מהחוף, מה שמרחיק אותו ממוקדי התיירות הרעשניים. המחירים בחודש מאי - 73-160 אירו לזוג, על בסיס חצי פנסיון.

טל' 30-2695052367, www.castellihotel.com

מלון אלאון גרנד הוטל הוא מהחמישייה הפותחת של המלונות באי. החוף הפרטי שלו מפנק, וגם בר המשקאות והספא. המחירים הם לבילוי בסגנון הכול כלול: 138-514 אירו לזוג ללילה. www.eleon-grand-resort.gr

חוות הסוסים של ניקוס צוראקיס - טל' 30-6977875792, www.laganahorseriding.gr