מכה לכחלון: בינת שוורץ צפויה לפרוש בקרוב

אף שראשת מינהל התכנון פורשת לאחר 5 שנים בתפקיד, שר האוצר ינסה לשכנע אותה להישאר לפחות לכמה חודשים, כדי לא ליצור ואקום במינהל התכנון

בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי
בינת שוורץ / צילום: תמר מצפי

מכה לשר האוצר משה כחלון: בינת שוורץ, ראשת מינהל התכנון ואחד הגורמים הדומיננטיים והמוערכים ביותר בטיפול הרגולטור במשבר הנדל"ן, צפויה לפרוש מתפקידה כבר בחודשים הקרובים, לאחר שתשלים באוגוסט קדנציה בת 5 שנים.

אף שכהונתה של שוורץ היתה מראש תחומה בזמן קצוב, קרוב לוודאי ששר האוצר ינסה לשכנע אותה להאריכה לפחות בכמה חודשים, מחשש שוואקום בצמרת מינהל התכנון יוסיף אי ודאות וחוסר אמון ציבורי בנוגע לסיכויי ההצלחה בטיפול במשבר הדיור.

מינהל התכנון הוא הגורם המקצועי בתחום התכנון והבנייה בממשלת ישראל. לא בכדי, במסגרת המו"מ הקואליציוני מול הליכוד הבהיר כחלון כי העברת מינהל התכנון ממשרד הפנים לאוצר היא תנאי לכניסתו לתפקיד.

קשיים באיתור מחליף במועד

תפקידי מינהל התכנון כוללים גיבוש המלצות למדיניות בתחום התכנון והבנייה; מעקב אחר מימושה; ייזום תוכניות מתאר ארציות, מחוזיות ומקומיות; טיפול בתוכניות מפורטות; פעולה כגוף מטה שמפעיל את מוסדות התכנון הארציים ועוד.

חשיבות מינהל התכנון והעומדת בראשו, ודאי בעת הנוכחית, צפויים גם להקשות על הממשלה באיתור מחליף לשוורץ. כשעזב שמאי אסיף, ראש מינהל התכנון הקודם, לקח לממשלה שנה למנות את שוורץ למחליפתו. אסיף עצמו נכנס לתפקיד באפריל 2004, לאחר שנתיים ללא מנהל מינהל התכנון (במקומה של האדריכלית דינה רצ'בסקי, שפרשה מתפקידה ב-2002).

שיא באישור תוכניות

בכירים במינהל התכנון חוששים שפרישתה הצפויה של שוורץ והתמהמהות בבחירת מחליף עלולים לחבל במאמצים להגדיל את המלאי התכנוני וכן בהשקת הרפורמה בתכנון ובנייה, שנכנסה לקצב מואץ רק בשבועות האחרונים (שלב הרישוי).

כזכור, שנת 2015 הסתיימה עם שיא באישור תוכניות לדיור: 99,514 יחידות דיור ברחבי הארץ, לעומת 63.5 אלף יחידות דיור בשנת 2014 ו-75.3 אלף יחידות דיור ב-2013. גם את 2016 מצפים במינהל התכנון לסיים עם מספרים דומים.

שוורץ (52) היא בעלת תואר ראשון בגיאוגרפיה ובלימודים כלליים ובעלת תואר שני בגיאוגרפיה, שניהם מהאוניברסיטה העברית בירושלים. למעט גיחה קצרה לשוק הפרטי, היא שימשה בעיקר בתפקידים ציבוריים: סמנכ"ל תכנון וביצוע בחברה הלאומית לדרכים (מע"צ), מתכננת הוות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות), מתכננת מחוז ירושלים ועוד.