צניחה של 27% במכירות נקניקים ונקניקיות מתחילת השנה

חצי שנה אחרי ההכרזה כי בשר מעובד מכיל חומרים מסרטנים, השוק הצביעו ברגליים ■ מכירות זוגלובק ירדו 32%, טירת צבי ירדה ב-23% ■ "כשמדביקים את המילה 'סרטן', וכשמשווים אותנו לדברים כמו סיגריות - זה לא עוד אירוע"

נקניקים / צילום: שאטרסטוק
נקניקים / צילום: שאטרסטוק

באוקטובר 2015 הכריז ארגון הבריאות העולמי כי הבשר המעובד והבשר המעושן מכילים חומרים מסרטנים, והמכירות של מוצרי הבשר המעובד עדיין לא התאוששו מאז. לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", בין החודשים ינואר לאפריל השנה נרשמה צניחה כספית של 27.1% בכלל שוק הנקניקים והנקניקיות. במונחים כספיים איבדו היצרניות מכירות של קצת יותר מ-90 מיליון שקל במחירי צרכן.

הצניחה החדה ביותר נרשמה במכירות הנקניקים במעדנייה (32.2%), אם כי הנקניקיות המצוננות ספגו ירידה דומה (31.9%). גם מכירות הפסטרמות והנקניקים הארוזים צנחו מתחילת השנה ב-21.1%, ובשיעור דומה צנחו גם מכירות הנקניקים היבשים.

ייצור מוצרי הבשר המעובד הוא הפעילות המרכזית של מרבית השחקנים בתחום, וכולם ספגו פגיעה קשה. גם הניסיונות של החברות השונות להתרחק מהמסר השלילי שהדביק ארגון הבריאות העולמי למוצרים, בין היתר באמצעות מבצעי מכירה מיוחדים, לא עבדו לפי שעה באופן משמעותי.

בכירים בשוק העריכו כבר בתחילת המשבר כי לא מדובר באירוע חולף, וכעת כבר ברור כי היצרניות ייאלצו לבצע שינויים מהותיים במודל העסקי שלהן. כפי שאמר ל"גלובס" בשעתו בכיר בתעשייה: "לא חשבנו אף פעם שאנחנו בתעשייה שמייצרת שיבולת שועל, כוסמת וחסה - זו תעשייה ששייכת לעולמות שנחשבים לפחות טובים, אבל העוצמה כאן היא רצינית, ולנו אסור להתייחס אליה כאל אירוע נקודתי. אסור לחשוב שהיום נגעו בנו ומחר בבוקר נתעורר והכול יהיה בסדר. כאשר מדביקים את המילה 'סרטן', ובטח כשמשווים אותנו לדברים כמו סיגריות - זה לא עוד אירוע. יש לנו אחריות להיערך ולחשוב".

מנכ"ל זוגלובק התפטר השבוע

כחלק מאותה היערכות מחודשת, זוגלובק השיקה לפני שבועות אחדים סדרת מוצרים חדשה שאינה מכילה חומרים משמרים, והכוללת נקניקיות, פסטרמות במעדנייה ומוצרי בשר מעובדים.

לפי סטורנקסט, מכירותיה של זוגלובק בשוק צנחו מתחילת השנה ב-32% ונתח השוק שלה ירד ל-35.6%. השחקנית השנייה בשוק היא טירת צבי, הנמצאת בבעלות משותפת של תנובה ושל קיבוץ טירת צבי, והיא חתמה את התקופה עם עלייה קטנה בנתח השוק אך עם ירידה חדה של 23.2% במכירות. גם השחקניות הבינוניות בשוק נפגעו: מכירות מעדני יחיעם ירדו ב-26.3% ואילו מכירות עוף טוב צנחו ב-33.8%.

השבוע הודיע מנכ"ל זוגלובק, פיני קמרי, על החלטתו לסיים את תפקידו בעוד חצי שנה. קמרי החליט על כך כבר לפני שנה, אך נשאר בחברה שנה נוספת בעקבות המשבר שפקד את השוק. הוא יסיים יותר משש שנים בתפקיד, ובכוונתו לפנות לעסקים פרטיים. ראוי לציין כי בתקופת כהונתו לפני המשבר, הוא הצליח להביא לשיפור בביצועיה של חברת זוגלובק.

את קמרי יחליף אלי זוגלובק, שכיהן עד כה כיו"ר מועצת המנהלים של החברה. זוגלובק אמר כי "פיני קמרי הוא מעמודי התווך של זוגלובק ומילא את תפקידו במסירות אין קץ. אנו מודים לו על עבודה מצוינת בתקופה חשובה ורבת אתגרים ועל תרומתו הרבה לזוגלובק".

שוק מוצרי הבשר המעובד מתכווץ בעשן
 שוק מוצרי הבשר המעובד מתכווץ בעשן