חברות הביטוח מצטרפות לבג"ץ על הקצאת האג"ח המיועדות

את הפנייה הגיש איגוד בתי ההשקעות ■ חברות הביטוח: "המדינה מסרבת להנפיק את האג"ח המיועדות לא רק לעמיתי קופות הגמל אלא גם למבוטחים בביטוחי המנהלים"

עוד מאבק של חברות הביטוח במשרד האוצר, והפעם מדובר בהצטרפות התאחדות חברות לביטוח חיים לבג"ץ שהגיש איגוד בתי ההשקעות, יחד עם פורום החוסכים לפנסיה, בעניין אפליה שמוביל האוצר באופן הקצאת האג"ח המיועדות.

התאחדות חברות לביטוח חיים הגישה בקשה להצטרף כעותרת כנגד משרד האוצר, החשכ"לית, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון והשר עצמו, באמצעות עורכי הדין צבי פירון, אפרת רנד ושני סבאג, ממשרד מ. פירון ושות'.

הבג"ץ עוסק באג"ח המיועדות, שהן אג"ח ממשלתיות לא סחירות עם תשואה ריאלית מובטחת, ושמוקצות אך ורק לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות ולא ליתר אפיקי החיסכון הפנסיוני לטווח ארוך (גמל לתגמולים וביטוחי המנהלים שנכללים בפעילויות ביטוחי החיים של חברות הביטוח). הבג"ץ הוגש על-ידי איגוד בתי ההשקעות ואחרים בסוף 2014, באמצעות משרד עורכי הדין ארנון שגב ושות'.

התאחדות חברות לביטוח חיים מאגדת את החברות שפועלות בתחומי ביטוח החיים. חלק ניכר מחבריה מחזיקים לא רק בפעילות ביטוח חיים גדולה, כי אם גם בפעילויות גמל לתגמולים ובעיקר גם בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות הגדולות במשק - שהן אלה שנהנות מהאפליה לה טוענים בבתי ההשקעות בבג"ץ שהגישו בנושא.

עתה, כאמור, ההתאחדות מבקשת להצטרף לבג"ץ של בתי ההשקעות, שטוענים כי העובדה האמורה היא אפליה פסולה בין עמיתי הגמל והפנסיה החדשה המקיפה. "לא בלי התלבטות תצורף המבקשת כעותרת. הצדדים האחרים יגיבו לעמדתה, למען הסדר הטוב, בתוך 21 יום", ציינו שופטי בית המשפט העליון בשבתם כבג"ץ.

לטענת חברות הביטוח, שחמש מהן חולשות בשוק הפנסיה שנהנה ממצב הדברים הקיים, "אין חולק כי המדינה מסרבת להנפיק את האג"ח המיועדות לא רק לעמיתי קופות הגמל אלא גם למבוטחים בביטוחי המנהלים", תוך שהן טוענות בנוסף כי "לחברות הביטוח ולמבוטחיהן יש זיקה ישירה ועניין רב בתוצאות עתירה זו. הכרעתו של בית המשפט בעתירה זו עשויה לסייע להם, אך גם עלולה לפגוע בהם".

חלוקה לפי גיל

מאז הוגש הבג"ץ המקורי בנושא, השתנה חלק מהנוף הרגולטורי ביחס לאג"ח המיועדות, וזאת משום מהלך שמקדם האוצר בעניין המלצות צוות בראשות מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, שקרא לשינוי אופן הקצאת האג"ח המיועדות לחוסכים לפנסיה - כך שהן תוקצינה לפי חלוקה גילאית (כן למבוגרים, ורק היתרה, אם תיוותר, לצעירים). בעניין זה טוענות עתה חברות הביטוח כי "החלוקה המוצעת בדוח באב"ד מדגישה את חולשת הסבריה של המדינה לאפליה הפסולה".

עוד טוענות חברות הביטוח כי בשנים האחרונות ישנו אלמנט נוסף באג"ח המיועדות, והוא "הריבית העודפת" שהן מספקות למי שנהנה מהן, כשהן מוסיפות כי "מדובר בהטבה בהיקף עצום ורב, מיליארדים רבים, המוקנית באופן שרירותי ובלתי מוסבר לחלק מהאוכלוסייה הרלוונטית ונשללת מחלקו האחר".

האג"ח המיועדות הרלוונטיות לבג"ץ האמור הן אג"ח בשם ערד, שמונפקות לקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, בריבית ריאלית מובטחת של 4.86% לשנה - ריבית הגבוהה משמעותית מהריבית הנקובה באג"ח דומות. הן מהוות כ-30% מסך הנכסים בענף זה, כך שהן עומדות כיום על כ-66 מיליארד שקל.