גורטובוי קיבל ארכה לתשלום חוב של כ-8 מיליון ד' לנפתלי שני

במסגרת הסכם הפשרה בין הצדדים קיבל גורטובוי ארבעה חודשים לתשלום החוב, אחרת יעביר לו את השליטה ב-BGI ■ הופסקו מגעים לרכישת השליטה ב-BGI בידי קבוצת נץ

גרגורי גורטובוי /צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי /צילום: שירי חביב ולדהורן

השליטה על פירמידת החברות הציבוריות שבבסיסה חברת המזון ויליפוד נותרה, לפחות לתקופה זמנית, בידי בעל השליטה הנוכחי בה גרגורי גורטובוי. עם זאת, אם החוב לנושהו העיקרי של גורטובוי, נפתלי שני, לא ישולם תוך כ-4 חודשים - הרי ששני יהפוך לבעל השליטה דה-פקטו בפירמידה. כך נקבע בהסכם פשרה שאליו הגיעו בסוף השבוע שעבר החברה הפרטית ישראל 18 שבשליטת גורטובוי, ושני, ושאותו אישר השופט חאלד כבוב מבית המשפט המחוזי בת"א-יפו.

בתוך כך, המגעים הראשוניים שעליהם דיווח "גלובס" בשבוע שעבר, לרכישת השליטה ב-BGI על-ידי קבוצת נץ, הופסקו, כך מסר היום בכיר בקבוצה. נץ הודיעה לבורסה ביום חמישי כי נכון למועד זה אינה מקיימת מגעים לרכישת השליטה ב-BGI.

גורטובוי הפך לבעל השליטה בפירמידת החברות כשרכש תמורת סכום לא ידוע את השליטה בחברה הפרטית ישראל 18 מידי אלכסנדר גרנובסקי, שנקלע לקשיי נזילות, בקיץ 2015. גורטובוי לקח על עצמו גם חובות של עשרות מיליוני שקלים שלקח גרנובסקי ממספר נושים: שני, קרן פורטיסימו וצביקה בארינבוים. מקור עיקר החוב הוא באחת החברות בפירמידה, בי.אס.די קראון, לשעבר אמבלייז, שאותה רכש גרנובסקי (באופן פרטי ובאמצעות BGI), בעיקר מידי קרן פורטיסימו ושני, ב-2013.

לא כל הסכומים בגין אותה רכישה הועברו למוכרים, והמועד האחרון להעברת החוב לשני - יותר מ-8 מיליון דולר - חלף בסוף 2015. שני טען כי כתוצאה מכך, עברה לידיו הבעלות על מניות הבטוחה, 67.7% ממניות BGI. הוא כינס אסיפת בעלי מניות שבה השיג רוב להדחת הדירקטוריון הנוכחי ומינוי דירקטורים חדשים, ודיון בנושא נערך ביום חמישי שעבר בבית המשפט. כאמור, בסיומו הגיעו הצדדים לפשרה שלפיה ישולם החוב לשני (כולל ריביות), ואם לא, השליטה תועבר למעשה לידיו. עורכי הדין בועז בן צור ואלירם בקל ייצגו את נפתלי שני.

BGI דיווחה היום לבורסה כי ישראל 18 התקשרה בהסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין, ושבמסגרתו תשלם ישראל 18 תוך 60 יום סך של כ-2 מיליון דולר, והיתרה בתוך 4 חודשים וחצי ממועד חתימת ההסכם.

"ככל שלא תעמוד ישראל 18 בתשלום שנקבע כמועד התשלום הראשון, יפעל עו"ד יוסף שם טוב למכירת המניות או מימושן בכל דרך שאפשר, כאשר הליך המכירה יושלם תוך 45 ימים מן המועד שנקבע למועד התשלום הראשון", נכתב שם. "ככל שהתשלום הראשון שולם במועדו, אך יתרת החוב לא תיפרע תוך 90 ימים ממועד חתימת הסכם זה, כי אז יחול מנגנון המכירה והמימוש לפרק זמן זהה של 45 ימים".