רונן אשכנזי יוצא מגזית ישראל עם מספר נכסים ובלי כסף מזומן

אשכנזי יקבל שתי קרקעות בראשל"צ ובעפולה, את "בית האיכרים" בת"א ומניות בחברות בנות ■ את מקומו כמנכ"ל גזית ישראל יתפוס המשנה שלו, ירון אשל

רונן אשכנזי / צילום: תמר מצפי
רונן אשכנזי / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן המניב גזית גלוב, נפרדת מהשותף בעסקיה בישראל, רונן אשכנזי. גזית גלוב דיווחה היום כי סיכמה על רכישת מלוא אחזקותיו של אשכנזי (15.35%) בחברה הבת, גזית ישראל פיתוח, המפעילה מרכזים מסחריים בישראל. מגזית גלוב נמסר כי העסקה בכללותה הינה בהיקף שאינו מהותי עבורה, ולאחר חתימה על הסכם מפורט בין הצדדים ויישומו (בעוד כחודש, ע"כ), היא תחזיק ב-100% מגזית ישראל.

במסגרת העסקה יסיים אשכנזי את כהונתו כמנכ"ל גזית ישראל, כאשר גזית ישראל תמכור לו נכסים שאינם בליבת עסקיה: שתי קרקעות (בעפולה ובראשון לציון), את בניין המשרדים "בית האיכרים" בת"א (שאשכנזי אף יהיה זכאי לקבל מימון חלקי בגינו מגזית ישראל), וכן חלק ממניות חברות בנות המחזיקות בקרקעות בבולגריה ובמקדוניה. כך שלמעשה מדובר בעסקה של היפרדות בין שותפים באמצעות החלפת נכסים, כאשר מזומן יועבר דווקא מאשכנזי לגזית גלוב, ורק בעתיד.

את מקומו של אשכנזי כמנכ"ל גזית ישראל יתפוס ירון אשל, המשנה למנכ"ל. לאשל ניסיון ארוך שנים בתחומי ההשקעות, כשקודם להצטרפותו לגזית ישראל לפני כעשר שנים, שימש בתפקיד ניהול השקעות בחברת הביטוח מגדל ובעטיה נכסים והשקעות.

רחל (רוחה) לוין, מנכ"לית גזית-גלוב, ציינה כי "העסקה תואמת את האסטרטגיה העסקית של גזית גלוב להגדלת פעילות הנדל"ן הפרטי שבבעלותה. בשנים הקרובות נפעל לפיתוח והרחבת הפעילות של גזית ישראל ונמשיך לבסס את מעמדה כאחת החברות הבולטות בתחומה".

נדל"ן מניב בשווי כ-2 מיליארד שקל

גזית ישראל מחזיקה בעשרה נכסים מניבים בישראל, מבנה אחד בהקמה ומספר קרקעות להשקעה. כמו-כן, מחזיקה החברה במבנה מניב בבולגריה ובמספר קרקעות להשקעות בבולגריה ובמקדוניה. סך הנדל"ן המניב כולל שטח של 109 אלף מ"ר ורשום בספרי החברה לפי שווי הוגן של 2.07 מיליארד שקל. ב-2015 יצרו הנכסים המניבים לגזית ישראל הכנסה נטו מהפעלתם (NOI) בסך 129 מיליון שקל, ושיעור התפוסה בהם בסוף דצמבר עמד על 97%.

אשכנזי הוביל את הפיתוח והרחבת הפעילות של גזית גלוב בישראל, אבל גם היה האחראי להשקעה העצומה והכושלת של הקבוצה בקבוצת א. דורי, שהסבה לגזית גלוב הפסדים הנאמדים בקרוב ל-1 מיליארד שקל. אשכנזי שימש כמנכ"ל קבוצת דורי וכיו"ר החברה הבת דורי בניה.

ההחזקה בקבוצת א. דורי נמכרה בתחילת השנה לעמוס לוזון תמורת פחות מ-10 מיליון שקל. זאת לאחר שגזית גלוב הזרימה לקבוצה כ-750 מיליון שקל, בעקבות כאוס פיננסי חסר תקדים, שהתגלה במהלך 2014 בספרי החברה הבת דורי בניה, מחברות הביצוע הגדולות בישראל, אשר יוחס לסטייה באומדני עלויות והכנסות צפויות של פרויקטים בביצוע החברה. הזרמות ההון העצומות של גזית גלוב דיללו את חלקו של אשכנזי בגזית ישראל מ-25% ל-15%.