כך באפט מביס בהתערבות קרן גידור; "זה הלקח החשוב בעולם"

לפני כ-8 שנים באפט התערב עם קרן הגידור Protege Partners וטען כי השקעה בקרן סל פשוטה שעוקבת אחר מדד ה-S&P יכולה להשיג תשואות גבוהות יותר מאשר מנהלי ההשקעות של הקרן ■ בעוד שנתיים ההתערבות תגיע לקו הסיום אך באפט כבר "עמוק בתוך הכסף" ■  למדריך אופציות

וורן באפט / צילום: רוירטס
וורן באפט / צילום: רוירטס

לפני כמעט 10 שנים המשקיע האגדי וורן באפט פתח הימור של מיליון דולר: הוא טען כי קרן סל פשוטה שעוקבת אחר מדד ה-S&P 500 תצליח להשיג תשואות גבוהות יותר מאשר קרן גידור חזקה המנוהלת ע"י מנהלי השקעות מנוסים. קרן הגידור  Protege Partners, שמנהלת נכסים בהיקף של 3.5 מיליארד דולר, נענתה לאתגר של באפט. מנהלי הקרן וה"אורקל מאומהה" לחצו ידיים וההתערבות יצאה לדרך. בתום ההתערבות, אגב, המפסיד יאלץ לתרום את כספי ההשקעה לאחג הגופים שייבחר המנצח.

ההתערבות בין באפט לקרן הגידור תגיע לקו הסיום בתוך פחות משנתיים, ב-31 בדצמבר 2017, אך באפט כבר הרשה לעצמו לחגוג את ניצחונו בכנס השנתי של ברקשייר הת'אוויי לפני כשבוע וחצי. ההשקעה הפשוטה של באפט, קרן סל של חברת ואנגארד שעוקבת אחר מדד ה-S&P 500 (סימול: VFINX) השיגה תשואות גבוהות יותר בכמעט 40% מאשר התשואות שהשיגו מנהלי ההשקעות של קרן הגידור. "אני מאמין שזה לקח ההשקעה הטוב ביותר בעולם", אמר באפט בכנס של ברקשייר הת'אוויי.

ההתערבות של באפט וקרן הגידור החלה ב-2008, עם פרוץ המשבר הפיננסי הגדול. לכן בתום השנה הראשונה ידו של באפט הייתה על התחתונה עם ירידה של כמעט 40% בקרן הסל. קרן הגידור ספגה הפסד נמוך יותר של 23.9%. אולם, המגמה התהפכה ומ-2009 ההשקעה של באפט היכתה בפער משמעותי את התשואות שהשיגו מנהלי ההשקעות בקרן הגידור ב-6 מתוך 8 שנים. ב-2013, אחת השנים הטובות של השוק השורי, קרן הסל חתמה את השנה עם תשואה של 32.3% לעומת תשואה של 11.8% לקרן הגידור.

נכון לסוף 2015, ההשקעה הפשוטה של באפט השיגה לו תשואה של 65.7% לעומת תשואה של 21.9% לקרן הגידור.

באפט ביקר את קרנות הגידור וטען כי מנהלי ההשקעות שלהן אומנם יודעים לבחור מניות אך גובים עמלות גבוהות מדי ששוחקות את התשואות. הוא חזר על ההמלצה שלו למשקיעים: פשוט לדבוק בקרנות סל פסיביות עם עמלות נמוכות ופיזור השקעות רחב.