"כשאתה כותב ספר הוא הופך אותך לבן אדם אחר"

עמית אופיר, שספריו וחוברות הציור שלו נמכרו ביותר ממיליון עותקים ברחבי העולם, מספר בשיחה עם "גלובס" מה צריך לעשות כדי להוציא ספר מצליח ואיך הוא מוציא לאור ספרים בהשקעה נמוכה יחסית

עמית אופיר /צילום: עמית אופיר
עמית אופיר /צילום: עמית אופיר

כל אחד מאיתנו, כמעט, שואף להגיע לעצמאות כלכלית. בוודאי ובוודאי "אנשי המשרדים", השכירים שיוצאים כל בוקר לעבודה משרדית מ-8-9 בבוקר עד 4-5 אחרי הצהריים או הרבה יותר מכך, ולעיתים בקושי רואים אור יום, שלא לדבר על בילוי עם הילדים באמצע השבוע. 

ובעולם של ימינו האפשרות לחסוך סכומי כסף משמעותיים שיאפשרו יציאה מוקדמת לפנסיה או רכישת נכסים שיניבו הכנסה פאסיבית הולכת וגדלה כבר במהלך הקריירה הופכים לחלום שהולך ומתרחק, על רקע יוקר המחייה ההולך ומאמיר בישראל. 

המצליחנים בינינו ש"עשו את זה" בדרך כלל הפכו ל"מסודרים" באמצעות אקזיט בתחומי ההיי-טק השונים או בתחום יזמות הנדל"ן. עמית אופיר הצליח, ובגדול, בתחום מאוד לא שגרתי, ומציע מספר דרכים להתקדם בדרך לעצמאות הכלכלית הנכספת. בשיחה עם "גלובס" הוא מדבר עליהן, וגם על הדרך הארוכה שעשה מאז התחיל לפעול כיזם עצמאי בגיל 11 , לפני כ-26 שנים. 

"בגיל 11 ישבתי עם אבא שלי ובשעה אחת הוא לימד אותי דברים שניסיתי לעשות לבד במשך 5 שנים. באותו יום התחלתי מחדש לנסות לצייר בכל מיני כיוונים. לימים הדרך הארוכה והקשה של הניסיונות הרבים הובילה אותי לגלות שיטה מסויימת, 'לצייר בקלות', שהביאה אותי לשכלל את יכולות הציור שלי ובהמשך לעבוד ולמכור לדיסני בישראל". 

- אף אחד לא עשה משהו דומה לפני זה? 

"פיתחתי שיטה מאוד מיוחדת שמלמדת כל אחד בעצם איך לצייר. כל אחד יכול לצייר, אין כזה דבר מישהו ללא כשרון. כל אחד יכול לגלות ולהוציא ולנצל את הכשרון שלו. זה מתחיל בקו אחד, בהמשך לכמה קווים וככה ממשיכים. המטרה להעצים ולפתח מסוגלות לאנשים שחושבים שהם לא יכולים". 

עסקה עם וול מארט

חוברות הציור של אופיר, שמלמדות איך לצייר בשיטה ייחודית וקלה להבנה, נמכרות בעשרות אלפי נקודות מכירה ברחבי העולם. לפני מספר חודשים נכנסו החוברות והספרים של אופיר למכירה ברשת וול מארט, לאחר שהוא חתם על הסכם שיווק עם ענקית הקמעונאות. אופיר עובד, בין השאר, בשיתוף פעולה עם חברת Zipit.

"המכנה המשותף של כל החוברות הוא ההתפתחות וההעצמה האישית. ההתקדמות וההשתפרות. אף אחד לא מושלם ולא חייב להיות מושלם". 

כאן המקום לציין שעמית אופיר הוא מרצה, יועץ עסקי ומומחה בינלאומי ליצירת תקשורת בעזרת ציור. מלבד חוברות הציור, אופיר פרסם מספר גדול של ספרים, ביניהם "24/8 איך ליצור יום נוסף בשבוע", "איך מכרתי מיליון ספרים?", "לטייל ולחיות את הייעוד שלך", "לכבוש את הפחד ולהרוויח מנדל"ן" (בשיתוף עם ירון קנדלקר) ועוד. הספרים המוצרים של אופיר נמכרו במיליוני עותקים בכל העולם ותורגמו ליותר מ-30 שפות. 

- מה אתה עוד עושה חוץ מלכתוב ולפרסם ספרים? 

"הרבה דברים. העברתי עד היום הרצאות בהרבה מדינות ליותר מ-100 אלף איש. מהר מאוד, לעתים תוך מספר שניות, אנשים מתגברים את הפחד שלהם ומתחילים לצייר ולהשתפר, תוך שיפור דרמטי בביטחון העצמי. אני לא רק מומחה לציור אלא מנסה לקחת תחומים שונים שאינם נגישים לקהל כביכול ומנסה לשנות להם את התפיסה וההבנה שגם הם יכולים. אפשר לייצר מקורות הכנסה כמעט מכל דבר, כולל תוך כדי טיול". 

- תן דוגמא. 

"הייתי לאחרונה בזנזיבר, הכרתי את בעל המלון והתחברנו והוא הזמין אותי לארוחה. בסופה יצאתי עם הזמנה. ההזמנה הייתה לעשות ספר איורים וציורים שבאמצעותו אני אקדם את המודעות לזנזיבר וליתרונות שלה כיעד תיירותי מועדף. ויש עוד המון דוגמאות". 

הספר הראשון שכתב אופיר היה 'חיפוש מחפש משמעות'. "כתבתי את הספר בגיל 21, תוך כדי השירות הצבאי, ובשלושה-ארבעה ימים. צילמתי אותו באמצעות מכונת צילום צבאית והוצאתי אותו מיד עם השחרור, ועד היום הוא ממשיך למכור יפה ולספק לי הכנסה. אגב, ביוני יש לי השקה שלו בפולין. החיים של ספר הם ארוכים מאוד. אגב, זה ספר מאוד פשוט שאפשר לקרוא אותו בכמה דקות". 

"כשאתה כותב ספר הוא הופך אותך להיות בן אדם אחר בכמה רבדים. אתה למשל הולך להיות יותר מחויב לדברים שאתה אומר ועושה, אתה פחות מוותר לעצמך". 

"אם יש לך ידע ואתה לא מעביר אותו לעולם אתה סוג של פושע" 

- אפילו אם אתה כותב רק 2-3 עמודים של נייר עמדה או מאמר זה הופך אותך למחויב יותר. 

"לגמרי. גם ברגע שסיפרת למישהו שאתה כותב אתה הולך להיות יותר מחויב. רוב האנשים שרוצים לכתוב, אגב, יש להם הרבה מאוד מחסומים ואם הם כבר כותבים זה לוקח להם הרבה מאוד שנים. וזה ממש לא חייב להיות ככה. אדם שיש לו הרבה ידע ולא כותב לדעתי הוא סוג מסוים של פושע כי אתה יכול וצריך להעביר את הידע שלך לעולם. ואנשים לא מודעים לזה שיש כל מיני שיטות לקצר את התהליך של כתיבת ספר". 

- אתה צריך לדעת איך לעשות את זה. 

"ברור. כמו בכל דבר אחר כמעט, אתה צריך מישהו מומחה שילווה אותך בתהליך, שיראה לך את הדרך. ספר, אגב, יכול להיות גם 30-50 עמודים. אני מלמד אנשים איך להוציא ספר בתוך 3 שבועות עד חודש. ואלה לעיתים ספרים שיכולים לשנות חיים של אנשים ושיש בהם המון ידע". 

- איך גורמים לזה שהספר יגיע להמונים? 

"הכתיבה היא רק תחילת הדרך. הספר הראשון שכתבתי, אגב, עזר לי להתקבל לבצלאל בגלל שהוא הצליח. הבוחן בבצלאל התרשם ממני ומההצלחה של הספר והתקבלתי למרות שהרבה אחרים שהיו יותר כשרוניים ממני בציור לא התקבלו. זה כוחו של ספר. בזמן הלימודים בבצלאל כתבתי עוד 7 ספרים והתחלתי בהקמת העסק שלי - מכירה של חלוקי נחל שציירתי עליהם ציורים. הגעתי לאלפי נקודות מכירה בארץ, מכרתי לכל הרשתות כולל סטימצקי וצומת ספרים. הגעתי למכירות של כ-500 אלף חלוקי נחל וכמובן שהלכתי והשתפרתי עם הזמן". 

"בהתחלה הוצאתי את הספרים באמצעות הוצאות לאור אחרות ואת הספר השביעי הוצאתי כבר באמצעות ההוצאה לאור שהקמתי - טרובדור, בשנת 2005. מוצר הדגל של טרובדור היה שיטת הציור שפיתחתי והחוברות שמכרתי". 

- מתי חשבת לצאת לעולם? 

"רק ב-2013 היה לי את האומץ לצאת לאור באנגלית. אז הסכר נפרץ והוצאתי סדרה של ספרים באנגלית ומהר מאוד הגעתי למקום ראשון באמזון בקטגוריה של ספרים לציור. הספר 'חיפוש מחפש משמעות' תפס תאוצה גם במכירות בארה"ב ואחר כך גם באירופה. בסוף 2013 הגעתי לחשיפה עצומה בעלויות אפסיות". 

- למה הכוונה? 

"באמצעות המהפכה הדיגיטלית, אמזון, וגם בשיטות אחרות שלי אפשר להפיץ ספרים במספרים גדולים מאוד ובעלויות נמוכות מאוד באופן יחסי. הוצאה לאור של ספר בשיטה הרגילה עשויה לעלות 30 עד 40 אלף שקל ואני מאפשר לעשות את זה בהרבה פחות כסף, לעיתים בכמה אלפי שקלים או קצת יותר. צריך להבין אגב שאני כמובן לא עובד לבד אלא מפעיל צוותים שמתמחים בכל שלב בתהליך ומשתף פעולה עם חברות ועסקים אחרים. המערכת של ההוצאות לאור עובדת בצורה מאוד לא הרמונית עם הסופרים המתחילים. המטרה שלהם היא בסופו של דבר להרוויח כסף. אם אין תיאום ציפיות אז נוצר חיכוך בין הסופרים להוצאות לאור, וזה קורה לכ-99% מהסופרים. בגלל שהם לא מכירים את העולם הזה הם נכנסים לזה ממקום תמים ולא מבינים שיש להוצאה לאור אינטרסים שונים לגמרי מאלה של הסופר. ההוצאה לאור יודעת שזה מאוד מאוד קשה למכור את הספרים ולכן היא רוצה לבטח את עצמה ולא להפסיד". 

"ההוצאות לאור עובדות גם בצורה מאוד לא אפקטיבית ולכן כל התהליך של הוצאת ספר חדש הוא מאוד ארוך ומסורבל ובסוף המוצר הרבה פעמים לא טוב ולכן לא נמכר". 

- ואיך אתה עושה את זה? 

"באמצעות הוצאת רב מכר שלי שפועלת בצורה מאוד יעילה ומאפשר לחסוך הרבה מאוד כסף בתהליך. צריך להבין שגם אני עברתי את כל התהליך הזה של הוצאת ספר שלקח שנים והיה מאוד מתסכל. אני מכיר מבפנים את כל המערכת. באמצעותי אפשר להוציא ספר שיהיה הרבה יותר מדויק בזמן קצר מאוד, בדרך כלל בתוך כמה שבועות עד כמה חודשים, ובהרבה פחות כסף. היום הנגישות לצורך הוצאת ספר היא הרבה יותר גבוהה ויותר פשוט להוציא ספר. ולספר יש הרבה כוח. ברגע שמישהו מוציא ספר הוא נחשב לסמכות בתחום המסוים שלו ומאותו יום והלאה יסתכלו עליו אחרת. היום יש לי מאות נכסים מניבים כתוצאה מהספרים שכתבתי והוצאתי במשך השנים. אלה הספרים והחוברות שלי שנמכרים בכל העולם ותורגמו להרבה מאוד שפות". 

"לא מבינים את הקושי" 

- זה מאוד מאוד קשה להחדיר היום ספר חדש לשוק. 

"נכון. אני נפגש עם מאות סופרים ורובם הגדול לא מבינים את הקושי ואת התהליכים שהם צריכים לעבור, והם עושים המון טעויות בדרך. בדרך כלל הם נדרשים להוציא עשרות אלפי שקלים ולפעמים גם יותר מ-100 אלף שקל כדי להוציא את הספר שלהם והסיכוי שהם ייראו בחזרה את ההשקעה הכספית שלהם הוא קלוש אם הם ילכו בנתיב הרגיל של ההוצאות לאור. אני מעדיף לתת אגרוף אחד ולהרוג, כלומר להיות מדויק. להתמקד למשל בכריכה טובה שתגרום לך לקנות את הספר ברגע שתראה אותו". 

- אז איך גורמים לספר להיות רב מכר?

"המיקוד שלי הוא בעיקר בספרים ומדריכים עסקיים ואני מחפש אנשים רעבים שרוצים להצליח. יש לי כאמור הוצאה לאור בשם 'רב מכר' שפועלת בצורה שונה - ההוצאה שלי מתמקדת בבן אדם ולא בספר. אני משלב תחומים נוספים מסביב לספר כמו ייעוץ עסקי למשל, הרצאות, הגדלת החשיפה לציבורים שונים. וגם - דחיסה של העלויות. אני רוצה ליצור מצב של WIN WIN עבור כולם, עבורי ועבור האדם שכתב את הספר, כדי שיהיה לו חשק לכתוב עוד ספרים בהמשך. אז הספר חייב להיות מוצר טוב בראש ובראשונה. ואז אתה מתחיל לבנות מערך הפצה - מה שאני עושה בדרך כלל זה מיד לתרגם אותו לאנגלית ולנסות להפיץ אותו בשוק הבינלאומי". 

- אז למעשה מראש אתה צריך לכתוב על משהו שיעניין אנשים בכל העולם 

"נכון. וזה יותר פשוט ממה שזה נשמע. למשל ספרית בבאר שבע שיש לה כל יום שעה-שעתיים פנויות יכולה לכתוב ספר בזמן הפנוי על תחום הפעילות שלה וכל מיני דברים ואנקדוטות קטנות בתוך כמה חודשים, ולמכור אותו בכל העולם. וזה יכול פתאום להביא אותה לאמצעי תקשורת שונים, היא הופכת לאוטוריטה בתחום שלה. ואם אתה מצליח בעולם אתה יכול לחזור לישראל ממקום אחר לגמרי. יש כמובן כאלה שלא מצליחים בהתחלה, צריך להיות מוכנים להיכשל". 

"ברגע שאתה מגיע למקום ראשון באמזון, נפתחות בפניך הרבה מאוד אפשרויות ודלתות והרבה אנשים פתאום עובדים בשבילך. פתאום אתה מקבל הזמנות לכל מיני אירועים והופעות באמצעי תקשורת שלא חשבת עליהם בכלל קודם לכן". 

- נפלאות הרשת 

"נכון. הדרך הזאת לא הייתה קיימת עד לפני כמה שנים והיא פתחה עוד דרכים רבות ומגוונות, כולל שינוי והשפעה על עולם הספרים הרגיל. צריך להבין שהעולם השתנה ומשתנה כל הזמן. יש ספרים שקניתי בכמה עשרות שקלים ושינו לי את החיים ואני בטוח שיש עוד המון אנשים שזה קרה להם. זה עולם מרתק אבל הוא לא מתאים לכל אחד אלא לאלה שרוצים להצליח, להתקדם ולהתפתח".