הפציעה הגורלית שהובילה להשקת אפוד משודרג

לוחם הימ"מ ניר שאול נפצע במהלך פעילות מבצעית מאחר שהתקשה לחלץ רימון מהאפוד ■ אחרי יותר מ-20 שנה שאול סוגר מעגל ומשווק לימ"מ אפודים משופרים

האפוד / צילום: ACS
האפוד / צילום: ACS

הסיפור הזה מתחיל במבצע לילי של הימ"מ, בדצמבר 2991 בכפר ענז'ה שליד ג'נין למעצר של מבוקש מהג'יהאד האסלאמי. המודיעין סיפק את המיקום, ולוחמי הכוח פרצו למבנה שבו הסתתר המבוקש: "הייתי בן 42, חלק מהכוח הפורץ", משחזר בשיחה עם "גלובס" ניר שאול, לשעבר מלוחמי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של משטרת ישראל: "באותה תקופה ניהלנו הרבה קרבות כאלה, לא היה עדיין הנוהל 'סיר לחץ' (תרגולת לטיפול במחבל המתבצר בבית י.א). היינו פורצים ליעד, מסתכלים לאויב בלבן שבעיניים ומבצעים את המשימה, לפעמים תוך כדי חילופי אש. במקרה הזה המבוקש הסתתר בתוך הבוידעם, עם שני מקלעים".

לעבר כוח הימ"מ שבפיקודו של ששון מורדוך ז"ל נפתחה אש ממקלעים. מורדוך נהרג, עוד מספר לוחמים, בהם שאול - נפצעו: "שני כדורים פגעו בי, אחד ביד. באותן שניות לא הצלחתי לחלץ מהאפוד שלי רימון בעקבות הפציעה. היד הפצועה לא הגיבה ועד יומי האחרון תמיד יקנן בי הספק הזה, שאם הייתי מצליח להפעיל את הרימון - אולי התקרית היתה נגמרת אחרת", שיחזר שאול. מקץ כמה שניות, כוח נוסף שפרץ לבית שבו התבצר המחבל - ירה בו וחיסל אותו.

"דברים לא משתנים"

מאז אותו לילה חורפי, חלפו כמעט 25 שנה. שאול השתקם מהפציעה כבר לפני שנים, אך את הלילה ההוא - הוא לא שוכח: "גם בשירות מילואים, שנים אחר כך, ראיתי שדברים לא משתנים: הרימונים הם אותם רימונים, האפודים שבתוכם הם נישאים הם אותם אפודים. הבנתי שאין מנוס מפיתוח אמצעי שיאפשר תפעול אחר, מהיר ובטיחותי יותר של רימונים כי קיים צורך אמיתי בכך", סיפר: "אבל אני לא איש פיתוח: עם השנים התחלתי לאמן כוחות משטרה וכוחות מיוחדים של צבאות בעולם - אך היה לי חשוב לקדם את הנושא באופן אישי".

למען הפיתוח הזה, שאול חבר לאחד ממכריו מן העבר, מימי בית הספר ללוחמה בטרור (לוט"ר) ניר גלבוע, כיום מנכ"ל חברת האבטחה צוות 3. הם חשבו על פתרון, אפיינו אותו, עשו סקיצות, פיתחו דגמים, בחנו אותם בשטח וביקשו פידבקים מלוחמים - שהם הלקוחות העיקריים של המוצר הזה.

לפני חודשים אחדים הם הקימו את חברת ACS המובילה את הפיתוח ואת הייצור של האפוד החדש הקרוי Grenade Trigger Pouch שכבר זוכה להתעניינות רבה בקרב צבאות וארגונים ביטחוניים בעולם, לרבות הימ"מ.

"האפוד החדש מאפשר שליפת רימון במהירות שגבוהה פי 6 ממהירות השליפה של רימון מאפוד טקסטיל רגיל - בתוך 2 שניות בלבד", מספר שאול: "הוא מהפכני מבחינות נוספות, שכן הוא מאפשר ללוחם להמשיך ולכוון את נשקו ואת מבטו לעבר האויב בזמן שליפת הרימון, בעוד שבאפוד הישן הלוחם נדרש להשתמש בשתי ידיו כדי להפעיל את הרימון ולהסיט את מבטו מהיעד. יש בו מספר רב של מנגנוני בטיחות - ששומרים על הלוחם וזאת בעקבות שורה של תקריות טרגיות שבהן לוחמים נפגעו בעקבות פיצוץ של רימונים בתוך אפוד הטקסטיל הישן ששימש אותם".

"העניין הכלכלי - משני"

העסקה הראשונה של ACS, שנמצאת בבעלות משותפת של גלבוע ושל שאול סוגרת עבור שאול מעגל. הימ"מ, שבמסגרתה הוא לחם, נפצע ואיבד את אחד מחבריו, מורדוך ז"ל - כבר הצטיידה בכ-200 אפודים כאלה: "זה למעשה המהלך העסקי הראשון שלנו עם האפוד הזה, שהוא להיט ישראלי שנבחן כעת בעשרות יחידות עלית בעולם", אומר שאול: "אילולא נפצעתי ב-1992 במסגרת השירות - מוצר כזה לא היה רואה אור.

"העניין הכלכלי - משני עבורי. מה שחשוב לי יותר, זה שאנחנו עושים שינוי משמעותי בהתנהלות של לוחמים במהלך לחימה תוך שיפור רמת הביטחון והבטיחות שלהם: עם האפוד החדש הם לא יחושו עוד את חוסר הביטחון של הליכה לקרב עם 'ביצת חומר נפץ' מסוכנת שמחוברת לגופם. הרימונים שנישאים באפוד החדש מוגנים באמצעות חמישה אמצעי הגנה שלא היו עד כה באפודי הטקסטיל המשמשים כוחות לוחמים מאז מלחמת העולם השנייה. בנוסף, גם האפקטיביות של הלוחמים בשדה הקרב עולה מדרגה".

"יש אינספור אירועים שבהם רימונים מתפוצצים, הורגים ופוצעים לוחמים בכל רחבי העולם", אומר גלבוע: "מלאכת הפיתוח של האפוד החדש נמשכה כחמש שנים ודרשה השקעה של כמה מיליוני שקלים".

מחירו של האפוד נע בין 40 ל-70 דולר ליחידה והחברה הצעירה מצהירה שהיא ערוכה לייצור המוני - בארץ או בחו"ל - בהתאם לביקוש ולאופי ההתקשרויות עם לקוחות.