ספורט לאומי

התחמקות ממס: מה מלמדות החלטות ועדות הכופר ברשות המסים?

 עושר / צילום: שאטרסטוק
עושר / צילום: שאטרסטוק

1.

תחום המס על רבדיו הוא מהמורכבים ביותר בכלכלה, ועם זאת יש לו השפעה משמעותית על כל פעילות כלכלית ועל אופן חלוקת העוגה במשק, שהרי בכספי המסים שמגיעים לקופת האוצר המדינה מעניקה שירותים, מבריאות ועד חינוך ורווחה, והיא גם אמורה לקבוע באמצעותם סדרי עדיפויות בתחומים מגוונים. קשה מאוד לפשט את תחום המס. הוראות המס הן מפותלות (לא רק בארץ) והן כחומר ביד היוצר - בעיקר ביד רואי החשבון ועורכי הדין שיכולים לעשות בהן נפלאות ולמזער את חבות המס של לקוחותיהם למינימום האפשרי.

אם לא די בכך שתחום המס מורכב, הוא גם אינו שקוף במיוחד, מכוח פקודת מס הכנסה המעניקה באופן טבעי חיסיון על שומות של אנשים פרטיים ותאגידים פרטיים. מדי פעם, כשהמחלוקות בין רשות המסים לאותם אנשים פרטיים מגיעים לבית המשפט, נחשפים היקפי המחלוקת, ולעתים מדובר במאות מיליוני שקלים. לכאורה, רמת המיסוי התאגידית בחברות ציבוריות היא שקופה, שהרי יש גילוי מלא בדוחות הכספיים לרמות המיסוי ולהיקף המס שכל חברה משלמת. נכון? לא נכון. רמות המיסוי והיקפי המיסוי כפי שהם מופיעים בדוחות הכספיים מדי רבעון ובסיכום השנתי, הם בסך הכול המס התיאורטי. המס בפועל, זה שעובר באמת לרשות המסים, נקבע כעבור שנה-שנה וחצי לאחר פרסום הדוחות השנתיים, בשומה הסופית שנסגרת בין החברה לרשות המסים. והפערים בין המס התיאורטי בדוחות לבין המס בשומה הסופית הם לעתים גבוהים מאוד.

הנה דוגמה מהשבוע. כזכור, "גלובס" אילץ את רשות המסים, באמצעות בית המשפט, לחשוף את הטבות המס של החברות הציבוריות הגדולות במשק. המספרים היו מדהימים וגררו ביקורת מקיר לקיר: טבע זכתה למסלול מס של 0% על ייצוא הקופקסון, התרופה האתית שלה לטרשת נפוצה, במשך 10 שנים (בין 2004 ל-2013). ב-2014 היא הייתה אמורה להתחיל לשלם מס גבוה יותר, 9%, אבל עדיין ליהנות מהטבות מס, כי אלה הרי מחושבות כהפרש בין מס החברות הקבוע בחוק למס שהחברה משלמת בפועל. ברשימה שהעבירה רשות המסים, ראו זה פלא, שמה של טבע "נעלם" מרשימת המוטבות לשנת 2014. כלומר, אם טבע לא קיבלה שקל הטבת מס בשנת 2014 היא לא הרוויחה שקל (הטבת מס ניתנת רק אם נרשם רווח). וכיצד זה קרה? הרי טבע דיווחה בדוחות של 2014 על רווח שנתי לפני מס של כ-3.6 מיליארד דולר ולפי הדוח שילמה מס כולל של כ-590 מיליון דולר ומתוכו כ-147 מיליון דולר לרשויות המס בישראל.

פנינו לרשות המסים בבקשה להבין את פשר התעלומה וקיבלנו תשובה מעט מפתיעה: פנו בבקשה לחברת טבע בדרישה להסברים. עשינו כמצוותם, פנינו לטבע, מתוך הנחה שבדרך לשומה הסופית אירע התסריט הבא: רואי החשבון של טבע קיזזו מהרווח הפסדים להעברה משנים קודמות מסיבות כאלו ואחרות ו"חיסלו" למעשה את הרווח ואיתו כמובן את תשלום המס. בקיצור, טבע, על-פי הערכתנו, לא שילמה כלל מס בישראל בשנת 2014.

והנה התגובה של טבע: "משנת 2014, עם המעבר לחוק העידוד החדש, שיעור המס האפקטיבי של טבע בישראל עלה ועומד על 9%. בהתאמה הטבת המס שטבע זכאית לה הצטמצמה באופן משמעותי. בכל שנה קיימים פערים הנובעים מהפרשי עיתוי בין סכום המס החשבונאי לבין התשלום במזומן. על פני זמן החברה משלמת את סכום המס על-פי הפרשות בספרים".

והמבין יבין. אין ספק שרואי החשבון של טבע, כמו כל רואי החשבון של התאגידים, המקבלים שכר כולל של כ-20 מיליון דולר בשנה על שירותי ביקורת, מיסוי ועוד - עושים את עבודתם נאמנה.

2.

פעם בשנה אנחנו בכל זאת יכולים לקבל הצצה לספורט הלאומי של עם ישראל, של אנשים פרטיים ותאגידים פרטיים: העלמות מס ותכנוני מס. החשיפה היא באמצעות פרסום החלטות ועדות הכופר ברשות המסים, המאפשרת לרשות להטיל על אנשים כופר כחלופה להליך הפלילי נגדם. הסכומים אולי ייראו לכם קטנטנים, אבל הם משקפים את העולם האמיתי של עבריינות המס בישראל. אם זה מה שתופסים, ולרוב זה כתוצאה מהלשנות, המכפלות של האנשים שעושים זאת ולא נתפסים גבוהות עשרות מונים.

 

אז בבקשה, הנה אלו שהעדיפו לשלם כופר על פני הליך פלילי, לתפארת מדינת ישראל. סכום הכופר המוטל הנו בנוסף לסכום המס שמשולם בהליך האזרחי. שיטות העלמת המס מגוונות:

עזריאל פינס, בעל חברת נופי בית וגן מירושלים והחברה שבבעלותו נחשדו במתן אופציה לחברה זרה למכירת מקרקעין כדי להתחמק ממס. הכופר ששולם: 4.25 מיליון שקל.

בגס ביאטריס לאה, תושבת חו"ל, נחשדה בהשכרת דירה למגורים ללא דיווח בסך של כ-1.1 מיליון שקל. הכופר ששולם: 200 אלף שקל.

יוסף חיים כהן, סוכן ביטוח מירושלים, נחשד באי-דיווח על מלוא הכנסותיו בסך של כ-1.6 מיליון שקל. הכופר ששולם: 350 אלף שקל.

אבנר בר אילן, פרופ' באוניברסיטת חיפה, נחשד בהשמטת הכנסות מהרצאות בחו"ל בהיקף של כ-810 אלף שקל. הכופר ששולם: 250 אלף שקל.

איזאק מרקוביץ, רופא שינויים מאזור המרכז, נחשד בהשמטת הכנסות בסך של 375 אלף שקל לפחות. הכופר ששולם: 150 אלף שקל.

אלון כתב, נותן שירותי מטבע מאזור המרכז, נחשד בהשמטת הכנסות מניכיון צ'קים בסך של כ-1 מיליון שקל. הכופר ששולם: 300 אלף שקל.

ניר שמיר, מתווך נדל"ן מאזור הצפון, נחשד בהשמטת הכסות מהשכרת דירות בחו"ל בהיקף של כ-1.2 מיליון שקל. הכופר ששולם: 180 אלף שקל.

עו"ד חנן עמית ועו"ד עודד קרני מאזור המרכז נחשדו בדיווח כוזב על עסקאות מקרקעין כשהמס שנחסך עמד על כ-1.6 מיליון שקל. הכופר ששולם: 500 אלף שקל.

יניב ועודד דווידוביץ, בעלי עסק לגננות מאזור המרכז, נחשדו בהשמטת הכנסות בסך כולל של כ-770 אלף שקל. הכופר ששולם: 240 אלף שקל.

שטאיר אגנס ורון צבי מתל-אביב, בעלי חברת א. שטאיר לייצוא משקפיים, נחשדו בניפוח הוצאות שכר בחברה בסך של כ-1.6 מיליון שקל. הכופר ששולם: 300 אלף שקל.

ד"ר נחמן ברגר, בעל חברת נ. ברגר, המפעילה מעבדת שיניים נחשדו בהשמטת הכנסות ב-450 אלף שקל ובהעלמת קניות של 180 אלף שקל. הכופר ששולם: 220 אלף שקל.

נסראלדין סעיד, בעל חברת נסראלדין לבניין מאזור הצפון נחשד בניפוח הוצאות בתוך שימוש בחשבוניות כוזבות בהיקף של 600 אלף שקל. הכופר ששולם: 150 אלף שקל.

דרור חיו, בעל חברת חשף אבטחה מאזור הצפון, נחשד בניפוח הוצאות בתוך שימוש בחשבוניות כוזבות בהיקף של כ-660 אלף שקל. הכופר ששולם: 160 אלף שקל.

רביב מלול מאזור הצפון נחשד בהשמטת הכנסות מרווח הון בסך של כ-350 אלף שקל. הכופר ששולם: 120 אלף שקל.

בנימין גרושקו מאזור המרכז, בעל חברת גרושקו אלמוג יהלומים, נחשד בהשמטת הכנסות בתוך שימוש בחשבוניות כוזבות בסך של כמיליון שקל. הכופר ששולם: 350 אלף שקל.

צילה רוזנברג מאזור המרכז נחשדה בהשמטת הכנסות מהברחת יהלומים לחו"ל בסך של כ-265 אלף שקל. הכופר ששולם: 70 אלף שקל.

שלומי ענבי מתל-אביב, שכיר בבורסה ליהלומים, נחשד בהשמטת הכנסות מתיווך יהלומים בסך של כ-370 אלף שקל. הכופר ששולם: 110 אלף שקל.

רונן ענבי מאזור המרכז, שכיר בחברה בבורסה ליהלומים, נחשד באי-דיווח חלק משכרו בסך של כ-680 אלף שקל. הכופר ששולם: 200 אלף שקל.

אברהם ענבי מתל-אביב, שכיר בחברה בבורסה ליהלומים, נחשד באי-דיווח חלק משכרו בסך של כ-680 אלף שקל. הכופר ששולם: 200 אלף שקל.

משה ענבי ורועי, בדומה לחברי משפחת ענבי האחרים, נחשדו באותו עבירה. הכופר ששולם: 220 אלף שקל כל אחד.

ישראל דושתוב, מתווך יהלומים מאזור המרכז, נחשד בהשמטת הכנסות בסך של כ-270 אלף שקל. הכופר ששולם: 80 אלף שקל.

עובדיה דניאלי מאזור המרכז נחשד בהשמטת הכנסות מהשכרת דירה בחו"ל בהיקף של כ-550 אלף שקל. הכופר ששולם: 90 אלף שקל.

מנחם גרליץ, שכיר מירושלים, נחשד בהעלמת הכנסות בהיקף של כ-400 אלף שקל. הכופר ששולם: 30 אלף שקל.

לירן אשבל, יחצן מועדונים מתל-אביב, נחשד בניפוח הוצאות בתוך שימוש בחשבוניות כוזבות בהיקף של כ-200 אלף שקל. הכופר ששולם: 25 אלף שקל.

אילן חסיד מתל-אביב, מנהל חברת אי.אף.אל שילוח המאה, והחברה נחשדו בדרישת הוצאות שכר כוזבות בספרי החברה בסך של כ-168 אלף שקל. הכופר ששולם: 40 אלף שקל.

עופר שוורץ מאזור המרכז, בעל עסק לשירותי לוויין, נחשד בהשמטת הכנסות ואי-דיווח בהיקף של כ-300 אלף שקל. הכופר ששולם: 60 אלף שקל.

עטיה צאבר, קבלן עצמאי מאזור המרכז, נחשד בהשמטת הכנסות מהעסק בסך של כ-488 אלף שקל. הכופר ששולם: 130 אלף שקל.

רחל הולצמן מחיפה עוסקת בנדל"ן נחשדה באי-דיווח על עסקאות מקרקעין בסך של כ-270 אלף שקל. הכופר ששולם: 80 אלף שקל.

אברהם ואיבון ברזני, בעלי חברות למיחזור בקבוקים, נחשדו בהעלמות הכנסות בסכום לא ידוע. הכופר ששולם: 180 אלף שקל.

מאיר זנו מאזור המרכז, בעל עסק לשיווק דגים, נחשד בהשמטת הכנסות של כ-700 אלף שקל. הכופר ששולם: 210 אלף שקל.

דוד שומברג, שכיר מזור המרכז, נחשד בהשמטת הכסות מתיווך בחו"ל מאות אלפי שקלים. הכופר ששולם: 180 אלף שקל.

נתון ברון, מנהל חברה טכנולוגית מאזור המרכז לא כלל בהצהרת הון נכס בסך של 50 אלף שקל. הכופר ששולם: 40 אלף שקל.

עמוס עזריה, שכיר מאזור המרכז, נחשד בהעלמת הכנסות מניכיון צ'קים בסך של כ-280 אלף שקל. הכופר ששולם: 60 אלף שקל.

ציון ביטון, בעל בית ספר לנהיגה מאזור הצפון, נחשד בהשמטת הכנסות בסך של כ-340 אלף שקל. הכופר ששולם: 100 אלף שקל.

חדווה פורמן, שכירה מתל-אביב, נחשדה בסיוע לאחר בהגשת דוח כוזב למסי מקרקעין שחסך מס בהיקף של 220 אלף שקל. הכופר ששולם: 40 אלף שקל.

יונס מוחמד, אבו סניה שרף וחברת ש.א.ס טרגט מאזור הדרום, העוסקים בהובלת מטענים ויבוא מוצרי בנייה, חשודים בניכוי מס תשומות שלא כדין בסכום מס של כ-1.1 מיליון שקל. הכופר ששולם: 454 אלף שקל.

והיו עוד עשרות דוגמאות לספורט הלאומי שכולל את הרפורטאור הבא: חשבוניות כוזבות, השמטת רווחי הון, השמטת הכנסות, הוצאות כוזבות, משכורות כוזבות, השמטת הכנסות בחו"ל, הצהרות הון כוזבות, מכירות אופציה כוזבת למקרקעין, דוחות כוזבים למיסוי מקרקעין, שכירות מחו"ל, תצהירים כוזבים למגורים ביישוב מזכה במס, ניכוי מס תשומות שלא כדין. ושוב, לתפארת מדינת ישראל.

eli@globes.co.il

התחמקות ממס הפכה לספורט לאומי
 התחמקות ממס הפכה לספורט לאומי