הקבלנים: "מצבנו מורע ביחס לשאר הספקים במשק"

הקבלנים יוצאים במתקפה נגד מתכונתה הנוכחית של הצעת החוק לקביעת מוסר תשלומים לספקים: "הצעת החוק באה לברך ויצאה מקללת" ■ "אם ההצעה תתקבל ומועדי התשלום לא יקוצרו, הקבלנים הישראלים יתקשו לעמוד בגזירה"

אשר גרין / צלום: כפיר סיון
אשר גרין / צלום: כפיר סיון

הקבלנים יוצאים במתקפה נגד מתכונתה הנוכחית של הצעת החוק לקביעת מוסר תשלומים לספקים. נזכיר כי החוק המקורי, שאותו קידמו בין היתר גם נציגי הקבלנים, הציע לקבוע סוף למצב הקיים היום בענף זה כאשר המדינה והרשויות המקומיות מעכבות תשלומים, ולקבוע פרקי זמן קבועים ומחייבים. אולם, ברגע האחרון השתנתה הצעת החוק כך שעבודות הנדסה בנאיות יוחרגו מהחוק ולגביהן יקבעו לוחות זמנים אחרים וההצעה המועדכת עברה קריאה ראשונה.

מחר (ב') תתחיל ועדת הכלכלה לעסוק בנושא, והקבלנים, באמצעות התאחדות בוני הארץ, מנסים לשנות את הנוסח הקיים.

"בהצעת החוק מוצע שכל משרד ממשלתי שמתקשר עם ספק ישלם לו את התמורה תוך 45 יום ממועד קבלת החשבון או תוך 30 יום מתום החודש שבו התקבל החשבון, אך בכל הקשור לעבודות הנדסה בנאיות על המשרד הממשלתי לשלם לספק תוך 85 יום ממועד קבלת החשבון או תוך 70 יום מתום החודש שבו התקבל החשבון", כך מסביר אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית.

עוד מוסיף גרין: "הדבר נכון גם לגבי רשויות מקומיות אלא ששם נקבע שעבור עבודות הנדסה בנאיות הצעת החוק מאפשרת לרשות המקומית לעכב את התשלום למשך יותר משלושה חודשים ולשלם לספק תוך 90 ימים מתום החודש שבו קיבלה את החשבון. האבסרוד בהצעת החוק הוא שאותם קבלני עבודות הנדסה מחויבים לפי אותה הצעת חוק לשלם לספקים שלהם תוך 45 יום ואת התמורה לעבודתם מהרשויות ומהמדינה הם יקבלו רק אחרי 90 יום. בכך, הצעת החוק מבקשת להפוך את קבלני עבודות ההנדסה הבנאיות בפועל לגורם מימון, גזירה שמרבית הקבלנים לא יכולים לעמוד בה".

"הצעת החוק באה לברך ויצאה מקללת. לא רק שמצבם של הקבלנים הקטנים והבינוניים אינו משתפר, אלא להפך - מצבם מורע ביחס לשאר הספקים במשק ואף ביחס למצב הקיים. זאת, שכן אפילו בחוזה המדף 3210 (החוזה המשמש כיום את הממשלה להתקשרות עם קבלנים) נקבעו מועדי תשלום קצרים יותר".

גרין מסכם את דבריו ואומר: "באם הצעת החוק תתקבל ומועדי התשלום לא יקוצרו, הקבלנים הישראלים שסוללים היום את הכבישים, בונים את מוסדות הציבור והחינוך ומכינים את התשתיות לשכונות החדשות שנבנות יתקשו לעמוד בגזירה. התוצאה תהיה עיכובים במסירת שכונות חדשות ופרויקטים חדשים בשל מחסור בתשתיות".