המשבר הבא? החוב של החברות בארה"ב צמח ל-6.6 טריליון ד'

כך לפי מחקר של S&P Global Ratings ■ אמנם היקף המזומנים שבו מחזיקות החברות האמריקאיות גדל ב-1% לשיא של 1.84 טריליון דולר ב-2015, אך היקף החובות גדל הרבה יותר

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

החברות האמריקאיות אמנם מחזיקות בסכום שיא של מזומנים, אך היקף החובות שלהן גדל לממדים עצומים של 6.6 טריליון דולר ב-2015 - כך עולה ממחקר שפרסמה חברת S&P Global Ratings.

"יחס החוב-מזומנים של החברות האמריקאיות גדל פי 50 ב-2015", מציינים אנדרו צ'אנג ודיוויד טשר מחברת  S&P Global Ratings. "החוב הכולל של החברות בארה"ב צמח ב-850 מיליארד דולר לרמה של 6.6 טריליון דולר ב-2015, בעוד היקף המזומנים צמח ב-1% בלבד (כ-17 מיליארד דולר).

צ'אנג וטשר אמנם מציינים במחקר שערכו כי 2,000 חברות אמריקאיות מחזיקות במזומנים בהיקף כולל של  כ-1.84 טריליון דולר, שיא כל הזמנים. אולם, כאמור, הגידול בהיקף המזומנים אינו מצליח "להסתיר" את הר החובות של החברות.

המחקר של צ'אנג וטשר מצביע על מגמה מדאיגה נוספת: חלוקת המזומנים והחוב בין החברות האמריקאיות. לפי המחקר, 25 החברות (שאינן פיננסיות) העשירות ביותר בארה"ב מחזיקות ביותר מ-50 מהיקף המזומנים של כלל החברות שלא שייכות לסקטור הפיננסי. מנגד, 99% מכלל אותן חברות הגדילו את החובות שלהן, כאשר יחס המזומן לחוב ירד ב-15%, הרמה הנמוכה ביותר בעשור האחרון. כלומר, מלבד 25 החברות העשירות ביותר, חברה אמריקאית ממוצעת מחזיקה רק 15 סנט במזומן על כל דולר שהיא חייבת.

חשוב לציין שמזומן פנוי אינו הדרך היחידה לממן את החובות. חברה יכולה למשל לממש חלק מהנכסים או למחזר חלק מהחובות שלה. עם זאת, כאשר חברה נאלצת לבצע צעדים שכאלה, זה סימן המעיד על משבר. 

"בהתחשב ברמות הגבוהות של החוב הספקולטיבי בשנים האחרונות, אנו מאמינים כי שיעור חדלות הפירעון בקרב חברות אמריקאיות עלול לגדול בשנים הקרובות, בעיקר בשל החשש מהאטה בסין, ממחירי הסחורות הנמוכים", מציינים צ'אנג וטשר.

המחקר של S&P Global Ratings מחזיר לדיון את שאלת האפקטיביות ו"תופעות הלוואי" של מדיניות ההקלה המוניטרית האגרסיבית שבה נקט הפד ב-9 שנים האחרונות, מדיניות שלמעשה עודדה את המגזר העסקי להגדיל את היקף החוב שלו במטרה להגביר את הפעילות. כעת, כאשר הפד ביצע "סיבוב פרסה" ונמצא במסלול של ריסון מוניטרי, האם אותן חברות שהגדילו את היקף החוב שלהן עתידות להיפגע ואולי אף להצית משבר חדש?