סכנה בפיחות היואן?

חייבים להגיע למצב שסין תשמש דוגמה, ולא מקרה סעד

נמל בסין / צילום: בלומברג
נמל בסין / צילום: בלומברג

אין ספק שהאירוע המרכזי בשוקי ההון הגלובליים, לאחרונה, היה פיחות המטבע הסיני.

רבים וטובים הביאו בפנינו סיבות שונות ומשונות להבנת ההפתעה הזו, אבל דעתי היא שהמוזרה והמגוחכת מביניהן היא שזו תגובתה של ההנהגה הסינית לפרסום האחרון של פרוטוקולי ישיבת הפדרל ריזרב. אזכיר: באותו פרוטוקול ישיבה בצבצה נימה ניצית חדשה, אשר לא תאמה את עובדת אי העלאת הריבית שהוחלט עליה.

למעשה, אם נקשיב לדברני הפד למיניהם, אנו יכולים לומר שאותו קו ניצי מתחיל להחריש אוזניים, כאשר, באותו זמן, מתפרסמים נתונים כלכליים חמורים למדי בתחום התעסוקה, הצריכה, ואף האינפלציה. כל אלו סקטורים שגברת ג"נט יילן, ראשת אותו גוף מכונן ריבית, מצטטת למכביר באומרה ש"...ההחלטות יילקחו על-פי הנתונים..."

בכל אופן, הנימה הניצית של נואמי הנואמים, יחד עם מה שנאמר על-ידם בישיבה האחרונה, לכאורה קידמו את ההנהגה הסינית להחלטה על הפיחות, וזאת עקב המחשבה הפשוטה האומרת שאם הדולר יעלה על-ידי מעשי הבנק המרכזי האמריקאי, והמטבע הסיני מקושר רשמית לערכו של הדולר ברצועה, אזי חייבים לפחת את היואן, מול אותו דולר, על-מנת לשמור על כדאיות ייצוא מינימלית.

לדעתי, זה קשקוש.

החלטה כזו נלקחת אחרי הכנה גדולה, ורחבה, הכוללת התייעצות עם שכבות שונות של המנגנון השולט הסיני, ולא רק הכלכליים שבהם. זה לוקח זמן, ולא על-פי חדשה, זו או אחרת, דברים מסוג זה נעשים. לא נכחיש שיש התאמה מופלאה של תזמון בין הפיחות וכוונת הפד כלפי הריבית, אבל זהו לכל היותר מקרה, עם מנה גדולה של מזל רע עבור ספקולנטי "קומפלקס הסיכון".

לצורך הערכת המצב, הנה גרף מעניין במיוחד:

משה-שלום-סין-24-05
 משה-שלום-סין-24-05

 

בו, אנו רואים את יחס המטבע מול הדולר (USDCNH), ו"סל המטבעות" הסיני. בשני המקרים ניתן לראות שחוסר הסנכרון ביניהם, אשר החל בתחילת השנה, חוזר לעצמו, וששתי תנועות המחיר מתחילות לרדת יחד, דהיינו להראות על חולשה מכוונת של המט"ח הסיני מול העולם.

וכאן נכנס לתמונה אספק מעניין חדש יחסית: פתיחות ההנהגה הסינית, בנושאי המדיניות הכלכלית, או ליתר דיוק מדיניות "החזרת האומה לקו המוסר וההיגיון". מנהיג סין, צ"י, נקט לאחרונה בצעדים מפתיעים כאשר נושא השחיתות הממשלתית, המקומית, וזו שבחברות הגדולות, הפך להיות יעד למלחמה לאומי.

הוא הראשון שנקט בטקטיקה של הלבנת פניהם של המושחתים בעזרת סדרות טלוויזיה, כתבות תחקיר בעיתון הממשלתי, ולא רק על-ידי משפטי ראווה חשוכים. כמו כן, גילוי הלב בנושא הבוער של הצורך לעבור תקופת צמצום, וניקוי אורוות, על-מנת לחזור לשגשוג, גם הוא מטופל יום-יום ברבים.

להנהגה הנוכחית קיים יעד אחד ויחיד: 2021. אז, 100 שנה ליסודה של המפלגה, חייבים להגיע למצב שסין תשמש דוגמה ומופת, ולא מקרה סעד של אחרי פיצוץ בועה יצרנית-נדלנית, ומכורסמת עד היסוד בשחיתות משתקת.

איך כל זה קשור אלינו? דרך הדולר.

המשך מדיניות, המביטה פנימה, הממשיכה להניב פיחותים כתגובה לצרכים שהזכרתי, ולמעשי הזרים (פד, איומי דונלד טראמפ) יכול להאיץ את מה שאנו רואים כבר עכשיו: התחזקות חוזרת של הדולר האמריקאי, ובכך לתת מכת מוות לא רק לקומפלקס הסיכון (מניות, אג"ח זבל, סחורות), אלא גם לגרום לקריסתו של כל מי שלקח הלוואות דולריות לרוב, וזאת על בסיס ה-Carry הזול.

ומי אלו? טריליוני דולרים כאלה מסתובבים במדינות המתפתחות, חלקן הגדול מתחרות בסין על הייצוא הזול לצרכן המערבי. טריגר לבעיה הסיסטמית הבאה? מרוב חיפושים אחרי כאלו עייפנו, אבל זה נראה כמו אחד ששווה מעקב.

 

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות). ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.