המבקר: הרשויות לא מנעו השתלטות על מיליון דונם קרקעות מדינה

דוח המבקר: למרות שהיועמ"ש קבע כי מדובר במכת מדינה, ברשות מקרקעי ישראל לא שמרו על קרקעות המדינה ■ עד לשנת 2015 הצטברו 800 אלף עבירות של תכנון ובנייה ■ ביקורת גם על המשטרה

הקרקע בראשל"צ / צילום: איל יצהר
הקרקע בראשל"צ / צילום: איל יצהר

דוח מבקר המדינה כולל ממצאים חמורים ומדאיגים בנוגע לשמירה על קרקעות המדינה, שעליהן מופקדת רשות מקרקעי ישראל על פי חוק באמצעות החטיבה לשמירת הקרקע. על פי הדוח, עד לשנת 2015 הצטברו 800 אלף עבירות של תכנון ובנייה, לרבות השתלטות על יותר ממיליון דונם של קרקעות מדינה (4.5% משטח המדינה). בינואר 2015 קבע היועץ המשפטי לממשלה כי מדובר במכת מדינה וכי על הרשויות להוביל מהלכים על מנת למגר את התופעה.

המבקר מציין כי גם המשטרה אחראית למצב של היעדר אכיפה: בין השנים 2012-2015 הגישה היחידה הארצית לפיקוח על הבנייה למשטרה 224 בקשות לסיוע בביצוע של צווי הריסה מינהליים ושיפוטיים, אולם הסיוע הנדרש ניתן רק לגבי 68 (30%) מהבקשות. בין השנים 2013-2014, הגישה רמ"י למשטרה 200 בקשות לסיוע בביצוע של צווי הוצאה לפועל, אולם קיבלה את הסיוע הנדרש רק לגבי 45 (23%) מהבקשות. 

עוד מגלה הדוח, כי לפי נתוני רמ"י לסוף אוגוסט 2015, למרות שישנם כ-900 תיקים במעמד של "לפני תביעה" במרחב השמירה מרכז תל-אביב, 58% מהם כלל לא הועברו לתובעים חיצוניים המטפלים בתביעות המשפטיות עבור הרשות. יותר משליש מתיקים אלה נמצאים בטיפולו של המרחב זה כעשור ואף יותר, ומוגדרים עדיין כ"תיקים שנפתחו" ושטרם הבשילו לכדי הגשות תביעה.

המבקר ממליץ כי הנהלת רמ"י תגבש מדיניות לגבי השמירה על הקרקע ואכיפת החוק, ותקבע יעדים וסדרי עדיפויות לפעילותה של החטיבה לשמירה על הקרקע. בנוסף, על רמ"י לבצע תיאום בין תוכניות העבודה שלה בתחום הפיקוח ובין תוכניות העבודה של גורמי אכיפת החוק. על רמ"י להפעיל את הפיקוח באופן שיטתי, למיין את סוגי העבירות והשטחים המועדים ולקבוע סדרי עדיפויות לפיקוח ולאכיפה על פי מדדים חוקיים והרתעתיים. 

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "החטיבה לשמירת הקרקע ברשות מקרקעי ישראל מונה לפי התקן 60 מפקחים בלבד המופקדים על כלל אדמות המדינה ברחבי הארץ. נחישותם של המפקחים מובילה לכ-900 פינויים של עברייני מקרקעין מאדמות המדינה, להריסה של למעלה מאלף מבנים בלתי חוקיים ולהחזרת עשרות אלפי דונמים שנגזלו מהציבור אל מאגר הקרקעות הציבורי, מדי שנה.

"חלק מהערות המבקר כבר טופלו מאז קבלת טיוטת הדוח, כך למשל חודדו הנהלים בנושא הטיפול בעודפי חפירה וכרייה ושופר התיאום מול המשטרה. הנתונים המופיעים בדוח על בקשות לסיוע משטרתי בפינויים אשר אינן מאושרות ע"י המשטרה במחוז המרכז, עלו לבקשת רמ"י לדיון בוועדה מיוחדת (בראשות ארז קמינץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה). אנו תקווה שהמלצות הוועדה, לפיהן יש לעשות את המירב להביא לביצוע הצווים, ייושמו".