יצרניות משאיות באירופה תיאמו מחירים - וצפויות לקנסות שיא

נציבת האיחוד האירופי לענייני תחרות פרסמה כבר ב-2014 גיליון אישום נגד דאף, דיימלר, איבקו, סקאניה, MAN ו-וולבו/רנו, בו היא מאשימה אותן ביצירת קרטל מחירים

משאית על כביש באירופה / צילום: רויטרס
משאית על כביש באירופה / צילום: רויטרס

האיחוד האירופי צפוי להטיל את הקנס הגבוה ביותר בתולדותיו על קרטל, והכוונה ליצרניות המשאיות הגדולות באירופה, שאותן הוא מאשים בתיאום מחירים ועיכוב השקת טכנולוגיות חדשות לצמצום פליטת גזים.

מרגרט ושטאגר, נציבת האיחוד לענייני תחרות, פרסמה גיליון אישום נגד דאף, דיימלר, איבקו, סקאניה, MAN ו-וולבו/רנו כבר ב-2014. ארבע מהחברות הללו כבר הקצו סכומים שמגיעים ל-2.6 מיליארד דולר לתשלום הקנסות נגדן.

מקורות יודעי דבר מסרו שהקנסות צפויים השנה, אולי כבר בתוך כמה שבועות, אלא אם תשנה הנציבות האירופית את דעתה.

הקנסות צפויים לעקוף בקלות את השיא הקודם של 1.4 מיליארד אירו שהוטל על קרטל מסכי המחשבים והטלוויזיות ב-2012, ולגמד את הקנסות שהוטלו בפרשות קרטל הריביות על האירו והין. ושטאגר השוותה את הפעולה שננקטת נגד יצרניות המשאיות למאבק התקדימי שלה עם גוגל ועם מונופול יצוא הגז הרוסי גזפרום.

החקירה שלה מתמקדת בהתנהגות שש היצרניות בשנים 1997-2011, לפי מסמכים שהגיעו לידי "פיינשל טיימס". ההאשמות מתארות כמה דרכים שבהן היצרניות תיאמו ביניהן לכאורה מחירים. הנושא הרגיש לא פחות בעקבות שערוריית פולקסווגן הוא שהחברות הללו הסכימו לכאורה גם על "עיתוי והעלאות המחיר להשקת הטכנולוגיות החדשות בתחום הפליטה".

ושטאגר מדגישה שבאירופה פועלות 600,000 חברות תובלה, רובן עסקים קטנים, וכי תיאום מחירי המשאיות גרם לעלייה במחירי כל מוצר, ממזון עד ריהוט.

החברות מסרו שהן משתפות פעולה עם החקירה, אך אחת מהן הוסיפה שהיא עשויה לערער על פסיקה שלילית.

לקראת המכה הכספית, דאף ההלנדית הקצתה 945 מיליון דולר לתשלום קנסות. איבקו הקצתה 500 מיליון דולר. דיימלר הקצתה 600 מיליון אירו ו-וולבו הקצתה 444 מיליון דולר. MAN, שבבעלות קבוצת פולקסווגן, הייתה המלשינה בפרשה הזו, ולכן ייתכן שהיא לא תשלם קנס.

רק סקאניה, גם היא בבעלות פולקסווגן, לא הפרישה כספים לתשלום קנסות. "סקאניה עדיין אינה יכולה להעריך את האפקט שיהיה לחקירה", מסרה החברה בדוחות השנתיים שלה. היא הוסיפה שאי אפשר להוציא מכלל אפשרות הטלה של קנס עליה.

לשש היצרניות הללו יש שליטה כמעט מוחלטת בשוק המשאיות. חוקרי הנציבות האירופית פשטו על משרדיהן כבר ב-2011.

עורכי דין אמרו שההקצאות של היצרניות אינן מאותתות שנציבות האירופית לא תטיל עליהן קנסות גדולים יותר. לפי חוקי האיחוד האירופי, החברות עלולות להידרש לשלם 10% מהמחזור העולמי שלהן. במקרה כזה, הסכום יגיע לשיא של 10.7 מיליארד אירו.

מקור אחד שקיבל תדרוך בנושא אמר שהקנסות שנשקלים כעת הם "קיצוניים", וכי שתי יצרניות מנהלות מו"מ עם הנציבות על הקלה בהם, מאחר שמדובר על מכה פיננסית רצינית.

קנס הוא בדרך כלל רק אחד העונשים על חברות שמתברר שהן חלק מקרטל. כמה חברות תובלה שוקלות להגיש תביעות משלהן נגד היצרניות. "נמתין בעניין רב כדי לראות מה אומרת הנציבות", אמר ג'ק סמפל מהתאחדות המובילים הבריטית. "אם יהיו קנסות שיא תהיה לכך משמעות מבחינתנו".

הנציבות האירופית סירבה להגיב לפי שעה, מעבר לאמירה שהנושא נמצא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלה.