"אלה 'הברבורים השחורים' שעלולים לאיים על הכלכלה"

כלכלני סוסייטה ז'נרל מזהירים בסקירה שפרסמו מפני 4 סיכונים מהותיים שעלולים לפגוע בכלכלה הגלובלית

בורסה / צלם: רויטרס
בורסה / צלם: רויטרס

"קיימים 4 סיכונים משמעותיים שעלולים לפגוע בכלכלה העולמית: האטה חדה של הצמיחה העולמית, שינויים חדים בציפיות הריבית של הפדרל ריזרב בארה"ב, "נחיתה קשה" בסין ואי-יציבות פוליטית באירופה", כך הזהירו אמש כלכלני סוסייטה ז'נרל בסקירתם.

הם מדרגים את הסיכונים לפי הסתברות להתרחשות בצורה הבאה:

אי-יציבות פוליטית באירופה - 40%

"נחיתה קשה" בסין - 30%

שינויים חדים בציפיות הריבית של הפדרל ריזרב בארה"ב - 25%

האטה חדה של הצמיחה העולמית - 20%

הבנק הצרפתי מעריך כי ההסתברות ל"נחיתה קשה" (האטה חדה בצמיחה) של הכלכלה הסינית נשארת גבוהה ועומדת על כ-30%. "הפוטנציאל לטעויות במדיניות ממשלת סין ממשיך להיות גדול, במיוחד עכשיו לאחר התפרצות הבועה החדשה בשוק הנדל"ן", כך כתבו בדו"ח אנליסטי סוסייטה ג'נרל, בראשותם של פטריק לגלאנד ומיכלה מרקוסן. זאת על אף ש"הרשויות להוטות להתמודד עם סכנת האשראי הבעייתי".

האטה חדה מהצפוי של צמיחת הכלכלה השנייה בגודלה בעולם עלולה להדהד ברחבי העולם. כלכלני הבנק כינו את התופעה "ברבור שחור" - מטפורה לאירוע אשר מהווה איום על הכלכלה. בשורה התחתונה, הבנק הצרפתי צופה כי כלכלת סין תצמח ב-6.5% השנה, הערכה שעולה בקנה אחד עם הקונצנזוס.

 

נוסף על כך, כלכלני הבנק מעריכים כי אי-הודאות הפוליטית באירופה מהווה סיכון כבד לכלכלה העולמית ואף עלולה להאט את קצב הצמיחה העולמי. זכייתו של איש ימין קיצוני באוסטריה החודש ומשאל העם המתקרב לגבי "הברקסיט" מערערים, לדעתם, את היציבות הפוליטית באזור. בבנק מעריכים כי קיימת הסתברות של כ-40% לתרחיש זה. "עם אג'נדה פוליטית מאוד ברורה בקשר לרבעונים הבאים, הסיכון של האירועים הרבים שצפויים להתרחש החודש באירופה נותר גבוה, בין אם מדובר ב"Brexit" משאל העם בבריטניה ב-23 ביוני או הבחירות בספרד ב-26 ביוני". עם זאת, בבנק מעריכים כי הצמיחה ב-19 מדינות גוש האירו תעמוד על 1.6% בשנת 2016, גם כאן עולה בקנה אחד עם הערכות הקונצנזוס.

"הברבור השחור" הנוסף עבור הכלכלה יכול להיות תמחור מטעה של ציפיות השוק לגבי העלאות הריבית של הפד. בעוד המשקיעים מעריכים כי הפד יעלה את הריבית במהלך החודשים הקרובים, בסוסייטה ז'נרל מאמינים כי הריבית לא תעלה לפני דצמבר השנה. "אם הפד שולח מדי פעם מסרים ניציים בהודעתו, השוק מתמחר מחדש את הסיכוי להעלאה ולעיתים באופן פרוע מדי", כך הסבירו כלכלני הבנק.