ליימן שליסל נכנסה לרשימת הספקים הגדולים לפי חוק המזון

המשמעות: איסור לסדר את המוצרים, להתערב במחיר, בשטח המדף ובהיקף הרכישות ברשתות ■ ואולם, לאחרונה אישר משרד הממונה לליימן שליסל פטור זמני מהאיסורים, בכפוף למגבלות, עד סוף יוני

ליימן שליסל / צילום:אייל פישר
ליימן שליסל / צילום:אייל פישר

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, החליטה להכליל לראשונה את חברת ליימן שליסל ברשימת הספקים הגדולים לפי חוק המזון.

ליימן שליסל מצטרפת בכך לרשימה ארוכה, הכוללת בין היתר את תנובה, שטראוס, החברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל) ואסם.

ליימן שליסל היא יבואנית השוקולדים והממתקים הגדולה בישראל. לחברה מחזור מכירות שנתי של 500 מיליון שקל (ללא מע"מ) והיא מעסיקה 530 עובדים.

אין מדובר בהכרזה רשמית בלבד, אלא בהכרזה שיש לה משמעויות מרחיקות לכת בכל הקשור ליחסים העסקיים שבין ספק לרשתות השיווק. חוק המזון קובע שורה ארוכה של איסורים החלים על ספקים גדולים, ובראשם איסור לסדר את המוצרים ברשתות ואיסור על התערבות במחיר לצרכן, בשטח המדף ובהיקף הרכישות של מצרכיו של הספק כאשר הם נמכרים אצל קמעונאי גדול.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי ממש במקביל, ורגע לפני כניסתה של הלפרין לתפקידה, אישר משרד הממונה לליימן שליסל פטור זמני מהאיסורים הקבועים בחוק, בכפוף למגבלות, עד סוף יוני 2016, עם אפשרות להארכה עד סוף השנה הנוכחית, שלאחריה ייתכן כי ליימן שליסל תצא מהרשימה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בסוף 2015, ליימן שליסל בדרך לאבד את הזיכיון על קבוצת המותגים החזקים ביותר שלה - מותגי פררו רושה - לאחר שהחברה העולמית החליטה לפתוח נציגות עצמאית בישראל. בשלב זה היא מחזיקה בזיכיון רק עד סוף החודש, אך לא מן הנמנע כי לאחר מכן היא תשמש כמפיצה של המותגים. הנושא עדיין לא סוכם עם החברה העולמית.

מותגי פררו רושה כוללים את שוקולד פררו רושה, ממרח השוקולד נוטלה, סוכריות טיק-טק, שוקולד קינדר, בואנו, רפאלו ודופלו. לפי הערכות, מותגים אלה אחראים ל-200 מיליון שקל ממחזור המכירות הכולל של ליימן שליסל. אם יופסק השיווק של פררו רושה, מחזור המכירות הכולל צפוי לצנוח ב-40% ולעמוד על 300 מיליון שקל.

המשמעות היא שמחזור המכירות של החברה לחנויות המזון המוגדרות בחוק יהיה נמוך מרף של 300 מיליון שקל, כיוון שליימן שליסל מוכרת גם לקיוסקים שאינם נכללים בחישוב של מחזור המכירות לצורך הגדרה כספק גדול.

הפטור שניתן לחברת ליימן שליסל כרוך בכמה מגבלות. היא תוכל לסדר את מוצריה בחנויות של קמעונאי גדול, אך הדבר ייעשה לפי הוראות של הקמעונאי הגדול בנוגע לסידור המצרכים. כמו כן, החברה תהיה רשאית לסדר את המוצרים במדף ובמחסן של קמעונאי גדול, לסמן מחיר לצרכן שקבע הקמעונאי וכן לנהל את ההזמנות וחידוש מלאי המוצרים.

לפי החלטת המשרד הממונה, אם ליימן שליסל לא תמשיך בפועל לייבא, לשווק או להפיץ את מוצרי פררו מיולי, הרי שהפטור יהיה בתוקף עד סוף השנה הנוכחית. כמובן, אם ליימן שליסל תסכם על הפצת מוצרי פררו רושה עם החברה העולמית, הפטור לא יהיה בתוקף.