"מה כחלון רוצה? ממשלות ישראל העלו את מחירי הדירות"

"אנחנו מתפייסים עם האוצר והממשלה - ואז שר האוצר תוקף אותנו?", תהה רוני בריק בתגובה לדברי השר ■ כחלון טען אתמול כי רק הזוגות הצעירים רוצים בהצלחת תוכנית "מחיר למשתכן" ■  מדריך מס רכישה

ועידת  הנדל``ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך
ועידת הנדל``ן - רוני בריק, נשיא התאחדות בוני הארץ / צילום: צילום מסך

"אני שומע שאנחנו אינטרסנטים. שתוקעים מקלות בגלגלי הממשלה, כי אנחנו לא רוצים שמחירי הדירות יירדו. אני רוצה להסביר שאנחנו אינטרסנטים גאים מאוד. אנחנו לא כל שנתיים עושים תפקיד אחר כמו שרים. אנחנו נמצאים כאן עשרות שנים. אנחנו גאים בתרומה למדינה ובבנייה. שאף אחד לא ילמד אותנו שיעור בענף הנדל"ן".

כך אמר היום (ה') נשיא התאחדות בוני הארץ, רוני בריק, בהתייחסות ראשונה לדברי שר האוצר, משה כחלון, אתמול (ד') בנתניה. נזכיר כי שר האוצר אמר כי חוץ מהזוגות הצעירים אין אף אחד שרוצה שתוכנית "מחיר למשתכן" תצליח, וכי הקבלנים והבנקים מנסים להכשיל אותה.

"מי העלה את מחירי הדירות? ממשלות ישראל בשנים האחרונות. אנחנו מתפייסים עם האוצר והממשלה ואז שר האוצר תוקף אותנו? הרווח הקבלני של קבלני הביצוע יורד, וגם של היזמים. מדברים על כמה אנחנו מרוויחים ושוכחים שמי שהפקיע מחיר של קרקעות זו המדינה".

בריק המשיך ותקף את הדברים של שר האוצר אמש והוסיף: "שכל אחד יקום בבוקר ויסתכל במראה וישאל מה הוא עושה כדי לפתור המשבר. אנחנו לא הבעיה אלא הפתרון, וחבל שיש מי שלא מבין את זה. אנחנו רוצים יציבות מחירים, העלייה במחירים גורמת לנו סיכונים ונזק, ומי שלא מבין את זה - חבל".

"אנחנו מעוניינים בהצלחה של שר האוצר, של קבינט הדיור ושל מטה הדיור ואביגדור יצחקי. האינטרס שלנו הוא שהממשלה תצליח. אנחנו רוצים קרקע זמינה לבנייה, ואנחנו מתמודדים עם עובדים שאין לנו, אשראי שאין לנו, לוחות זמנים שהם לא לוחות זמנים. אנחנו לא האויב. נמשיך להיאבק על הדברים שמפריעים. לא נתעלם. רוצים להעלות את מספר התחלות הבנייה ואנחנו אלו שנבנה אותן".

 

אורי דורי, יו"ר מכון התקנים, התייחס גם הוא לדברי כחלון אתמול (ד') ואמר: "אנחנו לא נגדו אלא איתו", אמר דורי בהתייחס לדברי שר האוצר,  "אני חושב שאולי הוא עשה טעויות, ועושה טעויות כי כולם עושים טעויות, אבל הוא לקח לידיו לטפל בכשל השוק הגדול ביותר בישראל, מבחינה חברתית וגם כלכלית. אי אפשר להשלים עם מצב שבו זוג צעיר יחשוב שבברלין יותר טוב ויעזוב. הוא מבורך בזה שפועל בנושא ואני מקווה שבסוף יתאפס לכיוון הנכון והמשבר ייפתר".

הפתרון להגדלת היצע לטווח הארוך הוא התחדשות עירונית

ח"כ אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, דיבר על ההתחדשות העירונית ועל כך שהיא צריכה להיות חלק ניכר מפעילות הקבלנים וגם על תוכנית אסטרטגית להגדלת ההיצע בטווח הארוך.

"מדברים השנה שיהיו 53 אלף התחלות בנייה. זה יפה אבל עד שלא נתחיל בלפחות 60 אלף דירות מדי שנה לא נראה את הפתרון. חוץ מזוגות צעירים יש גם 30 אלף עולים מידי שנה, וזה גם הצפי לשנים הבאות ויש גם זוגות מתגרשים. הביקוש הוא למעלה מ-60 אלף דירות בשנה, עוד לפני סגירת הפער הקיים. מחיר למשתכן היא תוכנית חשובה שנותנת פתרון למי שנפגע הכי קשה".

"אבל היא לא נותנת פתרון להגדלת ההיצע בטווח הארוך. הפתרון לזה היא ההתחדשות העירונית. אני חושב שאנחנו מגיעים למצב שכל קבלן או יזם צריך שכ-25% מהפעילות שלו לפחות תהיה בהתחדשות עירונית. זה כר נרחב לגידול הפעילות. במהלך יולי הקרוב נאשר את הקמת הרשות להתחדשות עירונית.  לראשי הראשויות גישה מעורבת כלפי התחדשות עירונית. יש פטור מסויים מהיטל השבחה, ויש צורך בהגדלה ושיפור תשתיות. צריך לדבר על זה, ולתת למעלה מ-20 אלף שקל תמריצים ליחידת דיור לרשות המקומית כדי שתוכל לקדם את התוכניות הללו".