תדהמה בוול סטריט: הכלכלה ייצרה רק 38 אלף מקומות עבודה

(עדכון) התחזיות דיברו על התווספות של 159 אלף משרות בחודש החולף ■ שיעור האבטלה בארה"ב 4.7% ■ באמצע החודש: החלטת הריבית של הפד

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

(עדכון) דוח תעסוקה קשה התפרסם בארה"ב, הכלכלה האמריקאית ייצרה בחודש מאי 38 אלף מקומות עבודה חדשים בעוד התחזיות היו להתווספות של 159 אלף מקומות עבודה חדשים. בחודש אפריל התווספות לכלכלה האמריקאית 160 אלף מקומות עבודה חדשים. שיעור האבטלה ירד לרמה של 4.7%, נתון חיובי.

יש לציין כי הממוצע ב-2016 עומד בינתיים על 192 אלף משרות חדשות בחישוב חודשי, לעומת 229 אלף ב-2015 ו-251 אלף ב-2014.

עם זאת, מאחורי דוח הנוכחי מסתתר נתון חשוב: כלכלנים חישבו כי בשל שביתת הענק בענקית התקשורת וריזון, 35,100 עובדים של החברה נרשמו כלא מועסקים בחודש מאי.

בצד כל אלה, יש המדגישים, כולל בכירים בפד, כי דרושה הוספה של 80 אלף משרות בלבד על מנת לשמור על שוק עבודה בריא ושיעור אבטלה נמוך.

 

מכל מקום, כלכלנים מעריכים כי הדוח יהווה גורם משמעותי בהחלטת הפד באמצע החודש האם להעלות את הריבית בארה"ב או לא. דוח טוב יחזק את ההערכות כי כלכלת ארה"ב במצב איתן וכי היא עשויה לעמוד בעוד העלאת ריבית, כשמנגד דוח חלש יאותת על שוק עבודה שאינו במצב שפיר כל כך.

נגידת הפד ג'נט ילן צפויה לשאת דברים ביום ב' הקרוב, בהזדמנות האחרונה לשמוע את בכירי הבנק הפדרלי טרם ישיבת הריבית ב-14-15 ביוני. כעת מאותתים החוזים העתידיים על גובה הריבית על סיכוי של 20% להעלאת ריבית בחודש יוני ו-60% להעלאה בחודש יולי.