חברות היי-טק ישראליות גייסו 656 מיליון דולר בכחודשיים

זאת לעומת גיוס של 997 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ■ 8 חברות, 3 ימי עסקים מתחילת חודש יוני - וגיוס של 108 מיליון דולר

מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק
מונית גט טקסי / צילום: : רונן בוידק

אובר וגט. גט ואובר. אובר וגט. גט ואובר, וקצת ביומד אולי. אלו שתי החברות שהניעו בשבועות האחרונים את מצעד ההשקעות בחברות סטארט-אפ - זרות וישראליות כאחד - ואפשר להגיד שהן המנוע מאחורי גל גיוסי הטק ששוב התעורר לאחרונה (ולא משינה ממש ארוכה).

כשחברה כמו אובר (Uber), שכבר זוכה לתג מחיר בר וויכוח של 70 מיליארד דולר (הרבה יותר מטבע הישראלית...), מקבלת הזרמת הון בודדת של 3.5 מיליארד דולר, הגדולה ביותר לחברה פרטית; וכשחברה כמו גט הישראלית (Gett, לשעבר גט טקסי) מקבלת צ'ק בודד של 300 מיליון דולר - אחד השמנים ביותר שקיבלה חברה ישראלית - לא פלא שחברות טק אחרות ולא משנה במה הן עוסקות, ממשיכות לגייס. הקדמה הטכנולוגית כאן להישאר, ואולי לא לכל פתרון יש שוק מספיק גדול, אך העתיד טמון ברובו בהתפתחויות טכנולוגיות ותשואה גבוהה יש בעיקר בהשקעות בחברות טק צעירות.

ונכון, ההשקעות באובר ובגט אינן הון סיכון, לפחות לא טהורות. באובר המשקיעה היא קרן ההון הממשלתית של ערב הסעודית, ואילו בגט המשקיעה היא יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן, אך השקעה היא השקעה, ואין ספק ששתי אלו דוחפות את המשך השקעות ההון סיכון בחברות טק צעירות. הזהות של המשקיעה בגט, אגב, היא זו שממדרת אותה מרשימת סך גיוסי הון סיכון של חברות ישראליות ש"גלובס" מרכיב.

וכך קרה שמתחילת יוני, החודש הנוכחי, וזה אומר רק שלושה ימי עסקים (רביעי-שישי) 8 חברות ישראליות כבר הודיעו על גיוסי הון, סך כולל של 108 מיליון דולר - מכובד עבור תקופה שכזו (ואולי זה בליץ לפני השקט של חופשת הקיץ הקרבה...). כך או אחרת, ההתפלגות של 8 חברות אלו די מגוונת: חברה אחת שגייסה מעל 25 מיליון דולר (פי 2 ליתר דיוק); חברה אחת שגייסה מעל 10 מיליון דולר); ושש שגייסו מתחת לעשרה מיליון דולר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת הרבעון השני (אפריל עד כה), 58 חברות גייסו 656 מיליון דולר, וזאת לעומת 79 חברות וסך גיוס של 997 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה. וכן, זוהי השוואה שמעידה על האטה שאכן קיימת, אך זו האטה שלא עוצרת לחלוטין את השקעות ההון סיכון בחברות טק.

כל הגיוסים מתחילת יוני
 כל הגיוסים מתחילת יוני