"פוטין יצא מסוריה, והחלטה של ועדת ערר עוד לא קיבלתי"

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, התייחס בכנס הנדל"ן לצעירים לקשיים בעבודה מול הרשויות המקומיות ומול גורמי המדינה

יקי אמסלם / צילום: איל יצהר
יקי אמסלם / צילום: איל יצהר

במסגרת כנס הנדל"ן לצעירים של הבית האקדמי, שהתקיים היום (ב') בהרצליה, עלה על הפרק נושא החיכוך בין תוכניות הממשלה מחד, התנהלות הרשויות המקומיות מנגד וגם התנהלות הקבלנים מול שניהם. הקבלנים מצידם טוענים לא פעם כי המדינה מדברת על הצורך בהגדלת ההיצע, אך במקביל ראשי הרשויות מסרבים לדבר באותה השפה ונמנעים לאשר בקשות להקלת שבס המאפשרת תוספת יחידות דיור בפרויקטי בנייה חדשים.

במסגרת הכנס אישרה ראש המועצה המקומית גני תקווה, ליזי דלריצ'ה, כי היא מסרבת לבקשות שבס ואמרה: "אני לא מאשרת שבס. נקודה. אם המדינה לא עושה את מה שהיא צריכה לעשות, אם יש כביש שלא בונים, ואנשים לא יוכלו לצאת מהבית, אני לא יכולה לאשר. יש פופוליזם ואמירות, אבל עד שלא באמת יעשו הכול כדי שהתשתיות יאפשרו לתושבים לצאת מהבית, לא נאשר. הרי בסוף היום הם באים בטענות לא לממשלה אלא לראש הרשות שלהם".

יקי אמסלם, מנכ"ל קבוצת אלמוג, התייחס לקשיים בעבודה מול הרשות ומול גורמי המדינה: "אנחנו רוקדים כל היום בין האמירות של ראשי הערים לאמירות של המדינה. אין פרויקט שאין בו מאבקים עם חברת החשמל על חיבור לחשמל. עבודת הפקידים איטית מאוד. מערכת קבלת ההחלטות ברשויות המקומיות איטית. אפילו שראשי העיר מקדמים, לפעמים אתה חייב להגיע גם לועדה המחוזית ושם אין תאריך קצה. זה לוקח שנים. הגענו למצב בעיר ספציפית, שיש התנגדות לחניה בפרויקט. ועדת ערר התכנסה רק אחרי חודשיים, אחר-כך עוד חודשיים לקבל החלטה. בינתיים אני מחכה ולא יכול להתקדם. פוטין נכנס לסוריה, פוטין יצא מסוריה, והחלטה של ועדת ערר עוד לא קיבלתי". 

נושא נוסף שנידון במסגרת הכנס היה ההתחדשות העירונית. עופר ברקוביץ, סגן ראש העיר ירושלים, התייחס לפרויקטי פינוי-בינוי בבירה ואמר: "התחדשות עירונית היא העתיד. הבעיה שמדובר בפרויקטים מורכבים וארוכים. יש מקומות עם ערכים כלכליים בעייתיים שעשויים למנוע קידום הפרויקט. אני פניתי למשרד האוצר, ולראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, לאפשר קרקע משלימה לפרויקט, גם במקום בו ערכה הכלכלי יהיה גבוה יותר".

בתגובה לדברים ענה יצחקי: "בראשון-לציון נעשה פרויקט ענק של פינוי-בינוי, עם קרקע משלימה שהעירייה קיבלה בשכונה צמודה, עם ערך קרקע גבוה יותר. אנחנו רצינו להעביר החלטה גורפת לאפשר קרקע משלימה בכל מקום. אבל החלטנו בסוף שנבחן כל מקרה לגופו. ההסבר לכך הוא שיש לנו דילמה, הרי כל מגרש פנוי שיש לנו אנחנו משווקים במתכונת מחיר למשתכן. אבל בפינוי-בינוי, נוכל לקבל אולי אפילו יותר יחידות דיור. אז בכל מקום נשקול את האפשרות הזו".

אייל אוכמן, יזם תמ"א 38 ופינוי-בינוי ויו"ר איגוד חברת תמ"א 38 בלשכת המסחר תל-אביב, התייחס לאי-הוודאות בכל תחומי ההתחדשות העירונית ואמר: "קשה ליזום ולפעול בלי וודאות. צריך לקבוע שכל עיר תיזום תוכנית על-פי סעיף 23 ונדע איפה אפשר לעשות תמ"א 38 ואיפה לא. מסמכי המדיניות שמפורסמים על-ידי חלק מהערים בעייתית, כי מסמך המדיניות הראשון לא דומה לשני, ומסמך מדיניות של 2015 לא דומה לזה של 2016. בלי וודאות אי-אפשר לעבוד בתחום הזה".