"שיעור הכסף שחוזר לציבור ממפעל הפיס נמוך מהמקובל בעולם"

גורם בוועדה הבודקת את ההימורים: האזרחים בישראל מהמרים יותר מאשר בעולם ■ יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס: "שהאוצר ישלים את הכסף שיחסר לרשויות"

מבנה שנבנה בכספי מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי
מבנה שנבנה בכספי מפעל הפיס / צילום: תמר מצפי

"אני תומך בהחלטת שר האוצר לבטל את משחקי ההימורים באמצעות מכונות. עם זאת, אני מצפה שהוא יידע להביא לרשויות המקומיות, ממקורותיו שלו, את הכסף שייגרע מהכנסות מפעל הפיס בעקבות הפסקת המשחקים במכונות המזל. מדובר בכ-600 מיליון שקל בשנה" - כך אומר יו"ר מרכז השלטון המקומי ויו"ר עיריית מודיעין, חיים ביבס, על רקע החלטת כחלון על ביטול משחקי ההימורים של מפעל הפיס באמצעות מכונות המזל.

כ-500 מכונות מזל פזורות בכ-150 אתרים ברחבי הארץ, והן מופעלות על-פי היתר שקיבל מפעל הפיס ממשרד האוצר, הגוף המפקח עליו מטעם המדינה.

באוצר שואפים לצמצם את היקף ההימורים הבלתי חוקיים במדינה, וועדה מיוחדת בראשות מנכ"ל המשרד, שי באב"ד, צפויה להגיש טיוטת המלצות לתגובות הציבור בעוד כשבועיים. פעילות הוועדה מתמקדת בבעיית ההתמרות להימורים וביעילותם הכלכלית של שני גופים ההימורים החוקיים במדינה, מפעל הפיס, שבבעלות השלטון המקומי, והטוטו, שהוא תאגיד ממשלתי.

גורם המקורב לוועדה אומר כי בדיקותיה העלו כי פעילותם של שני גופי ההימורים מתאפיינים בחוסר יעילות בהשוואה לגופי הימורים דומים שפועלים במדינות אחרות בעולם, ו"נמצא כי היחס בין הכסף שמושקע בהימורים והכסף שחוזר לאחר מכן לרווחת הציבור נמוך בישראל בשיעור ממוצע של כ-5% מרוב המדינות שנבדקו".

עוד טוען הגורם כי בהשוואה בינלאומית נמצא כי האזרחים בישראל מהמרים יותר מאזרחים במדינות אחרות, בעיקר בשל הפעלת מכונות המזל של הפיס וההימורים במרוצי סוסים של הטוטו: "מדובר בשני משחקים שבהם טווח הזמן שבין ההימור עצמו לבין תוצאותיו קצר מאוד וכמעט לא מתקיים. ירדנו לשטח וראינו אנשים שמהמרים באלפי שקלים ביום. מוטב לנקוט מהלך כזה גם אם הוא יוביל לצמצום בהיקף ההכנסות של מפעל הפיס", אמר.

"חצי משוק ההימורים לא חוקי"

הרווח של מפעל הפיס בשנת 2015 היה 1.7 מיליארד שקל. האוצר מקבל מסכום זה 46.25%, ומעביר את הכסף למשרד החינוך למען בינוי של כיתות לימוד וגני ילדים. סכום זהה המועבר לרשויות המקומיות משמש לבניית אולמות ספורט ומתקני ציבור ועוד כ-7% מההכנסות של הפיס מחולקים למלגות ומיזמים חברתיים שונים.

על-פי נתוני מפעל הפיס, בשנת 2015 הסתכמו מכירותיו בכ-8 מיליארד שקל. 9% ממכירותיו היו ממכונות המזל, והן היוו כ 24% מהרווח הנקי שלו.

"כבר לפני כשנה מרכז השלטון המקומי והנהלת הפיס הציגו תוכנית להגברת האכיפה לצמצום תופעת ההימורים הבלתי חוקיים", אמר ל"גלובס" גורם המעורב בנושא. "יבוא של מכונות מזל הוא דבר חוקי, וכל מי שרוצה יכול לייבא אותן באופן אישי. על כל מכונת מזל אחת שהפיס מפעיל, פועלות ברחבי הארץ עוד עשרות מכונות פיראטיות. חצי משוק ההימורים בישראל - לא חוקי".

הגורם הוסיף וטען כי התוכנית שהוצגה לאוצר נשארה על הנייר בלבד: "האוצר לא רצה לעשות עם התוכנית שהוצגה לו שום דבר, כדי שיהיה לו בידיים שוט מול הפיס והשלטון המקומי לקראת סוף 2016, אז ההיתר של מפעל הפיס, המתחדש כל 5 שנים, יסתיים. במצב כזה יהיה לו קל יותר לשפר עמדות מולו. התוכנית כללה הקמה של יחידת אכיפה, השקה של כרטיס חכם למהמר שיעקוב אחר היקף ההימורים של המשתמש בו ויגביל אותם מעל סכום מסוים, ואפילו שינוי בפריסת מיקום המכונות תוך הוצאתן משכונות שנמצאות במדרג חברתי-כלכלי נמוך. עדיין, רוב המכונות פזורות במקומות שבהם המדרג החברתי נחשב בינוני עד גבוה".

באוצר טוענים כי התוכנית למיגור תופעת ההימורים באמצעות מכונות המזל נועדה להיטיב עם השכבות החלשות וכי נמצא שבימים שבהם הביטוח הלאומי משלם קצבאות נרשם זינוק בהיקף ההימורים באמצעות מכונות.

במשרד האוצר התנערו היום (ג') מדיווחים על כוונותיו, לכאורה, להכניס יד לקופת מפעל הפיס בניסיון לצמצם חלק מהבור התקציבי שלו לשנתיים הקרובות. על-פי אותם דיווחים, יש בכוונת האוצר לדרוש מהפיס סכום שהיקפו נע בין 1 ל-2 מיליארד שקל מכספים שמיועדים לעבור בעתיד למיזמים שונים ברשויות מקומיות ברחבי הארץ.

"כספים שכבר התחייבו להם"

גורמים המעורים בנושא אמרו כי מדובר ב"כספים צבועים" בסכום כולל של כ-3.7 מיליארד שקל, שמפעל הפיס סימן אותם למען מימון מיזמים ברשויות. עד שמיזמים אלה ייצאו לדרך, הכספים נשמרים בקופת הפיס, וחלקם מושקעים באג"ח.

גורם המקורב לעבודת הוועדה שבראשות באב"ד דחה היום את הטענה כי בכוונת המשרד לדרוש חלק מסכומים אלה בתמורה לחידוש ההיתר למפעל הפיס בתחילת 2017: "אין שום דבר אופרטיבי בדבר הזה. במהלך כזה יש בעיות ולא מעט קשיים, שכן מדובר בכסף שמפעל הפיס כבר התחייב עליו, וכל ניסיון להוציא אותו משם יהיה כרוך הפעילות מאד מורכבת. קשה לראות במהלך כזה גם מוצא לבעיית הבור התקציבי, כי גם אם הוא ייצא לפועל, הרי שמדובר בהליך חד-פעמי, בזמן שהאוצר שואף להגדיל את הכנסות המדינה באופן קבוע".

ממפעל הפיס נמסר בתגובה כי "מפעל הפיס הוא חברה לתועלת הציבור השייכת לרשויות המוניציפליות, והיא פועלת על-פי הוראות הרגולטור - משרד האוצר. יודגש כי כל רווחי הפיס נחלקים בין הרשויות לבין המדינה, וכל החלטה שתתקבל על-ידי השלטון המקומי והאוצר תיושם על-ידי מפעל הפיס". 

שיחק להם המזל
 שיחק להם המזל