בג"ץ לשר החקלאות: נמק הגבלת דיג המכמורת בלי אישור הכנסת

דייגי המכמורת טענו בעתירתם כי המגבלה החדשה ברישיונות הדיג - לפיה נאסר עליהם לפעול בעומק של פחות מ-40 מטר - הוטלה באופן לא חוקי, משום שלא אושרה בוועדות הרלוונטיות

דייג ורשת / צילום: תמר מצפי
דייג ורשת / צילום: תמר מצפי

בג"ץ, בהרכב הנשיאה מרים נאור, אסתר חיות ודפנה ברק-ארז, הורה בשבוע שעבר על מתן צו ביניים נגד שר החקלאות אורי אריאל ופקיד הדיג במשרד החקלאות, והורה להם להסביר תוך 30 יום מדוע לא יבוטלו הגבלות חדשות שהוטלו ברישיונות לדייגי המכמורת, לפני שהתקנות אושרו בוועדת הכלכלה.

17 מתוך 23 דייגי המכמורת - שיטת גרירת רשת על קרקעית הים - טענו בעתירתם כי ברישיונות הדיג החדשים נוספה מגבלה חדשה, לפיה נאסר עליהם לפעול בעומק של פחות מ-40 מטר, לעומת מגבלת עומק של 15 מטר ששררה עד היום.

מגבלה זו, לטענתם, הוטלה באופן לא חוקי, משום שלא אושרה בוועדות הרלוונטיות בכנסת, ועדת הכלכלה וועדת הפנים. מגבלה זו פוגעת בעיקר ביכולת לתפוס חסילונים (שרימפס). בנוסף למגבלת העומק, נאסרה כליל הפעילות בחודשים יוני-יולי-אוגוסט, אחרי תקופת ההשרצה.

בתחילת פברואר הביא מנהל אגף הדיג, ניר פרוימן, את הנושא לוועדת הכלכלה, אולם חברי הוועדה ביקרו את הבקשה בחריפות, משום שלא הוצגו תוכנית ומחקרים רציניים. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, סירב לאשר את הבקשה להטלת המגבלה ואמר: "יש כאן מפלצת של בעיות שמתחילה בראש וראשונה מחוסר הידברות... דיון כל-כך מאכזב, לא אפוי, לא רציני.. אני אבקש לשבת עם השר כדי להבין את הסיפור".

הדיון בוועדת הפנים של הכנסת הסתיים באותו אופן, ויו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם, אמר: "הרושם שנוצר בפניי הוא שבאמת הנושא של הדיג במדינת ישראל לא מנוהל, לא מפוקח בכל הרמות. אני די המום, אבל כנראה שזה המצב".

ל"גלובס" נודע כי 17 מכמורתנים הודיעו כי הם מוכנים לצאת מהענף, והאוצר מציע להם פיצוי של 25 מיליון שקל, אבל הם דורשים פיצוי של 182 מיליון שקל. מגבלת ה-40 מטר מסייעת גם להקטין סיכונים לפגיעת מכמורות בצינור הגז, המוצב בים בעומק 30 מטר.

עורכי הדין נגה רובינשטיין ועמרי קאופמן ממשרד גולדפרב-זליגמן, שייצגו את המכמורתנים, אומרים: "אנו בטוחים שהמפתח לפתרון כולל והגיוני נמצא בידי שר החקלאות ויו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל. הצו על-תנאי שהוציא בג"ץ מחייב את הממשלה לבצע חישוב מחדש של פעילות המכמורתנים. בינתיים, הדייגים ועובדי הספינות מושבתים מפעילות ותעסוקה מאז ראשית החודש". 

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "בראשית הדברים יובהר כי בניגוד למה שנכתב, בג"ץ לא הוציא צו ביניים אלא צו על-תנאי, אשר בשלב זה אינו משנה את ההגבלות שנקבעו ברישיונות הדיג, ואלה עומדות בעינן ללא כל שינוי.

"משרד החקלאות עושה מאמצים רבים לשמירה על משאב הדגה והסביבה הימית, ולאחר התייעצות עם גורמים שונים, לרבות משרד המשפטים, נקבעו ההגבלות ההכרחיות והמידתיות לטווח המיידי. מטרת ההגבלות היא לשמור על הדגה מהידרדרות חמורה, תוך איזון וצמצום הפגיעה בדייגים.

"סוגיית סמכות שר החקלאות ומנהל אגף הדיג בפרט נבחנה בשתי עתירות בבג"ץ, ובשתיהן העותרים מחקו את עתירתם כפי שהוצע בבג"ץ. במקרה שבג"ץ יקבע אחרת, המשרד ינהג על-פי ההחלטה שתתקבל, ובכל עת ימשיך לפעול לתיקון תקנות הדיג בכדי לתת את המענה הראוי עבור הציבור לטווח הארוך".