דירוג המותגים: גוגל חוזרת לפסגה, פייסבוק מזנקת לחמישייה

אפל יורדת למקום השני ואמזון מטפסת למקום השביעי בדירוג BrandZ ל-2016 ■ מותגי הבנקים וחברות הנפט והגז רשמו את ירידות השווי החדות ביותר

אחרי שנה שבה הבכורה עברה לאפל, גוגל חוזרת למקום הראשון ברשימת 100 המותגים הגלובליים המובילים ב-2016, BrandZ, של חברת המחקר מילוורד בראון.

כמו בשנה שעברה, מותגי הטכנולוגיה ממשיכים לאכלס את העשירייה הראשונה, אם כי IBM רושמת צניחה של 8% בשוויה ויורדת שישה מקומות. השנה נכנסו לעשירייה שתי שחקניות גדולות, פייסבוק (מקום חמישי) ואמזון (מקום שביעי). בנוסף, לפי BrandZ, המותגים הגדולים רושמים ביצועים טובים יותר משוק ההון. מאפריל 2007 תפח שוויים של 100 המותגים המובילים ב-106%, לעומת עלייה של 61% ב-S&P 500. להלן המגמות המשתקפות בדירוג:

מעפילים מצטיינים

שווי המותג של סטארבקס, אמזון ופייסבוק זינק. הנסיקה בסך 59% בשווי אמזון נובעת חלקית מיכולתה ליצור ביקוש ולא רק מהיכולת להיענות לביקוש, לדברי אלספת צ'אונג, מנהלת הערכת שווי חברות במילוורד בראון. היא מציינת כי שירות המשלוח תוך שעה יוצר לחץ על קמעונאיות אחרות, וכי כניסתה לתחום הלוגיסטיקה יוצרת איום על ספקיות שירותי המשלוחים UPS, FedEx ו-DHL.

פייסבוק, ששוויה זינק ב-44%, השיקה פיצ'רים חדשים, כמו התראת אסון, שמאפשרת למשתמשים ליידע במהירות על מצב ביטחונם האישי. חדשנויות כאלה מגבירות את חשיבותה של חברת המדיה כאמצעי אינטגרלי לתקשורת עולמית, ומעלות את ערכה בקרב המפרסמים.

סטארבקס, ששוויה העפיל ב-49% וזיכה אותה במקום ה-21 בדירוג, התפתחה מבית קפה למקום שבו יכולים אנשים לבלות בכל שעות היום.

מגזרים: אין ואאוט

המגזר שמעמדו משתפר בקצב הגבוה ביותר הוא הביגוד. החברות המובילות הן נייקי בתחום בגדי הספורט, וזארה, שה"פאסט פאשן" שלה צובר פופולריות גוברת בסין.

מגזרי הטכנולוגיה והטלקום נמצאים בעלייה, וכן כמה חברות מזון מהיר כמו סטארבקס ומקדונלד'ס, ששווי המותג שלה גדל ב-9% אף שדירוגה נותר בעינו.

הירידות החדות ביותר בשווי המותג נרשמו בחברות הנפט והגז, שעדיין סובלות ממחירים נמוכים בשוקי הסחורות, וכן בבנקים, המתמודדים עם תחרות גוברת ממערכות תשלום כגון פייפאל, ששווי המותג שלה המריא ב-35%.

15 סינים, הודי אחד

15 מותגים סיניים נמצאים ברשימה - מותג אחד יותר מאשתקד, ועלייה חדה בהשוואה למצב לפני עשר שנים, כשצ'יינה מובייל הייתה המותג הסיני היחיד.

הכללתם של המותגים הסיניים באה בעיקר על חשבונן של חברות אירופיות, והדבר מאותת על שינוי בעוצמה הכלכלית. ברשימת ה-100 יש רק מותג הודי אחד - בנק HDFC. מותגים רוסיים, מקסיקניים וברזילאיים נפלטו מהרשימה בשנים האחרונות, מה שמשקף את השינויים לרעה בשווקים המתעוררים.

ארה"ב ממשיכה להיות ביתם של המותגים הגדולים ביותר, ושווי עשרת המותגים המובילים שלה תפח ב-2016 ב-10% ל-1.3 טריליון דולר. עשרת המותגים המובילים בבריטניה, ובראשם וודאפון, איבדו 8% משוויים. המותגים ביבשת האירופית - בהובלת קבוצת התוכנה הגרמנית SAP - טיפסו ב-5%. שוויים הכולל, בסך 360 מיליארד דולר, של 10 המותגים המובילים באסיה, בהובלת טנסנט, צ'יינה מובייל ועליבאבא, היה נמוך ב-10% בלבד משוויים של המותגים המובילים באירופה.

וואווי כובשת

צרכנים רבים מסביב לעולם מעדיפים לקנות תוצרת מקומית, והדבר תרם להגדלת שוויים של מותגים כאלה. הם קרובים לשוקי הבית שלהם, והדבר מאפשר להם להגדיל את נתח השוק על חשבון מותגים עולמיים. כמו כן, לפי BrandZ, המותגים המקומיים כובשים נתח שוק באזורים חדשים.

כך, קבוצת הטכנולוגיה הסינית וואווי כבשה חלק מנתח השוק של אפל וסמסונג. שווי המותג של וואווי קפץ ב-22% - ל-19 מיליארד דולר, והיא נסקה 20 מקומות בדירוג, למקום ה-50.

המותגים הגלובליים הגדולים-2016
 המותגים הגלובליים הגדולים-2016