בג"ץ חייב את הממונה על ההגבלים לאכוף מדיניות "המחיר המופרז"

השופט חנן מלצר: הקפאת האכיפה של "המחיר המופרז" עד להשלמת הבחינה מחדש של גילוי הדעת, סותרת את ההכרעות השיפוטיות של בתי המשפט בנדון

מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

בג"ץ כפה הערב (ה') על רשות ההגבלים העסקיים להמשיך לאכוף את מדיניות "המחיר המופרז". השופט חנן מלצר הורה לרשות ההגבלים ולממונה עליה, עו"ד מיכל הלפרין, להמשיך לאכוף את מדיניות "המחיר המופרז", לפיה יוטלו קנסות על מונופולים שיגבו מחירים מופרזים. כל זאת - עד לדיון בעתירה שהוגשה כנגד עיסוקה של הממונה על ההגבלים בנושא, בשל ניגוד עניינים שהיא לכאורה מצויה בו. 

מלצר מותח ביקורת על החלטת הממונה הלפרין שלא לאכוף את מדיניות "המחיר המופרז" עד לסיום הליך השימוע הציבורי. "קביעה זו איננה מתיישבת לכאורה עם מה שעולה מהחלטות שיפוטיות תקפות, שניתנו מספר ימים קודם לפרסום ההזמנה להערות הציבור, ולפיכך ומטעמים נוספים שפורטו בעתירה, היא מותלית עד החלטה אחרת".

ההחלטה ניתנה במסגרת עתירה לבג"ץ שהגישו פרופ' ירון זליכה ועו"ד אופיר נאור בחודש שעבר, במסגרתה דורשים השניים לבטל את החלטת הממונה "לבחון מחדש" את המדיניות בעניין מונופולים.

העותרים טוענים כי בעצם עיסוקה בנושא, "מפרה הלפרין, בבוטות ובריש-גליי, את הסדר הניגוד שנחתם עמה, קודם וכתנאי לכניסתה לתפקיד הממונה". זאת, משום שלפי הסדר זה מנועה הלפרין מלטפל בעניינים המשפיעים על תנובה, מאחר שייצגה את החברה עד לאחרונה בכובעה כעורכת דין בשוק הפרטי. תנובה היא גורם דומיננטי בשוק המזון ומונופול בתחום מוצרי החלב, ולכן ביטול גילוי הדעת של פרופ' גילה, הממונה הקודם על ההגבלים, בעניין המונופולים, צפוי להשפיע ישירות על תנובה.

בנוסף, נטען בעתירה כי ניסיונה של הלפרין לשנות את המדיניות בעניין המונפולים מנוגדת להחלטת בית המשפט המחוזי לאחרונה, בה אושר לנהל תביעה ייצוגית נגד תנובה בגין גביית מחיר מופרז של קוטג'.

באמצעות עורכי הדין שחר בן-מאיר, יצחק אבירם, דוד דנינו ורנן גרשט, נטען בעתירה כי מדובר בניסיון לרוקן מתוכן את השלכותיה של החלטת בית המשפט בעניין הקוטג' ולמעשה לרוקן מתוכן חוק של הכנסת על-ידי גורם ממשלתי. "הרשות אינה יכולה להחליט אילו חוקים של הכנסת 'אינם מוצאים חן בעיניה'... התנהלות כזו מהווה פגיעה חמורה וקשה בכל המבנה החוקתי של מדינת ישראל", נטען בעתירה.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, בירכה על החלטת בג"ץ. "המהלך של הלפרין נעשה בחופזה ובאופן לא תקין, והוא פסול מיסודו. אני קוראת לממונה להפנים שטובת הציבור עולה על טובת המונופולים. בג"ץ מאשר את מה שטענתי מיד עם פרסום גילוי הדעת 1/14 - מעל המהלך של הלפרין להפסיק לאכוף מחיר מופרז מתנוסס דגל שחור".

גלאון הוסיפה: "מהלכיה האחרונים של הלפרין מטילים ספק רב בנכונותה להילחם בריכוזיות המשק וביוקר המחיה, ופסיקת בג"ץ מאששת חששות אלה".