שאלת השאלות: האם בריטניה צריכה להישאר באיחוד האירופי?

בעוד 10 ימים ייקראו אזרחי בריטניה להשתתף במשאל העם על עתידה של הממלכה ■ מהן הסוגיות המרכזיות שעל הפרק, מי רוצה שבריטניה תעזוב את האיחוד, ומי מעוניין שתישאר

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

למה נערך משאל העם בבריטניה?

ראש הממשלה דיוויד קמרון הבטיח לערוך משאל עם על הישארות בריטניה באיחוד האירופי כשהוא זכה בבחירות של 2015, בתגובה לקריאות גוברות של חברי פרלמנט שמרנים ושל המפלגה העצמאית, UKIP, שטענו שמשאל העם האחרון בנושא נערך ב-1975. האיחוד האירופי השתנה מאז מאוד, וקיבל יותר שליטה על חיי היומיום שלנו, לטענתם. קמרון אמר: "הגיע הזמן שהעם הבריטי יאמר את דברו. זהו הזמן ליישב את השאלה הזו בפוליטיקה הבריטית".

אלה חמשת הנושאים העיקריים שבוויכוח:

הגירה - גל המהגרים שהזמינה הקנצלרית הגרמנייה אנגלה מרקל הוא מקור לחששות של בריטים רבים. יותר ויותר אזרחים בריטים טוענים שהמדינה צריכה לצמצם את כמות המהגרים אליה. נתוני בנק HSBC מראים שההגירה נטו מהאיחוד האירופי לבריטניה במחצית הראשונה של 2015 הייתה 180,000 בני אדם, שיא היסטורי חדש.

מסחר - אלו שמצדדים בעזיבה של האיחוד טוענים שבריטניה יכולה להשיג עסקאות סחר עם מדינות כולל ארה"ב וסין ללא המגבלות של האיחוד האירופי. אלו שמתנגדים לברקזיט מדגישים את יכולתה של בריטניה להימנע ממכסים כחברת האיחוד.

רגולציה - תומכי הברקזיט מצביעים על העלות הגבוהה של הרגולציה האירופית. נטישת האיחוד תאפשר שליטה פוטנציאלית גבוהה יותר בחוקי עבודה, בריאות ובטיחות.

תקציב האיחוד וההטבות למדינות - בריטניה משלמת כעת דמי חברות של כ-55 מיליון ליש"ט או 80 מיליון דולר ביום לבריסל. הכסף הזה מוקצב במסגרת תקציב האיחוד ליוזמות צמיחה כלכלית ופיתוח, לאו דווקא בבריטניה. תומכי הברקזיט טוענים שאפשר להשקיע את הכסף הזה ישירות בבריטניה.

השפעה - תומכי הנטישה אומרים שלבריטניה אין השפעה רבה באיחוד האירופי, וכי יכולה להיות לה השפעה גדולה יותר כישות נפרדת.

מה תהיה שאלת משאל העם?

"האם הממלכה המאוחדת צריכה להישאר חברה באיחוד האירופי או לנטוש אותו?"

מי רוצה שבריטניה תעזוב את האיחוד?

הציבור הבריטי מפוצל כמעט שווה בשווה בשאלה הזו, לפי הסקרים האחרונים. המפלגה העצמאית הבריטית, UKIP בראשות נייג'ל פרג', שזכתה בבחירות האחרונות לפרלמנט האירופי, וקיבלה כמעט ארבעה מיליון קולות (13%) בבחירות הכלליות במאי 2015, מנהלת קמפיין לברקזיט. כמחצית מחברי הפרלמנט השמרנים, כולל חמישה שרי קבינט, וכמה חברי פרלמנט מהלייבור ומהדמוקרטים-ליברלים, תומכים גם הם בעזיבה, וכן בוריס ג'ונסון, לשעבר ראש עיריית לונדון, המשתייך למפלגת השמרנים.

למה הם רוצים שבריטניה תעזוב?

הם מאמינים שבריטניה סובלת מהחברות באיחוד, שלטענתם כופה יותר מדי תקנות על העסקים וגובה מיליארדי ליש"ט בשנה בדמי חברות עם תמורה מעטה. הם רוצים גם שבריטניה תקבל את השליטה המוחלטת על גבולותיה, ותצמצם את מספר מהגרי העבודה או אלו שמגיעים לחיות בה. אחד מעקרונות היסוד של החברות באיחוד האירופי הוא חופש התנועה, שפוטר מחובת אשרה כניסה ומגורים במדינה אחרת באיחוד. הם גם מתנגדים לרעיון של "איחוד הדוק יותר ויותר" ומה שהם רואים כמהלכים להקמת "ארצות הברית של אירופה".

מי רוצה שבריטניה תישאר באיחוד האירופי?

ראש הממשלה דיוויד קמרון רוצה שבריטניה תישאר באיחוד. 16 משרי הקבינט שלו תומכים בכך. המפלגה השמרנית התחייבה להיות נייטראלית בקמפיין - אך הלייבור, המפלגה הלאומית הסקוטית, הצפון-אירים והליברל-דמוקרטים תומכים כולם בהישארות. נשיא ארה"ב ברק אובמה תומך בהישארות בריטניה, כמו גם צרפת וגרמניה. כפי שצוין, הציבור הבריטי נראה חלוק בדעתו בנושא.

למה הם רוצים שבריטניה תישאר באיחוד?

הם טוענים שבריטניה מקבלת הטבות משמעותיות מחברות באיחוד - מכירת מוצרים למדינות האיחוד קלה יותר, וזרם המהגרים, שרובם צעירים ולהוטים לעבוד, מלבה את הצמיחה הכלכלית ומסייע למימון שירותים ציבוריים. הם גם מאמינים שמעמד בריטניה בעולם ייפגע מנטישה של האיחוד, ושהעתיד הביטחוני גם בטוח יותר במסגרת מועדון של 28 מדינות.

אז מה באמת עדיף לבריטניה?

זה תלוי איך מסתכלים על זה, כלומר מה שחושבים שחשוב. עזיבה של האיחוד תהיה צעד גדול - כנראה הרבה יותר גדול ממי שיזכה בבחירות. היא תשחרר את המדינה, או תדון אותה להרס כלכלי.

מה לגבי העסקים?

העסקים הגדולים, עם כמה חריגים, נוטים לתמוך בהישארות באיחוד, שמקילה עליהם להעביר כספים, עובדים ומוצרים ברחבי העולם. יו"ר BT, סר מייק רייק, עד לא מכבר נשיא קונפדרציית העסקים, אומר ש"אין חלופות אמינות" להישארות באיחוד האירופי. אחרים חולקים על דעתו, כמו לורד במפורד, יו"ר JCB, שאומר שנטישה תאפשר לבריטניה לשאת ולתת על הסכמי סחר "כמדינה שלנו ולא כחלק ממועדון של 28 מדינות". עסקים קטנים ובינוניים רבים יקדמו בברכה הפחתה של ביורוקרטיה וניירת, ומה שהם רואים כרגולציה קטנונית. לשכת המסחר הבריטית אומרת ש-55% מחבריה תומכים בהישארות באיחוד אירופי שיעבור רפורמות.

אם בריטניה תפרוש, האם אזרחים בריטים יזדקקו להיתרי עבודה מיוחדים באיחוד האירופי?

הרבה יהיה תלוי בעסקה שתוסכם בין בריטניה לאיחוד אחרי הברקזיט. אם בריטניה תישאר בשוק האחיד, היא תשמור כמעט בוודאות על חופש תנועה ועבודה לאזרחיה, ולהיפך. אם הממשלה תחליט לאכוף הגבלות על היתרי כניסה ועבודה, כפי שרוצה מפלגת UKIP, המדינות האחרות יגיבו בהתאם, והבריטים יזדקקו לאשרות והיתרי עבודה באירופה.

מה לגבי אזרחי האיחוד האירופי שירצו לעבוד בבריטניה?

גם זה יהיה תלוי בהחלטה של ממשלת בריטניה על התירי עבודה בבריטניה, שחלים היום על זרים שאינם אזרחי האיחוד האירופי, ומגבילים את הכניסה לבריטניה לעובדים מיומנים במקצועות ששורר בהם מחסור.

כמה זמן ייקח לבריטניה לנטוש את האיחוד האירופי?

המינימום אחרי הצבעת בעד יהיה שנתיים. במהלכן בריטניה תמשיך לכבד את אמנות האיחוד ואת תקנותיו, אך לא תשתתף בקבלת החלטות. היא תישא ותיתן על תנאי יחסים עם האיחוד שימנה 27 מדינות. במציאות זה עשוי לקחת יותר משנתיים, תלוי איך יתנהלו הדיונים.

בריטניה
 בריטניה