העדות המדהימה של פרופ‘ וינקלר נגד רוטשטיין

פרופ' איל וינקלר, שחתם על הסדר טיעון במסגרתו פוטר לאלתר, העיד בביה"ד המשמעתי של נציבות שירות המדינה: "קיבלתי הצעה מרוטשטיין להעביר את הפעילות הפרטית לתוך שיבא"

פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין /  צילום: יוסי כהן, יונתן בלום
פרופ' אייל וינקלר ופרופ' זאב רוטשטיין / צילום: יוסי כהן, יונתן בלום

10 ימים לאחר שחתם על הסדר טיעון במסגרתו פוטר לאלתר והורחק משירות המדינה למשך 4 שנים, מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בבית החולים שיבא (תל השומר), פרופ' אייל וינקלר, התייצב בבית הדין למשמעת של נציבות שירות המדינה כעד התביעה נגד מנהלו לשעבר, פרופ' זאב רוטשטיין.

העדות הושמעה ביום חמישי האחרון בהתאם לסיכומים בהסדר הטיעון, כאשר רוטשטיין עצמו נכח באולם. פרוטוקול הדיון, שהיה מתוח לפרקים, מתפרסם כאן לראשונה.

"בשנת 2008, עוד לפני שמוניתי למנהל המחלקה, פנה אליי פרופ' רוטשטיין ושאל אם אהיה מוכן לבצע את הניתוחים הפרטיים שלי בבית החולים שיבא, בתוך הקלאס-קליניק", סיפר וינקלר.

לדבריו, על-פי ההסכם מול קרן המחקרים של בית החולים, את שכר המנתח שלו הוא גבה ממטופליו באופן ישיר במרפאתו ברמת-אביב, אולם הניתוח עצמו בוצע כאמור בבית החולים - שיטת גבייה שאסורה בבתי חולים ציבוריים.

"קיבלתי הצעה ממנהל בית החולים שהייתה מגובה בכל גורמי ההנהלה הנוספים. מנהל מחלקה אינו עובד לבד בשיבא", הוא הוסיף.

לדבריו, "נעניתי בשמחה גדולה להצעה", שכן מחד הוא שמר לפי עדותו על רמת שכרו מניתוחים פרטיים, ומנגד לא היה צריך לרוץ לבתי חולים פרטיים. "צריך לראות את הפקקים ביציאה משיבא בשעה 13:45 כדי להיות באסותא ב-14:45", אמר.

כשנשאל על שעות הפעילות של מרפאת הקלאס-קליניק, שהייתה למעשה מרפאה פרטית לניתוחים קוסמטיים בתוך בית החולים הממשלתי, השיב: "הקלאס-קליניק פתח את שעריו כל יום ב-7 בבוקר וסגר לאחר הלקוח האחרון, כפי שאומרים בעולם הפאבים".

וינקלר טען בעדותו כי עד שנת 2010 הוא ביצע את הניתוחים הפרטיים רק אחר-הצהריים, אולם מאז מקרה חמור שאירע במרפאה, הוא ואחרים החלו לבצע שורה של ניתוחים פרטיים גם בשעות הבוקר. "אחד מעמיתיי ביצע ניתוח מתיחת פנים שהסתבך, והמטופלת הובהלה לחדר הניתוח הראשי של שיבא כאשר היא נחנקת ונמצאת בסכנת חיים מיידית... דיון שכונס בדחיפות על-ידי הוועדה לניהול סיכונים הכתיב שמאותו יום ואילך ניתוחים גדולים יבוצעו בשעות הבוקר", הוא הסביר.

 

הגדלת חזה על הבוקר

כשנשאל מהם "ניתוחים גדולים", ענה וינקלר: "מבחינתי כל ניתוח עם פתיחה של חללים בגוף, כמו הגדלת שדיים, מתיחת בטן או מתיחת פנים, הוא ניתוח גדול". כך קורה שמנהל מחלקה בבית חולים ממשלתי עסוק בשעות הבוקר במתיחות פנים - כל זה באישור הנהלת בית החולים.

באופן אירוני, הסנגורית של רוטשטיין, עו"ד שרון קלינמן, לא טענה לרגע כי דבריו של וינקלר אינם נכונים. למעשה, היא ביססה את קו ההגנה על כך שמוטב לבית החולים שרופאיו יבצעו ניתוחים פרטיים בשעות הבוקר בתוך בית החולים הציבורי, במקום שייצאו בשעות אלה לבתי החולים הפרטיים. כך, בין היתר, היא ביקשה מוינקלר לאמת את העובדה שרוטשטיין ביקש לא רק ממנו אלא גם מרופאים אחרים להעתיק את פעילותם הפרטית אל מרפאת הקלאס-קליניק.

אם זה לא מספיק, הסנגורית של רוטשטיין ביקשה מוינקלר לאשר כי סגנו בניהול המחלקה לכירורגיה פלסטית בשיבא, פרופ' יוסף חייק, נהג לצאת בשעות הבוקר אל בתי חולים פרטיים. "כן", השיב וינקלר, "פרופ' חייק עסק גם בפעילות פרטית מחוץ לשיבא בשעות הבוקר, כמו כל החברים שלי בשיבא, לרבות כל הרופאים שלי הבכירים במחלקה לכירורגיה פלסטית".

באופן מעורר תהיות, הסנגורית של רוטשטיין ביקשה מוינקלר לאשר כי באותו אירוע חמור עליו סיפר קודם, באשר למטופלת שכמעט נחנקה למוות במהלך ניתוח למתיחת פנים, היה מעורב פרופ' חייק. "היה מעורב גם פרופ' חייק עם מטופלת שלו", הוא אישר. הטיעונים האלה היו יכולים אולי לסייע לוינקלר, אבל לא ברור כיצד הם מסייעים לרוטשטיין.

הפנסיה של רוטשטיין בסכנה?

וינקלר מצידו יצא מגדרו להסביר כי הפעילות הפרטית שבה עסק מצויה מחוץ לסל הבריאות, ועל כן לגיטימי יותר לבצע אותה באופן פרטי, בעוד שלא כך הדבר בנוגע לרופאים בתחומים אחרים: "לא היה לי ספק שהמקום הזה הוא לגיטימי (קלאס-קליניק), ושמה שאני עושה הוא כשר למהדרין. להפך - גרסתי כי בפעילות זו אני תורם לבית החולים באופן כזה שהוא שונה למשל מקולגות שלי שיוצאים יום בשבוע, בשעות הבוקר, לבית החולים אסותא למשל, ומבצעים פעילות המתחרה בעיסוקם בתוך בית החולים - לדוגמה החלפת פרק ירך, שהוא בשר מבשרו של העיסוק הציבורי של אותו מנתח, אשר לצורך פרנסתו החוקית והלגיטימית יוצא בבוקר מביתו לבית חולים פרטי ותמורת שכר פרטי. אני, לעומת זאת, הגעתי בבוקר לבית החולים, ביקרתי במחלקתי הציבורית, ירדתי לקלאס-קליניק לבצע תפקיד ציבורי של שמירה על האיכות הרפואית המוענקת במרפאה".

וינקלר חזר גם על אחד הסודות הגלויים במערכת הבריאות, שמעידים עד כמה בתי החולים הממשלתיים לא באמת מנוהלים: "מנהלי מחלקות בשיבא נהגו במסגרת משרתם לצאת לבתי חולים פרטיים לצורך ביצוע ניתוחים פרטיים. לשם כך היה להם אישור להוריד (אחוזים) במשרתם כדי שלא יחסרו בשעות. כאשר שמעתי על אפשרות זו, ביקשתי להשתמש בה בעצמי".

על-פי הערכות, נציגי התביעה, בראשות עו"ד אילה הוניגמן, יכולים להיות מרוצים מאוד מעדותו של וינקלר וגם מקו ההגנה של רוטשטיין, במה שנראה כמו אפשרות סבירה מאוד להרשעתו. פרופ' רוטשטיין אמנם פרש כבר משירות המדינה בתחילת השנה לטובת ניהול המרכז הרפואי הדסה, אבל הרשעה בתיק הזה יכולה לאפשר לתביעה לדרוש בין היתר את הורדתו בדרגה על אף שכבר פרש - צעד שמשליך באופן ישיר על גובה הפנסיה שהוא מקבל כיום.